انواع پروتز دندان و موارد استفاده

انواع پروتز دندان و موارد استفاده | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

آشنایی با انواع پروتز دندان

در این بخش سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان قصد داریم شما را با انواع پروتز دندان آشنا کنیم. تا پایان این بخش همراه ما باشید.

ساخت پروتز دندان چگونه است؟

با استفاده از پروتز دندان، تمام یا بخشی از دندان با پروتزی که در لابراتوار پروتز دندانی ساخت شد جایگزین می‌شود. پروتز دندان شامل انواع مختلف پروتزهای ثابت یا متحرک و همچنین پُرکردگی دندان از جنس طلا یا سرامیک پرسلن می‌باشند.

انواع پروتز دندان

با استفاده از روکش دندان، پوشش دائمی بر روی دندان‌ها قرار می گیرد و باعث حفظ استحکام و زیبایی دندان می‌شود. در مواقعی که قسمت کوچکی از ساختار دندان باقی و یا در بخش وسیعی از دندان از پُرکردگی باشد، روکش دندان به انجام می‌شود. پُرکردگی‌های بزرگ خصوصاً در دندان‌های عقبی در مقابل نیروی جویدن مقاوم نیستند. و به راحتی دچار ساییدگی می‌شوند. در این حالت ارتفاع عمودی دندان‌ها کاهش پیدا کرده و می‌تواند در آینده باعث بروز مشکلاتی در عملکرد و زیبایی دندان‌ها شود.

درمان ریشه دندان نیز به منظور استفاده از روکش دندان می باشد. دندان‌هایی که بر روی آن‌ها درمان ریشه دندان انجام می‌شود، ضعیف‌تر هستند و به راحتی می‌شکنند. استفاده از روکش دندان باعث حفظ ساختار دندان شده و همچنین احتمال شکستگی را کاهش می‌دهد. در صورتی که تنها ریشه دندان باقی مانده باشد، امکان ترمیم آن در برخی از موارد با استفاده از روکش دندان وجود دارد. روکش‌های دندان با کیفیت بالا برای چندین دهه ماندگار هستند. روش‌های دیگر شامل پر کردن موقتی دندان و یا حفظ دندان به منظور استفاده از پروتز دندان می‌باشند.

ونیر

در صورتی که رنگ دندان نامطلوب باشد و بلیچینگ تاثیری نداشته باشد، از ونیر استفاده می‌شود. ونیر از جنس سرامیک پرسلن هست و معمولاً برای دندان‌های جلو استفاده می‌شود. استفاده از این گزینه درمانی باعث افزایش اعتماد به نفس فرد می‌شود.

در برخی از مواقع به جای ونیر از روکش دندان استفاده می‌شود. از ونیر بر روی دندان‌هایی که درمان ریشه دندان بر روی آن‌ها انجام نشده است استفاده می‌شود. از طرفی استفاده از روکش بر روی دندان‌هایی که درمان ریشه دندان بر روی آن‌ها انجام شده است به حفظ دندان کمک می‌کند.

مزیت های ایمپلنت دندان در برابر دندان مصنوعی چیست؟ | بهترین دندانپزشک اصفهان

بریج دندان

بریج دندان ساختاری است که برای جایگزینی دندان از دست رفته استفاده می‌شود و بر روی دندان‌های مجاور تثبیت می‌شود. در صورتی که دندان‌های مجاور تخریب و نیاز به روکش داشته باشند، از بریج دندان استفاده می‌شود. زمانی که دندان‌های مجاور سالم باشند و یا نقص کمی داشته باشند بهتر است که جای خالی دندان با ایمپلنت دندان جایگزین شود.

جهت جایگزین کردن جای خالی دندان‌ها می‌توان از پروتز متحرک نیز استفاده کرد. در برخی از مواقع دندان‌های از دست رفته به جایگزینی نیاز ندارند.

پروتزهای متحرک

پروتزهای متحرک دارای فریم یا چهارچوب فلزی هستند. این فریم باعث افزایش استحکام و راحتی استفاده از پروتز می‌شود. خارج کردن این پروتز در زمان شب ضروری نیست. پروتز متحرک باعث جایگزینی دندان از دست رفته می‌شود و زمانی که استفاده از ایمپلنت یا بریج غیرممکن است، ساخته شده و به کار برده می‌شوند.

اینله و انله دندان

اینله و انله دندانی از جنس آلیاژ طلا یا سرامیک پرسلن هستند و برای پر کردن دندان استفاده می‌شوند. این گزینه‌های درمانی از مواد پر کننده عادی گران‌تر می‌باشند ولی ماندگاری بیشتری دارند.

ایمپلنت و پروتز دندانی

برای جایگزینی دندان از دست رفته از ایمپلنت و پروتز دندان استفاده می‌شود. ایمپلنت داخل استخوان قرار می‌گیرد. پس از استفاده از روکش دندان، بریج یا دیگر انواع پروتز را می‌توان بر روی ایمپلنت تثبیت کرد. نتیجه نهایی استفاده از ایمپلنت بسیار مشابه دندان طبیعی می‌باشد. از ایمپلنت برای حفاظت از پروتز متحرک نیز استفاده می‌شود. در برخی از مواقع تنها گزینه تثبیت پروتز، استفاده از ایمپلنت می‌باشد.

پروتز ترکیبی

پروتز ترکیبی به معنی ترکیب انواع مختلف پروتز می‌باشد. برای مثال برخی از دندان‌ها با استفاده از روکش یا بریج ترمیم می‌شوند و بعضی دیگر بوسیله بخش‌های متحرک جایگزین می‌شوند. در صورتی که جایگزین کردن همه دندان‌های از دست رفته با پروتز ثابت غیر ممکن باشد، از پروتز ترکیبی استفاده می‌شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

پروتز کامل دندان

پروتز کامل دندان از نوع پروتزهای متحرک است که از جنس رزین آکریلیک هستند. زمانی که همه دندان‌ها یا بیشتر آن‌ها نباشند از این نوع پروتز استفاده می‌شود. پروتز کامل دندان به عنوان گزینه موقتی درمانی نیز می باشد.

موارد استفاده پروتز دندان چیست؟

جویدن غذا بدون داشتن یک یا چند دندان دشوار می‌شود. وجود فاصله بین دندان‌ها می‌تواند باعث ایجاد عارضه‌های خطرناک دندانی شود. از پروتز دندان در موارد زیر استفاده می‌شود :

  • افزایش اعتماد به نفس افراد
  • بازیابی توانایی فرد در جویدن انواع مواد غذایی
  • بازیابی توانایی فرد در صحبت کردن بدون دشواری
  • با جایگزین کردن دندان از دست رفته، دندان‌ها در فضای خالی حرکت نمی‌کنند و راستای دندان‌ها تغییر نمی‌کند.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ