پیشگیری از عوامل ایجاد عفونت دندان

پیشگیری از عوامل ایجاد عفونت دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

راههای پیشگیری از عوامل ایجاد عفونت دندان

عفونت دندان، توده ای از چرک و باکتری در دندان یا لثه است که با نام « آبسه دندان » و « آبسه لثه » نیز شناخته می شود. عفونت ممکن است در ریشه ی دندان یا در سطح بافت لثه اتفاق بیفتد که می تواند احساس درد و ناراحتی در شما ایجاد کند. اگر دندان شما پوسیده باشد، محیطی کاملا مستعد بروز عفونت دندان است. در ادامه این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان به بررسی پیشگیری از عوامل ایجاد عفونت دندان خواهیم پرداخت.

نحوه تشخیص عفونت دندان

شایع ترین علائم و نشانه های عفونت دندان را توضیح خواهیم داد، در صورت مشاهده هر یک از این علائم به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورت عدم اقدام ممکن است که عفونت دندان به نقاط دیگر بدن شما مانند گردن، فک و صورت پیشروی کند و این می تواند خطرناک باشد. در مواردی که سیستم ایمنی بدن شما به دلیل ابتلا به بیماری های جون ایدز و HIV ضعیف تر است حتما این علائم را جدی بگیرید و در صدد درمان برآیید.

علائم عفونت دندان

عفونت دندان، حضور خود را با بروز علائمی به شما اعلام می کند و نکته حائز اهمیت این است که شما این علائم را بشناسید و جدی بگیرید. شایع ترین نشانه ی عفونت دندان، احساس درد شدید در ناحیه دندان که ممکن است درد به یکباره شروع شود و طی چند روز بیشتر و بیشتر شود. احساس درد شدید، تیر کشیدن و تورم از علائم عفونت دندان (عفونت دندان کشیده شده یا دندان عصب کشی شده) است که ممکن است فقط به همان ناحیه ی عفونی ختم نشود و این علائم را در نواحی دیگر صورت مانند گونه ها و لب ها نیز داشته باشید.

مطلب پیشنهادی : مزایای نصب لمینت کانتکت لنز چیست؟

دیگر علائم عفونت دندان عبارت اند از:

• تورم و قرمز شدن لثه ها
  • تلخی طعم دهان و نفس بد بو
  • شل شدن دندان ها
  • درد شدید و مداوم در ناحیه دندان عفونی
  • حساس شدن دندان ها به گرما وسرما
  • حس درد و ناراحتی هنگام غذا خوردن و جویدن
  • دشواری و ایجاد ناراحتی هنگام باز و بسته کردن دهان
  • تورم در دیگر نواحی مانند؛ لوزه، گردن، غدد لنفاوی
  • تب و احساس داغی در قسمت های مختلف بدن

علل و علائم عفونت ریشه دندان چیست؟ | بهترین جراح لثه اصفهان

علل عفونت دندان

یکی از سوالاتی در رابطه با عفونت دندان مطرح می شود این است که علت اصلی عفونت دندان چیست و چگونه بوجود می آید؟ بنابر تعریفی که از عفونت دندان ارائه دادیم، هر نوع شکاف یا روزنه در سطح و اطراف دندان می تواند علت اصلی بروز عفونت دندان شود. ترک، حفره، شکستگی و شکاف های اطراف دندان همه و همه می توانند راهی برای نفوذ باکتری ها به لایه های داخلی دندان باشد که در این صورت به مرور زمان به پالپ دندان که اصطلاحا مغز دندان نامیده می شود، نفوذ کرده و عفونت دندان را سبب می شود.

عوارض عفونت دندان

عفونت دندان می تواند پیشروی کند و در صورت عدم درمان به موقع عوارضی را به دنبال دارد. عفونت دندان در صورت عدم درمان علاوه بر مواردی چون تب، سردرد، اختلال در تنفس، تورم صورت و … که در بخش های قبلی می تواند به گلودرد مزمن، ایجاد کیست خونی و ایجاد لخته هایی در قسمت زیرین مغز می شود. همواره توصیه می شود عفونت دندان را در همان مراحل اولیه بروز درمان کنید.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

راه های پیشگیری از عفونت دندان

همیشه گفته شده است که پیشگیری بهتر از درمان است. این توصیه را در رابطه با عفونت دندان حتما در نظر بگیرید چرا که انجام مراقبت ها برای پیشگیری از بروز عفونت بسیار راحت تر است از زمانی که شما درگیر عفونت و عوارض بعد از آن شوید. به منظور پیشگیری از بروز عفونت اصول بهداشت دهان و دندان را به صورت صحیح و منظم انجام دهید. به اختصار به چند مورد از اصول بهداشتی اشاره می کنیم:

روزانه بعد از هر وعده غذایی مسواک و نخ دندان را فراموش نکنید. البته نحوه صحیح مسواک زدن و کشیدن نخ دندان را حتما یاد بگیرید.
از خمیر دندان های حاوی فلوراید و دهانشویه ها به منظور بهداشت کامل تر استفاده کنید.
مسواک خود را هرچند که ظاهر سالمی دارد اما هر چند ماه یکبار تعویض کنید.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

• صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.