راه های درمانی حساسیت دندان به سرما و گرما

راه های درمانی حساسیت دندان به سرما و گرما | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی راه های درمانی حساسیت دندان به سرما و گرما

نخستین گام برای رفع حساسیت دندان این است که علت اصلی حساسیت دندان را درمان کنید. دندانپزشک درباره عادت‌هایتان خودآگاه و ناخودآگاهی از شما سوال می‌کند که می‌تواند در بروز حساسیت دندان نقش داشته باشد. در ادامه این مطلب سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان راه های درمانی حساسیت دندان به سرما و گرما را مورد بررسی قرار می دهیم.

مصرف خمیردندان ضد حساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت را می‌توانید از تمام داروخانه‌ها و فروشگاه‌های عرضه کننده خمیردندان تهیه کنید. مواد فعال مختلفی در خمیردندان‌های ضدحساسیت وجود دارد که توبول‌های عاج را مسدود می‌کنند و مانع از انتقال حس‌ها به عصب می‌شوند. میزان تاثیرگذاری مواد فعال موجود در خمیردندان‌های مختلف برای تمام بیماران یکسان نیست. اگر از یک خمیردندان ضدحساسیت نتیجه نگرفتید، خمیردندان دیگری را با مواد فعال متفاوت امتحان کنید. اگر چند خمیردندان را امتحان کردید، اما هیچ کدام کمکی به رفع حساسیت دندان‌های نکرد، از دندانپزشک بخواهید که خمیردندان ضدحساسیت مناسبی را برایتان تجویز کند.

خمیردندان ضدحساسیت باید مدتی روی سطح دندان باقی بماند تا اثر خود را به جا بگذارد. اگر خمیردندان بلافاصله اثر نکرد، نگران نشوید. در ابتدا هر بار که مسواک می‌زنید از خمیردندان ضدحساسیت استفاده کنید، سپس روزی یک بار با خمیردندان ضدحساسیت مسواک بزنید تا حساسیت دندان‌هایتان برطرف شود. برای این که بهترین نتیجه را بگیرید، دهانتان را بعد از مسواک زدنتان شستشو ندهید، در عوض خمیردندان باقیمانده در دهان را کاملاً تف کنید و بگذارید خمیردندان 30 دقیقه روی دندان‌هایتان بماند. از یاد نبرید که خمیردندان ضدحساسیت مینا یا لثه‌ها را ترمیم نمی‌کند و درمان قطعی حساسیت دندان نیست. اگر بعد از متوقف شدن علائم استفاده از خمیردندان ضدحساسیت را نیز قطع کنید، ممکن است مشکلات دوباره شروع شود.

تغییر مسواک و روش مسواک زدن

افراد بسیاری مسواک را چنان محکم روی دندان‌هایشان فشار می‌‎دهند که مینای دندان را از بین می‌برند. این نتیجه اصلاً عادلانه نیست: شما فقط می‌خواهید به خوبی از دندان‌هایتان مراقبت کنید، اما پاداشی که به دست می‌آورید، حساسیت دندان است. هیچ‌گاه برای اصلاح روش مسواک زدن و جلوگیری از درد ناشی از این اشتباه دیر نیست.

اولین گام این است که مسواکتان را بررسی کنید؛ از یک مسواک فقط سه ماه می‌توانید استفاده کنید، پرزهای مسواک بعد از این مدت اثرشان را از دست می‌دهند. گام بعدی این است که روش مسواک زدنتان را اصلاح کنید. حالت ایده‌آل این است که پرزهای مسواک را با زاویه 45 درجه در ناحیه تلاقی لثه‌ها با دندان‌ها قرار بدهید. سپس با مسواک دایره‌های کوچکی را با ملایمت روی دندان‌ها بکشید و اجازه بدهید که پرزهای مسواک به آرامی روی سطح دندان و خط لثه حرکت کند.

مسواک را محکم بالا و پایین و چپ و راست نکشید تا دندان‌هایتان ساییده نشود. دفعه بعد که دچار حساسیت دندانی شدید، سعی کنید مسواک زدن را با ملایمت بیشتری انجام بدهید. مطمئن باشید که از اثر این کار شگفت‌زده خواهید شد.

روش های مدیریت درد در ایمپلنت دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

استفاده از محافظ دهانی

دندان قروچه (براکسیسم) مشکل بسیار شایعی است که با روی هم ساییدن ناخودآگاه دندان‌ها همراه است. دندان قروچه در خواب یکی از انواع شایع دندان قروچه است که فرد دندان‌هایش را فقط شب‌ها، بدون آن که متوجه باشد، روی هم فشار می‌دهد. اضطراب، اختلال‌های خواب یا استرس می‌تواند محرک دندان قروچه در خواب باشد، البته گاهی اوقات نمی‌توان هیچ علت مشخصی را برای دندان قروچه پیدا کرد. دندان قروچه شدید باعث ساییدگی مینای دندان می‌شود، در نتیجه عاج زیر مینا مشخص می‌شود و دندان به دما حساس می‌شود.

برای این که متوجه شوید آیا دندان‌هایتان را هنگام خواب روی هم فشار می‌دهید یا خیر، باید وجود علائم دیگری را به جز حساسیت به دما بررسی کنید. بسته به شدت دندان قروچه ممکن است صبح با علائمی مانند دندان درد، گردن درد یا درد فک روبه‌رو شوید. همچنین ممکن است دچار سردرد شقیقه‌ای بشوید یا حتی نتوانید دهانتان را به راحتی باز و بسته کنید. اگر فکر می‌کنید که دچار مشکل دندان قروچه هستید، بهتر است یک محافظ دهانی تهیه کنید و شب‌ها هنگام خواب در دهان بگذارید. محافظ شبانه (نایت گارد) اجازه نمی‌دهد که دندان‌هایتان را روی هم فشار بدهید و به مینای دندان آسیب بزنید.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

کاهش مصرف خوراکی‌های اسیدی

خوراکی‌های ترش و اسیدی بدترین دشمن مینای دندان‌اند. اسید بعد از مصرف سودا، آب میوه، سس گوجه فرنگی و بسیاری از خوراکی‌های اسیدی دیگر روی دندان‌ها باقی می‌ماند و لایه مینای دندان را که محافظ عاج است، از بین می‌برد. اگر مواد اسیدی مدتی طولانی روی دندان باقی بماند، در نهایت موجب بروز حساسیت به دما می‌شود. هر چه مینای دندان بیشتر ساییده شود، دندان در برابر خوردگی اسیدی آسیب‌پذیرتر می‌شود.

عادت‌های غذایی‌تان را بررسی کنید. خوراکی‌های اسیدی مانند آب گازدار را چقدر مصرف می‌کنید؟ قبل از این که دندان‌هایتان را مسواک بزنید، اسید چه مدت روی دندان‌هایتان باقی می‌ماند؟ هرچه اسید مدت بیشتری روی دندان‌ها باقی بماند، مینای دندان آسیب بیشتری می‌بیند. وقتی احساس کردید که دندان‌هایتان حساس شده است، مصرف خوراکی‌های اسیدی را کاهش دهید. اگر نمی‌توانید این پرهیز غذایی را رعایت کنید، دندان‌هایتان را حداقل روزی دو بار مسواک بزنید. البته مواظب باشید که مسواک را محکم روی دندان‌هایتان نکشید.

تنفس از راه بینی

برای این که جریان هوای سرد باعث تیر کشیدن دندان‌های حساس نشود. وقتی بیرون خانه هستید، دهانتان را با شال بپوشانید و از راه بینی نفس بکشید تا دندان‌هایتان در تماس با هوای سرد قرار نگیرد.

نوشیدن مایعات با نی

سر کشیدن نوشیدنی‌های خنک می‌تواند باعث شروع دردی غیرقابل تحمل شود. پس برای نوشیدن مایعات از نی استفاده کنید تا مایعات با دندان‌هایتان تماس پیدا نکند و احتمال تیر کشیدن دندان‌هایتان در اثر حساسیت به دما کمتر شود.

دکتر حسین برجیان متخصص پیوند لثه و استخوان در کلینیک24

دکتر حسین برجیان متخصص پیوند لثه و استخوان در دکتر آف

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

روش های انجام روکش دندان

بررسی روشهای ترمیم مستقیم دندان

مراحل استفاده از موم ارتودنسی

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ