دلیل انواع لکه های سفید (فلورسیس) روی دندان کودکان

دلیل انواع لکه های سفید (فلورسیس) روی دندان کودکان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی دلیل انواع لکه های سفید (فلورسیس) روی دندان کودکان

فلوروسیس دندان نوعی لکه دائمی روی دندان‌ها است که در اثر ازدیاد مجاورت سیستمی با فلوراید در زمان شکل‌گیری مینای دندان‌ کودک ایجاد می‌شود. بلع مقدار زیادی فلوراید روند معمول شکل‌گیری مواد معدنی دندان را مختل می‌کند. پی‌آمد این اختلال ازدیاد خلل و فرج روی دندان‌ها و کاهش مواد معدنی دندان‌ها است. در ادامه این مطلب سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان دلیل انواع لکه های سفید (فلورسیس) روی دندان کودکان  را مورد بررسی قرار می دهیم.

شکل ظاهری فلورسیس

مینای عادی دندان مانند شیشه نیمه شفاف و نیمه مات است؛ اما ابتلا به فلوروسیس باعث ایجاد علائمی ازجمله کدر شدن و تغییر رنگ مینای دندان می‌شود. هر دو اثر از تغییراتی در ترکیب‌ مینای دندان نشأت می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به کاهش مواد معدنی، بیشتر شدن خلل و فرج دندان و افزایش میزان فلوراید اشاره کرد. پیدایش لکه‌های سفید، لکه های قهوه ای و در موارد شدید ساییدگی و پیدایش حفره در دندان‌ها نیز از دیگر علائم فلوروسیس می باشد.

دلایل بروز لکه‌های سفید روی دندان

خردسالان، به ویژه کودکان زیر 6 سال، نمی‌توانند خمیردندان را هنگام مسواک زدن تف کنند. به این ترتیب کودک مقدار زیادی از خمیردندان روی مسواک را می‌بلعد. حال اگر خمیردندان حاوی فلوراید باشد، حجم بالایی از فلوراید به مرور وارد بدن کودک می‌شود و لکه‌های سفید روی دندان پدیدار می‌گردد.

کودکان یک تا سه ساله بیش از 80 % از میزان فلوراید جذب شده روزانه را از خمیردندان دریافت می‌کنند. برآورد می‌شود که کودکان 2 تا 3 ساله حدود 48 % ، کودکان 4 ساله 42 %، 5 ساله 34 % و 6 ساله 25 % از خمیردندان روی مسواک را قورت می‌دهند. این میزان برای کودکان 8 تا 12 ساله به 10 % کاهش می‌دهد و در بزرگسالان نیز 10 % یا کمتر است.

استفاده از لمینت برای مرتب کردن دندان‌های کج | بهترین دندانپزشک اصفهان

موارد خفیف و بسیار خفیف

اکثر موارد لکه سفید روی دندان در دسته بسیار خفیف تا خفیف قرار می‌گیرد. در این حالت خطوط سفید گچی یا لکه‌ها یا خال‌های سفید کدری روی ناحیه‌های مجزایی از مینای دندان ایجاد می‌شود. احتمال شکل‌گیری این خطوط و لکه‌ها در هر بخشی از دندان وجود دارد. چنانچه لکه روی لبه جویدن دندان باشد، عارضه در اصطلاح “دندان با روکش برفی” نامیده می‌شود.

معمول است که الگوی لکه‌های سفید روی دندان حداقل تا حدی تقارن دوطرفه داشته باشد، یعنی این که دو دندان معادل در سمت چپ و راست دهان تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

موارد متوسط تا شدید

چنانچه مجاورت سیستمی با فلوراید بیشتر باشد، لکه سفید روی دندان نیز شدیدتر خواهد بود. بسیاری از این موارد باعث زرد یا قهوه‌ای شدن دندان‌ها می‌شود، همچنین ممکن است حفره‌هایی روی سطح دندان ایجاد شود. احتمال دارد که فلورسیس ابتدا به صورت ناحیه‌هایی مایل به سفید پدیدار شود و پس از آن به دلیل پایین بودن میزان مواد معدنی و متخلخل شدن دندان به مرور قهوه‌ای رنگ شود. کاهش مواد معدنی مینای دندان در موارد شدید به شکننده شدن مینای دندان می‌انجامد و به این ترتیب مینا به راحتی در اثر جویدن یا فعالیت‌های تحمیل کننده سایش به دندان آسیب می‌بیند.

لکه سفید روی دندان کودک صرفاً در صورتی بروز می‌یابد که کودک مقدار زیادی فلوراید را در زمان شکل‌گیری مینای دندان ببلعد. با این توصیف احتمال ابتلا به فلوروسیس از زمان تولد تا حدود 6 یا 7 سالگی بیشتر است. البته این آسیب تا مدتی مشخص نمی‌شود.

چون لکه‌های سفید روی دندان در زمان شکل‌گیری دندان و هنگامی ایجاد می‌شود که دندان هنوز در استخوان فک قرار دارد و از لثه بیرون نزده است، آسیب دیدن دندان تا زمان درآمدن آنها، یعنی تا رسیدن کودک به سنین 6 تا 12 سالگی مشخص نمی‌شود.

دکتر حسین برجیان متخصص پیوند لثه و استخوان در کلینیک24

دکتر حسین برجیان متخصص پیوند لثه و استخوان در دکتر آف

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

روشهای مختلف عمل جراحی لثه

آنچه باید در مورد فیشور سیلانت دندان بدانید

مقایسه پر کردن دندان با کامپوزیت و آمالگام

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ