اقداماتی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان

اقداماتی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان | بهترین ایمپلنت اصفهان

اقداماتی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان زمانی رخ می‌‌دهد که باکتری و میکروب درون دهان باعث ترشح اسید شوند. این وضعیت باعث به وجود آمدن یک یا چند عدد سوراخ درون دندان خواهد شد که به آن پوسیدگی دندان می‌گویند. عدم درمان پوسیدگی دندان می‌تواند باعث بروز درد شدید دندان، عفونت و در نهایت از بین رفتن دندان عفونی شود. دندان از سه لایه تشکیل شده است که عبارتند از لایه خارجی یا مینای دندان، لایه میانی یا عاج دندان و لایه مرکزی یا پالپ که عروق خونی و اعصاب در آن قسمت وجود دارد. در ادامه این مطلب سایت دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان اقداماتی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان را مورد بررسی قرار می دهیم.

شایع ترین علت پوسیدگی دندان عدم توجه به بهداشت دهان و دندان و استفاده منظم از مسواک و نخ دندان است. غذا باعث می‌شود که باکتری‌ها بین دندان‌ها جمع شوند و بیمار دچار درد گسترده از قبیل خستگی، درد شدید عضلانی و احساس سفتی در دهان خود شود که این فاکتورها علائم بارز پوسیدگی دندان هستند. با گذر زمان اسید تولید شده توسط باکتری‌ها باعث از بین رفتن مینای دندان و لایه‌های داخل آن می‌شود و وضعیت دندان را بدتر خواهد کرد.

به طور منظم به دندان پزشک خود مراجعه کنید زیرا امکان درمان به موقع پوسیدگی دندان و جلوگیری از پوسیدگی مجدد آن وجود دارد. درمان پوسیدگی دندان در مراحل اولیه ساده تر و ارزان تر است. دندان پزشک می‌تواند برای شناسایی پوسیدگی دندان و سایر مشکلات دندان از عکس برداری توسط اشعه ایکس و معاینات دندان استفاده کند. انجام چکاپ منظم دندان اهمیت بسیار زیادی دارد. بزرگسالان باید حداقل سالی دوبار و کودکان زیر ۱۸ سال باید سالی یک بار توسط دندان پزشک معاینه شوند.

نکاتی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین مشکلاتی است که در کودکان و نوجوانان سراسر جهان به وجود می‌آید اما می‌توان به راحتی از بروز آن پیشگیری کرد. برخی از نکاتی که برای پیشگیری از پوسیدگی دندان وجود دارد به شرح زیر می‌باشد:

علل حساسیت دندان به گرما و سرما | بهترین جراح لثه اصفهان

حفظ بهداشت دهان و دندان

شما باید روزی دو بار در اوایل صبح و شب هنگام خواب دندان‌های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. شامل حداقل ۳۰ دقیقه پس از خوردن مواد غذایی به ویژه خوردن برنج که حاوی مقدار زیادی قند و کربوهیدرات است مسواک بزنید. مسواک زدن باید به طور کامل انجام شود و همه سطوح دندان تمیز گردد.

استفاده از دهان شویه پس از مسواک زدن توضیح نمی‌شود زیرا فلوراید موجود در خمیر دندان را از بین می‌برد در عوض باید مقدار اضافی خمیر دندان را تف کنید. باید هر دو تا سه ماه یک بار خمیر دندان خود را عوض کنید زیرا از می‌زان کارایی آن برای از بین بردن پلاک دندانی کاسته می‌شود. استفاده از نخ دندان به رفع پلاک و ذرات مواد غذایی که بین دندان‌ها گیر افتاده اند و مسواک به آنها دسترسی ندارد کمک خواهد کرد. باید حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.

دهان شویه

استفاده از دهان شویه به ویژه دهان شویه حاوی فلوراید می‌‌تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند با این حال نباید پس از مسواک زدن فورا از دهان شویه استفاده کنید زیرا باعث می‌‌شود فلوراید از روی سطح دندان برداشته شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان

سبک زندگی و رژیم غذایی سالم

مصرف آن دسته از مواد غذایی که حاوی قند زیادی هستند، شکلات یا نوشیدنی‌های ورزشی باعث تسریع روند پوسیدگی دندان خواهد شد. سیگار کشیدن نیز در پوسیدگی دندان نقش دارد و تغییر در سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی سالم در کنار رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند.

مراجعه منظم به دندان پزشک

افراد بزرگسال باید حداقل سالی دوبار و افرادی که زیر ۱۸ سال سن دارند باید سال یک بار به دندان پزشک مراجعه کنند اما بهتر است که کودکان کوچکتر رو هر ۴ تا ۶ ماه یک بار نزد دندان پزشک ببرید.

• صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.

علل تعویض آمالگام با کامپوزیت

بررسی موم ارتودنسی