انواع مختلف روکش دندان

انواع مختلف روکش دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

آشنایی با انواع مختلف روکش دندان

در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان انواع مختلف روکش دندان را مورد بررسی قرار می دهیم.

روکش تمام سرامیک

منظور از روکش تمام سرامیک این است که روکش سرامیکی پاسخگوی تمام نیازهای بیمار مبنی بر زیبایی ظاهری است. روکش سرامیکی به طور کامل یک جایگزین مناسب برای دندان طبیعی است و تقریباً همه ویژگی‌های دندان طبیعی را دارد. از روکش‌های سرامیکی تحت عنوان روکش پرسلینی نیز یاد می‌شود و ظاهر آن به نحوی است که تفاوتی بین آن و دندان‌های طبیعی وجود ندارد. به علاوه از آنجایی که در این نوع روکش هیچ نوع ترکیب فلزی وجود ندارد به همین دلیل تاثیری بر روی رنگ لثه نمی‌گذرد آن را تغییر نمی‌دهد. روکش‌های تمام سرامیک برای دندان‌های ردیف جلو پیشنهاد می‌شوند تا پاسخگوی اهداف زیبایی بیمار باشند. این نوع روکش‌ها بر اساس ویژگی‌های آناتومیکی فرد متقاضی درمان بسیار پیچیده هستند و برای همه افراد کاربرد ندارند.

روکش پرسلینی متصل به فلز

قسمت قاعده روکش از آلیاژ فلزی می سازند. و به طور کامل توسط پرسلین پوشش می دهند. و این امر باعث می شود که بخش فلزی قابل نمایش نباشد. فلزهایی که برای آماده سازی این نوع روکش به کار می‌‌روند عبارتند از آلیاژ طلا و سایر انواع آلیاژهای فلزی از قبیل تیتانیوم و پالادیوم و آلیاژهایی که بر پایه استیل قرار دارند از قبیل نیکل و کروم. از مزایای روکش پرسلینی متصل به فلز این است که میزان مقاومت آن نسبت به ترک یا شکستگی بالا است همچنین به علت سفتی و پیوستگی معمولاً برای دندان آسیاب که فشار زیادی به آن وارد می‌شود کاربرد دارد. طلای سفید ترکیبی است که زیست پذیری بالایی دارد و برای آن دسته از بیمارانی که به فلز حساسیت دارند پیشنهاد می‌شود. قسمت قاعده فلزی روکش به طور کامل توسط پرسلین پوشانده می‌شود تا زیبایی ظاهری دندان حفظ گردد.

روکش‌های زیرکونیا – سرامیکی

زیرکونیا جدیدترین ماده با کیفیتی است که برای آماده‌ سازی روکش دندان و پل دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. روکش‌های زیرکونیا – سرامیکی و انواع پل دندان ۵ برابر قوی ‌تر و محکم ‌تر از روکش‌های سرامیکی هستند و زیست پذیری بالایی دارند و به حفظ زیبایی ظاهری دندان کمک می‌کنند. به خاطر داشته باشید که مقاومت مکانیکی این نوع روکش‌ها در ضخامت ۴/۰ میلی‌متر حاصل می‌شود و این هم به این معنا است که قبل از نصب روکش نیاز چندانی به ساییدگی سطح دندان نیست.

کاربردهای مختلف روکش‌ پرسلن | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

با توجه به دقت بالای آماده ‌سازی روکش‌های زیرکونیا – سرامیکی حفظ بهداشت دهان و دندان ساده‌تر است و التهاب لثه به لطف فناوری پیشرفته نصب روکش به حداقل می‌رسد. رنگ سفید زیرکونیا باعث می شود که با رنگ دندان‌ها مطابقت بالایی داشته باشد. از مزایای این نوع روکش‌ها این است که چون لثه عقب می‌رود هیچ گونه حاشیه سیاه روی لثه ایجاد نمی‌شود زیرا در ترکیب این نوع روکش از هیچ ماده فلزی استفاده نمی‌شود.

میزان ماندگاری روکش دندان

روکش دندان نقش پوشش را دارد و به خوبی روی دندان باقی مانده را می‌پوشاند. تا ظاهری شبیه دندان‌های طبیعی را به وجود بیاورد. از روکش دندان در موارد استفاده می‌شود که دندان دچار ترک خوردگی یا آسیب دیدگی شده باشد یا آنکه ساختار اصلی خود را از دست بدهد.

در صورتی که به طور صحیح از روکش دندان مراقبت شود معمولاً طول عمر آن به طور متوسط حدود ۵ تا ۱۵ سال خواهد بود. از سوی دیگر در صورتی که کاملا از روکش دندان مراقبت شود و از همه نکاتی که توسط دندان پزشک توصیه می‌‌شود. پیروی گردد طول عمر آن حدود ۲۵ تا ۴۰ سال خواهد بود. اما این مسئله به وضعیت دهان فرد بستگی دارد. معمولاً روکش‌های سرامیکی متصل به فلز یا روکش تمام سرامیک حدود ۵ تا ۱۵ سال ماندگاری دارند از سوی دیگر روکش‌های فلزی چیزی حدود ۲۰ سال و یا حتی بیشتر عمر می‌کنند. روکش طلا و روکش زیرکونیا می‌توانند تا آخر عمر فرد باقی بمانند. در اکثر مواقع روکش‌های جلوی دندان می‌‌تواند تا ۱۵ سال باقی بمانند با این حال در صورتی که از روکش‌ها به خوبی مراقبت شود می‌‌توانند ۲۵ تا ۳۰ سال عمر کنند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان

عوامل تاثیرگذار بر ماندگاری روکش دندان

ساختار دهان انسان بسیار پیچیده است و برای اینکه طول عمر روکش دندان افزایش پیدا کند. فاکتورهای زیر نقش مهمی را ایفا خواهند کرد:

  • بهداشت دهان و دندان
  • عادات غذایی
  • دندان قروچه و فشار دادن دندان‌ها روی هم
  • جویدن ناخن
  • جویدن یخ
  • مصرف مایعات بسیار داغ
  • استفاده ابزاری از دندان
  • مواد استفاده شده در روکش

در صورتی که روکش دندان با بالاترین استانداردها تهیه شود و به خوبی با بایت مطابقت داشته باشد. و به طور مناسب از آن مراقبت شود معمولاً طول عمر بالای خواهد داشت.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ