روش های درمان حساسیت دندان

روش های درمان حساسیت دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

روش های درمان حساسیت دندان چیست؟

قصد داریم تا در ادامه این مطلب سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان به بررسی روش های درمان حساسیت دندان بپردازیم. اگر دچار گزگز و درد دندان شده‌ اید باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود. با توجه به شرایط دندان و علت حساسیت، ممکن است راهکارهای زیر برای درمان حساسیت دندان توصیه شود:

خمیر دندان مخصوص دندانهای حساس:

معمولاً پس از چند بار استفاده از آن، حساسیت دندان فروکش می کند. انواع مختلف خمیر دندانهای مخصوص دندان های حساس وجود دارد. از دندانپزشک بپرسید کدام را توصیه می نماید.

فلوراید:

ممکن است دندانپزشک برای تقویت دندان و برطرف کردن حساسیت آن فلوراید درمانی را توصیه کند. فلوراید باعث استحکام بیشتر مینای دندان می شود. فلوراید ممکن است به طرق مختلف مانند خمیر دندان، ژل و تری، دهانشویه و یا به صورت خوراکی تجویز شود.

باندینگ کامپوزیت:

گاهی اوقات که علت گزگز دندان نمایان شدن ریشه‌های دندان است. می‌توان با استعمال موضعی رزین کامپوزیت بر روی ریشه های حساس و بیرون زده دندان، حساسیت دندان را برطرف کرد.

مطلب پیشنهادی : نکات مراقبتی پس از جراحی ایمپلنت دندان

تونلهای موجود در لایه عاج دندان (که در زیر مینا قرار دارد)، با از بین رفتن مینا بیرون میزند و چیزهایی که می خوریم از طریق این تونلها به عصب دندان رسیده و آن را تحریک می کند و باعث حساسیت یا درد دندان می شود با پوشاندن این بخشهای بیرون زده دندان با باندینگ، جلوی این فرآیند گرفته می شود.

عصب کشی یا درمان ریشه:

اگر حساسیت یا درد دندان خیلی شدید باشد ممکن است دندانپزشک اصفهان عصب کشی را توصیه کند. در عصب کشی هسته مرکزی دندان که پالپ نام دارد و عصب های دندان در آن قرار دارند، تخلیه و پاکسازی می شود. این درمان بسیار موفقیت آمیز است.

دلایل درد ضربان دار دندان چیست؟ | بهترین دندانپزشک اصفهان

پیوند لثه:

جراحی پیوند لثه در مواقعی انجام می‌شود که بخش زیادی از بافت لثه تخریب شود و از دست برود و باعث نمایان شدن ریشه دندان شود. در این روش تکه کوچکی از بافت نرم در جای دیگری از دهان برداشته می شود و به محل مورد نظر پیوند می شود. این کار باعث محافظت از ریشه های بیرون زده دندان و کاهش حساسیت دندان می شود.

برطرف کردن عامل حساسیت دندان

• تا زمانی که عامل حساسیت دندان برطرف نشود، درمان حساسیت دندان کامل نمی شود.
  • اگر لثه پسروی کرده است ممکن است علت آن عدم رعایت بهداشت مناسب دهان باشد. در نتیجه باید مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • علت حساسیت دندان روش مسواک زدن یا نوع مسواک است، باید آن را اصلاح کنید.‌
  • اگر عامل حساسیت دندان چیز دیگری به جز سلامت دهان و دندان باشد باید ابتدا آن مشکل برطرف شود.
  • رفلاکس معده باعث فرسایش و از بین رفتن مینا می شود باید با داروهای کاهش اسید معده، رفلاکس معده کنترل شود.
  • اگر بولیمی یا پرخوری روانی باعث می شود مرتباً استفراغ عمدی بکنید باید به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید تا این مشکل را برطرف کنید.
  • دندان هایتان را به هم فشار می دهید یا می سایید، باید جلوی آسیب دیدن دندانها را بگیرید. با محافظ دهان شبانه میتوانید جلوی ساییده شدن دندان ها و وارد آمدن فشار بیش از حد بر آنها را بگیرید. همچنین اگر علت دندان قروچه اضطراب و استرس است باید روش‌هایی پیدا کنید تا استرس خود را مدیریت کنید.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

گزگز و درد دندان پس از درمان های دندانپزشکی طبیعی است یا نشان می‌دهد مشکلی به وجود آمده است؟

پس از درمان های دندانپزشکی مانند پرکردن دندان، روکش کردن دندان، لمینت، عصب کشی و سایر ترمیم های دندان، طبیعی است که تا چند روز اول حساسیت دندان داشته باشید. این نوع حساسیت محدود به یک دندان و یا دندان های همسایه آن می باشد و باید پس از چند روز برطرف بشود.

اگر چند هفته از درمان دندانپزشکی گذشته است اما هنوز حساسیت دندان دارید با دندانپزشک تماس بگیرید و مشکل را مطرح کنید. یادتان باشد این مشکل همانند انواع دیگر دندان درد، موضوعی است که باید توسط دندانپزشک بررسی شود تا علت آن مشخص شود.

آیا ممکن است کمبود ویتامین باعث حساسیت دندان شود؟

در موارد نادر ممکن است علت حساسیت دندان، کمبود ویتامین “ب” باشد. کمبود ویتامین “ب” باعث دندان درد، پسروی لثه و به طور کلی حساسیت غشای مخاطی در دهان می شود. مکمل‌های “ب کمپلکس” برای جبران کمبود ویتامین های B مناسب هستند. اگر ویتامین “ب” خوراکی مصرف می کنید برای جذب بهتر آن را زیر زبان بگذارید. ممکن است دکتر ویتامین “ب” تزریقی برای تان تجویز نماید. منابع غذایی غنی از ویتامین B عبارتند از قارچ، گوشت، ماهی و بسیاری از سبزیجات و حبوبات.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

• صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.