نحوه ساخت پروتزهای دندانی

نحوه ساخت پروتزهای دندانی | بهترین ایمپلنت اصفهان

بررسی نحوه ساخت پروتزهای دندانی

از پروتز دندان برای جایگزین کردن دندان از دست رفته و حفاظت از دندان‌ها در برابر آسیب‌دیدگی بیشتر استفاده می‌شود. پروتزهای دندانی شامل ایمپلنت، ونیر و روکش دندان می‌باشند. در ادامه این مطلب سایت دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان نحوه ساخت پروتزهای دندانی را مورد بررسی قرار می دهیم.

جلسه مقدماتی مشاوره

پیش از استفاده از هر گونه پروتز در ابتدا متخصص پروتزهای دندانی، دندان‌های بیمار را به طور کامل و دقیق معاینه می‌کند. متخصص پروتزهای دندانی تمامی گزینه‌های مختلف درمانی را برای متقاضی شرح می‌دهد و در ارتباط با بهترین گزینه با متقاضی مشورت می‌کند. در صورتی که بیمار تنها یک دندان را از دست داده باشد، امکان دارد استفاده از ایمپلنت بهترین گزینه باشد. ولی در صورت از دست دادن چندین دندان مجاور یکدیگر ممکن است از بریج دندان یا پروتز ناکامل یا جزئی استفاده شود.

انتخاب گزینه مناسب به وضعیت سلامت دهانی متقاضی، هزینه مورد نیاز درمان و انتظارات بیمار از درمان بستگی دارد. دندان‌پزشک تمامی گزینه‌های موجود را برای بیمار شرح داده و در انتخاب بهترین گزینه به او کمک می‌کند.

قالب‌گیری و تصویربرداری با اشعه ایکس

پس از انتخاب گزینه درمانی مناسب، دندان‌پزشک از اسکن سه‌بعدی و تصویربرداری با اشعه ایکس از دهان استفاده می‌کند. امکان دارد از قالب‌گیری جهت کمک به ساخت پروتز و قالب دندان‌ها استفاده شود.

طراحی و ساخت پروتز

دندان‌پزشک تصاویر گرفته شده و قالب ساخته شده از دهان را به لابراتوار پروتز دندانی ارسال می‌کند. ساخت پروتز دندانی، روکش دندان و ایمپلنت، ونیر، اینله و انله در لابراتوار پروتز دندانی انجام می‌شود.

سپس پروتز دندانی مناسب بیمار در لابراتوار ساخته می‌شود. بسته به نوع پروتز مورد نیاز، روند ساخت پروتز در حدود 2 تا 3 هفته طول می‌کشد.

تنظیم نهایی پروتز دندانی

پس از تکمیل ساخت پروتز، بیمار جهت ارزیابی و تنظیم پروتز به پزشک مراجعه می‌کند. دندان‌پزشک عملکرد و نحوه قرارگیری پروتز را بررسی می‌کند. در صورت لزوم تنظیمات جزئی در مطب پزشک انجام خواهند شد. سپس پروتز به صورت دائمی در محل مورد نظر قرار خواهد گرفت.

نتیجه استفاده از پروتز متحرک دندان

مدتی طول می‌کشد تا بیمار به استفاده از پروتز متحرک دندان عادت کند. در ابتدا استفاده از پروتز جدید برای بیمار دشوار است و مواردی مانند ترشح بیش از حد بزاق، دشواری در غذا خوردن یا صحبت کردن و اشکال در حرکت دادن زبان در دهان برای بیمار ناخوشایند می‌باشند. با گذشت زمان بیمار به تمامی موارد فوق عادت می‌کند.

مزیت های ایمپلنت دندان در برابر دندان مصنوعی چیست؟ | بهترین دندانپزشک اصفهان

مراقبت از پروتز دندان

رعایت نکات زیر در جهت مراقبت از پروتز دندان توصیه می‌شود:

خودداری از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که باعث ایجاد لکه بر روی دندان می‌شوند

قهوه و سودا از جمله مواردی هستند بر روی دندان لکه ایجاد می‌کنند. شیرینی، زغال اخته آبی و تمشک نیز می‌توانند سبب ایجاد لکه بر روی دندان شوند. استفاده از نی جهت نوشیدن مایعات و شستشوی دهان با آب می‌تواند احتمال ایجاد لکه بر روی دندان را کاهش دهد.

رعایت بهداشت دهان و دندان

جهت جلوگیری از ایجاد عفونت، بایستی به طور مداوم از مسواک و نخ دندان استفاده شود. عفونت می‌تواند باعث ضعیف شدن لثه‌ها و تحلیل استخوان فک شود. در این صورت امکان لق شدن یا خارج شدن پروتز دندان وجود دارد.

استفاده از ابزار مناسب پروتز دندان

استفاده از ابزار مناسب پروتز دندان باعث حفظ و مراقبت از پروتز می‌شود. امکان دارد استفاده از نخ دندان و مسواک به طور مداوم به ترمیم و پُرکردگی دندان آسیب وارد کند.

مراجعه منظم به دندان‌پزشک

در صورت استفاده از پروتز دندان بایستی هر شش ماه یک بار به دندان‌پزشک مراجعه شود. دندان‌پزشک از سالم بودن ایمپلنت و پروتز اطمینان حاصل کرده و آن‌ها را جهت حفظ سلامت لثه‌ها به طور کامل تمیز می‌کند.

خودداری از مصرف دخانیات

مصرف دخانیات باعث کاهش جریان خون اطراف لثه‌ها و دندان می‌شود. در صورتی که دهان و لثه‌ها به مقدار کافی خون دریافت نکنند، روند بهبود لثه‌ها به تعویق افتاده و خطر تحلیل استخوان افزایش پیدا می‌کند.

هزینه استفاده از پروتز دندان

هزینه استفاده از پروتز دندان به ماده مورد استفاده در ساخت پروتز (مانند فلز، آکریلات، بایو اچ پی پی) و نوع دندان مصنوعی مورد استفاده (آکریلات، کامپوزیت، پرسلن، زیرکونیا) بستگی دارد.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

علل تعویض آمالگام با کامپوزیت

بررسی موم ارتودنسی

کاربرد انواع روکش پرسلن به فلز

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ