زمان و میزان مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

زمان و میزان مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت دندان | بهترین ایمپلنت اصفهان

بررسی زمان و میزان مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

عفونت دندان حفره ای از چرک (آبسه) است که در اثر تکثیر باکتری ها ایجاد می شود.معمولاً یک آبسه در پالپ – بافت نرم و زنده داخل دندان – ظاهر می شود. آبسه پری اپیکال از عفونت در پالپ ایجاد می شود که در ریشه دندان آبسه ایجاد می کند، در حالی که آبسه پریودنتال بین دندان و بافت لثه اطراف ایجاد می شود. قصد داریم تا در ادامه این مقاله از سایت دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان به مطالعه و بررسی زمان و میزان مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت دندان بپردازیم.

علائم عفونت دندان ممکن است شامل دندان درد شدید، حساسیت به گرما و سرما، تورم غدد، تورم در لثه ها، بوی بد دهان و درد هنگام جویدن باشد.اگر عفونت به استخوان های اطراف سرایت کند، ممکن است تهدید کننده زندگی باشد. دندانپزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک برای رفع عفونت دندان شما تجویز کند.درباره آنتی‌بیوتیک‌ها برای عفونت‌های دندان، از جمله چرایی استفاده از آن‌ها و سرعت عملکردشان بیشتر بدانید.

زمان استفاده از آنتی بیوتیک برای درمان عفونت دندان

عفونت دندان همیشه به آنتی بیوتیک نیاز ندارد.در بسیاری از موارد، ممکن است خود به خود برطرف شوند.شستشو با آب نمک گرم یا مصرف داروهای بدون نسخه، مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، ممکن است به کاهش درد و تورم دندان کمک کند. انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) توصیه می کند که دندانپزشکان به دلیل عوارض جانبی احتمالی از تجویز آنتی بیوتیک برای اکثر عفونت های دندان خودداری کنند. درمان‌های دندانپزشکی، مانند زهکشی، تمیز کردن عمیق یا کانال ریشه (درآوردن پالپ عفونی از دندان) ممکن است گاهی لازم باشد.

مطلب پیشنهادی : مزایا و عوارض فلوراید تراپی دندان

با این حال، اگر شما دچار نقص ایمنی هستید (سیستم ایمنی ضعیفی دارید) یا اگر عفونت دندان شما در حال گسترش است، دندانپزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.۵ برخی از علائمی که نشان می دهد عفونت دندان شما بدتر می شود ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• کسالت (یک «احساس بد» عمومی)
  • تورم در فک یا گردن
  • درد یا تورم شدید که از بین نمی رود.

در صورت عدم درمان، عفونت دندان ممکن است به استخوان ها و بافت های اطراف سرایت کند.این می تواند منجر به عوارض جدی سلامتی شود، از جمله:

• از دست دادن دندان
  • عفونت خون
  • پنومونی (عفونت ریه)
  • عفونت مغزی
  • اندوکاردیت (عفونت در قلب)

اگر عفونت شدید دندان دارید، دندانپزشک ممکن است یک دوره آنتی بیوتیک برای جلوگیری از گسترش آن تجویز کند. آنتی بیوتیک ها ممکن است از از دست دادن دندان و سایر عوارض جدی سلامتی جلوگیری کنند.

اقدامات درمانی برای دندان عقل پوسیده | بهترین جراح لثه اصفهان

زمان مراجعه به دندانپزشک

اگر مشکوک به عفونت دندان هستید، مهم است که فوراً به دنبال درمان دندانپزشکی باشید. اگر دندان درد دارید که از بین نمی‌رود، اگر لثه‌هایتان قرمز و ملتهب است، یا اگر متوجه حباب‌های جوش مانند در امتداد خط لثه‌تان شدید، با دندانپزشک خود وقت ملاقات بگیرید.

دندانپزشک شما می تواند با یک معاینه فیزیکی کامل، عفونت دندان شما را تشخیص دهد.ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است به دندان های شما ضربه بزند یا از شما بخواهد که برای ارزیابی میزان دردتان گاز بگیرید.آنها همچنین ممکن است آزمایش های تصویربرداری مانند اشعه ایکس دندان را انجام دهند.

اگر عفونت دندان شما شدید یا مداوم باشد، دندانپزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.هدف از مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت دندان جلوگیری از از دست دادن دندان و سایر عوارض جدی سلامتی است.

طبق ADA، آنتی بیوتیک های خط اول برای عفونت دندان عبارتند از:

• آموکسی سیلین خوراکی
  • پنی سیلین V پتاسیم خوراکی

آموکسی سیلین و پنی سیلین V پتاسیم هر دو در دسته ای از آنتی بیوتیک ها هستند که به عنوان داروهای نوع پنی سیلین شناخته می شوند.آنها برای مبارزه با عفونت ها از طریق کشتن باکتری ها یا توقف رشد آن ها کار می کنند.داروهای نوع پنی سیلین برای درمان عفونت های ویروسی کارایی ندارند.

اگر به داروهای نوع پنی سیلین حساسیت دارید، دندانپزشک شما ممکن است یکی از آنتی بیوتیک های زیر را به جای آن تجویز کند:

• آزیترومایسین خوراکی
  • کلیندامایسین خوراکی
  • سفالکسین خوراکی
  • آزیترومایسین، کلیندامایسین و سفالکسین همگی معمولاً برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شوند.

رایج ترین دارو های درمان عفونت دندان

داروهای نوع پنی سیلین ، مانند آموکسی سیلین و پنی سیلین V پتاسیم، معمولاً آنتی بیوتیک های خط اولی هستند که دندانپزشکان برای درمان عفونت دندان تجویز می کنند. با این حال، واکنش های آلرژیک به پنی سیلین ها رایج است.اگر پس از مصرف داروهای نوع پنی سیلین سابقه علائم آلرژی (مانند کهیر، تورم یا فشار خون پایین) دارید، به دندانپزشک خود اطلاع دهید.آنها ممکن است یک ماکرولید آنتی بیوتیک، مانند کلیندامایسین، برای از بین بردن عفونت شما تجویز کند.

در برخی موارد، دندانپزشک شما ممکن است نوع دیگری از آنتی بیوتیک را تجویز کند، مانند:

• آگمنتین (آموکسی سیلین با کلاولانات)
  • فلاژیل (مترونیدازول)

این داروها معمولاً در صورتی تجویز می شوند که سایر آنتی بیوتیک ها برای درمان علائم شما کارایی نداشته باشند یا اگر عفونت دندان شما شروع به گسترش کند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان

میزان مجاز مصرف داروها

توصیه های فعلی ADA برای دوز دارو برای عفونت های دندان به شرح زیر است:

آموکسی سیلین خوراکی: ۵۰۰ میلی گرم، سه بار در روز
پنی سیلین V پتاسیم خوراکی: 500 میلی گرم، چهار بار در روز
آزیترومایسین خوراکی: ۵۰۰ میلی گرم در روز اول و سپس ۲۵۰ میلی گرم به مدت چهار روز
کلیندامایسین خوراکی: ۳۰۰ میلی گرم، چهار بار در روز
سفالکسین خوراکی: ۵۰۰ میلی گرم، چهار بار در روز

مدت زمان مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

اینها توصیه های فعلی ADA برای مدت دوره آنتی بیوتیک برای عفونت دندان است:

• آموکسی سیلین خوراکی: سه تا هفت روز
  • پنی سیلین V پتاسیم خوراکی: سه تا هفت روز
  • آزیترومایسین خوراکی: پنج روز
  • کلیندامایسین خوراکی: سه تا هفت روز
  • سفالکسین خوراکی: سه تا هفت روز

برخی از علائم عفونت دندان شما باید پس از دو تا سه روز از بین برود. با این حال، مهم است که دوره کامل آنتی بیوتیک را همانطور که دندانپزشک شما تجویز می کند مصرف کنید. مهم است که آنتی بیوتیک ها را دقیقاً همانطور که تجویز شده است مصرف کنید، حتی اگر به سرعت احساس بهبودی کنید.اگر مصرف آنتی بیوتیک ها را خیلی زود قطع کنید، عفونت شما ممکن است باقی بماند.همچنین می توانید خطر ابتلا به عفونت باکتریایی مقاوم به آنتی بیوتیک را افزایش دهید.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

• صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.