عصب کشی دندان در بارداری

عصب کشی دندان در بارداری | بهترین جراح لثه اصفهان

انجام عصب کشی دندان در بارداری چگونه است؟

عصب کشی یا درمان ریشه، به برطرف کردن عفونت پالپ (بخش مرکزی دندان) گفته می شود. عصب کشی برای نجات دندان صورت می گیرد. و در صورت مراقبت مناسب این دندان سالهای سال می تواند عمر کند. قصد داریم تا در ادامه این مطلب سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان به بررسی عصب کشی دندان در بارداری بپردازیم.

عصب کشی دندان در دوران بارداری

اگر پوسیدگی دندان به محفظه داخلی آن که پایانه های عصبی در آن قرار دارند، برسد درد شدیدی ممکن است ایجاد نماید. تحمل دردهای شدید در بارداری اصلا توصیه نمی شود و بهتر از آن پیشگیری شود. درمان ریشه یا عصب کشی با برداشتن بافتهای آلوده و عفونت و ترمیم دندان، درد را برطرف می کند و دندان را از تخریب و از دست رفتن نجات می دهد.

اگر مشکل دندانی جدی مانند عفونت لثه یا عفونت دندان دارید در هر مرحله از بارداری که باشید می توانید آن را درمان کنید و نباید درمان را به تاخیر بیندازید. با این حال به دلیل استفاده از اشعه ایکس، بهتر است درمان را به سه ماهه دوم موکول کنید.

تاثیر بارداری بر دندان و عصب دندان

بارداری باعث می شود بیشتر مستعد عفونت باشید اما خود بارداری باعث عفونت نمی شود. اگر پیش از این مشکل دندانی داشته باشید یا مستعد آن باشید، بارداری زمینه را برای بدتر شدن وضعیت فراهم می کند. برخی مشکلات تهاجمی دندان نیاز به درمان فوری دارند که عصب کشی نیز از آن دست محسوب می شود.

مطلب پیشنهادی : روش های درمان حساسیت دندان

بارداری باعث تغییرات هورمونی می شود که بر دندانها و لثه تاثیر می گذارد. از طرف دیگر حالت تهوع و استفراغ اوایل بارداری باعث می شود دائما اسید در تماس با دندانها قرار گرفته و آنها را فرسایش دهد. حتما هر بار پس از استفراغ، دهان خود را خوب با آب بشویید و پس از نیم ساعت، دندانهایتان را مسواک بزنید.

عوارض عدم عصب کشی دندان در بارداری

زنانی که باکتریهای عامل پوسیدگی دندان در دهانشان زیاد است در بارداری و پس از زایمان این باکتریها را ممکن است به کودک خود منتقل کنند. قرارگیری زود هنگام در معرض این باکتریها و از طرفی خوردن مواد حاوی قند مانند شیر، آب میوه و غیره و خوابیدن در حالی که شیشه شیر در دهان قرار دارد همگی زمینه را برای پوسیدگی زود هنگام دندان کودک فراهم می کند.

خطرات عدم درمان عفونت دندان بستگی به شدت عفونت و مقاومت باکتریها دارد. حتی عفونتهای جزئی هم می توانند در اثر عدم درمان، تکامل یابند و به مرور شدید شوند.

نکات مهم درمورد ایمپلنت دندان در بارداری | بهترین جراح لثه اصفهان

اولین نشانه نیاز به عصب کشی، درد و ورم لثه است. اگر چه غالبا عفونت در ریشه و بافتهای عصبی دندان ایجاد می شود اما باکتریها ممکن است به بافتهای اطراف نیز نفوذ کرده و باعث عفونت لثه شوند. عفونت لثه خود می تواند وارد جریان خون شود و سلامت جنین را به خطر بیندازد.

در صورتی که عفونت دندان درمان نشود ممکن است به استخوان برسد و باعث تخریب آن و تحلیل رفتن ساختار استخوانی اطراف دندان شود. این باعث می شود دچار حساسیت دندان شوید. اگر این وضعیت پیش برود باعث لق شدن دندان و کوچک شدن استخوان فک در این محل می شود. همچنین ممکن است درد و ناراحتی زیادی را بر شما تحمیل کند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

با پیشرفت عفونت داخل دندان، دیگر نمی توان دندان را نجات داد و متاسفانه دندان باید کشیده شود. این در حالی است که اگر عفونت به موقع درمان میشد، بدون هیچ آسیب ماندگاری دندان نجات می یافت.

در موارد شدید عفونت اگر درمان به موقع صورت نگیرد. ممکن است عفونت به وضعیتی خطرناک به نام عفونت خون تبدیل شود. در این شرایط باکتریها به جریان خون راه می یابند. و عفونت را به نواحی دیگر بدن می برند. در صورتی که عفونت خون به سرعت درمان نشود می تواند به مرگ بینجامد.

بهترین زمان عصب کشی دندان در دوران بارداری

اگر چه درمان عصب کشی دندان جنین را چندان در خطر قرار نمی دهد و از طرفی انجام ندادن آن می تواند خطرساز شود، اما در برخی دوره های بارداری انجام این درمان بهتر است.

اگر می توانید عصب کشی را در سه ماهه دوم بارداری انجام بدهید. در سه ماهه اول به طور کلی جنین بیشتر آسیب پذیر است و در سه ماهه سوم شما ممکن است برای نشستن طولانی مدت بر روی صندلی دندانپزشکی راحت نباشید. به خاطر داشته باشید اگر عفونت یا ورم در دهان دارید باید فورا تحت درمان دندانپزشکی قرار بگیرید چرا که پیامدهای عدم درمان عفونت در بارداری میتواند جدی باشد.

پیشگیری از نیاز به عصب کشی در دوران بارداری

• بهداشت دهان را بیش از پیش رعایت کنید.
  • مرتبا برای چکاپ دندانپزشکی از پیش از اقدام برای بارداری مراجعه کنید. تا در صورت پوسیدگی دندان یا عفونت لثه در مراحل اولیه، اقدام شود. و جلوی گسترش آن و نیاز به عصب کشی گرفته شود.
  • در بارداری از مصرف زیاد شیرینی جات پرهیز کنید.
  • اگر استفراغ می کنید پس از آن دهان خود را خوب تمیز کنید.
  • نوشیدنیهای اسیدی کمتر مصرف کنید.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

• صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.