مزایای استفاده از لیزر دیود در کودکان و بزرگسالان

مزایای استفاده از لیزر دیود در کودکان و بزرگسالان | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی مزایای استفاده از لیزر دیود در کودکان و بزرگسالان

برای کودکانی که مشکل لکنت زبان دارند (فرنولوم تنگ است یا دچار تقلیل شده است)، لیزر دیود یک درمان مطلوب به شمار می‌آید. همچنین می‌توان از لیزر دیود برای نوزادانی که به دلیل محدود بودن حرکت زبان قادر به شیر خوردن نیستند، استفاده کرد. انجام فرنکتومی با لیزر نیز می‌تواند به رفع نقص گفتاری کمک کند. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان مزایای استفاده از لیزر دیود در کودکان و بزرگسالان را بررسی خواهیم کرد.

از سویی دیگر می‌توان از لیزرهای دیود برای از بین بردن چین و چروک‌های بافت نرم بدون ایجاد درد و نیاز به بخیه استفاده کرد. این چین و چروک‌ها اغلب به دلیل استفاده از دندان‌های مصنوعی نامناسب ایجاد می‌شوند. از نوزادان گرفته تا بیماران بالغ، دندانپزشکان با استفاده از آخرین فناوری در زمینه لیزر دیود قادر به ارائه خدمات دندانپزشکی در سطوح بالا هستند.

مراقبت‌های پس از عمل

در صورتی که بیمار نسبت به روش‌های درمانی دیگر احساس خوبی نداشته باشد، لیزر درمانی می‌تواند برای چنین بیماری خوشایند به نظر برسد. پس از درمان با لیزر بیشتر بیماران درد کمتری را پس از عمل احساس می‌کنند و همچنین تورم لثه و ناراحتی کمتری را نیز تجربه خواهند کرد. به دلیل هموستاز نیازی به بخیه نیست. ممکن است در برخی موارد تکنیک‌های دیگر مانند الکتروسرجری سریع‌تر انجام شوند اما لیزر درمانی برای بیمار راحت‌تر است و آسیب کمتری به دنبال خواهد داشت. دانستن اینکه دندانپزشک از رویکردی پیشرفته استفاده می‌کند نیز می‌تواند اطمینان بخش باشد.

درمان بیماری پریودنتال

یکی از موثرترین کاربردهای لیزرهای دیود در زمینه معالجه بیماران مبتلا به بیماری پریودنتال (لثه) است. در طی درمان‌ انرژی لیزر از طریق فیبری نازک منتقل می‌شود و به راحتی به عمق جیب‌های پریودنتال نفوذ می‌کند. انرژی تولید شده توسط لیزر به راحتی توسط هموگلوبین، ملانین و سایر کروموفورهای موجود در بافت جذب می‌شود. بنابراین لیزر مستقیماً بافت‌های ناسالم را هدف قرار می‌دهد. درمان غیر جراحی معمولاً برای پاکسازی مواد محرک از سطح ریشه دندان و کاهش پاسخ التهابی به اسکیلینگ و روت پلنینگ نیاز دارد. استفاده همزمان اسکیلینگ و روت پلنینگ با لیزر اثر درمانی را افزایش می‌دهد. درمان با لیزر دیود می‌تواند از جنبه‌های مختلف مفید واقع گردد. این موارد در زیر خلاصه شده‌اند:

  • همه لیزرها گرما تولید می‌کنند و این رسانایی گرمایی می‌تواند در از بین بردن باکتری‌های گرم منفی مفید باشد.
  • پروب لیزر به آسانی به جیب لثه وارد می‌شود و انرژی تولید شده به از بین بردن باکتری‌ها به ویژه باکتری ‌ای.اکتینومایستم‌کومیتانس کمک می‌کند.
  • این باکتری در پلاک آترواسکلروتیک مرتبط با بیماری کرونر قلب یافت شده است.
  • نوک لیزر شبیه کاویترون است با این تفاوت که از دندان و به سمت بافت‌های بیمار زاویه دارد تا باکتری‌ها و بافت نکروزه را از بین ببرد.
  • برش دادن باعث از بین رفتن اپیتلیوم شیار لثه می‌شود و دسترسی بیشتر موجب سهولت در استفاده از ابزارهای اولتراسونیک برای حذف موثرتر جرم می‌شود.
  • هنگامی که سطوح نکروزه ریشه دندان برداشته می‌شوند التهاب کاهش می‌یابد. کاهش التهاب به اتصال مجدد کمک می‌کند.

عوامل ایجاد بیماری های پریودنتال | بهترین دندانپزشک اصفهان

لیزر درمانی پریودنتال می‌تواند موثرتر از استفاده از اسکیلینگ عمیق و روت پلنینگ به تنهایی باشد. به علاوه طبیعت ملایم درمان با لیزر آن را برای بیماران قابل قبول‌تر می‌کند. بسیاری از دندانپزشکان به جای استفاده از روش‌های درمانی معمول از لیزر درمانی همراه با اسکیلینگ عمیق و روت پلنینگ استفاده می‌کنند.

کانتورینگ لثه

کانتورینگ لثه با استفاده از لیزر دیود می‌تواند به شیوه‌ای آسان‌تر بیمار را درمان کند. استفاده از لیزر دیود به دندانپزشک امکان می‌دهد تا با کمترین میزان خونریزی یا عدم خونریزی، درد پس از عمل یا تورم، بافت اضافی را به سرعت و با دقت بردارد. انرژی لیزر مویرگ‌ها را سوزانده و مسدود می‌کند، هموستاز ایجاد کرده و از ادم جلوگیری می‌کند. آسیب به بافت کم است زیرا در طول درمان از یک حرکت مداوم جارومانند استفاده می‌شود. بهبودی در طی چند روز اتفاق می افتد و به طور کلی میزان ناراحتی در طی روند بهبود بین بیماران کم است.

ایمنی هنگام استفاده از لیزرهای دیود

درمان بافت نرم با لیزر روشی بسیار ایمن است به شرطی که پرسنل آموزش کافی دیده باشند. درک ویژگی‌های طول موج انتخاب شده، محدودیت‌ها و اثرات حرارتیِ انرژی تولید شده برای پزشک حیاتی است. برای برخی از درمان‌ها بهتر است برای رسیدن به نتیجه مطلوب دو طول موج مختلف ترکیب شوند. یکی از مهمترین عوامل، محافظت از سلامت چشم است. هنگام استفاده از لیزر باید از عینک محافظ استفاده شود. پیامدهای ناشی از عدم استفاده از عینک یکی از متداول‌ترین آسیب‌های گزارش شده مربوط به استفاده از لیزر هستند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

درمان بافت نرم در دندانپزشکی عمومی با ابداع لیزرهای دندانپزشکی جدیدتر و مقرون به صرفه افزایش یافته است. بسیاری از رویکردهای مرسوم که در آن‌ها از روش‌های مکانیکی استفاده می‌شد را هم اکنون می‌توان با استفاده از لیزر دندانپزشکی انجام داد. درمان با لیزر روشی با حداقل تهاجم است و با بیهوشی کمتر، نیاز به ویزیت کمتر پس از عمل جراحی و رضایت بیشتر بیمار همراه است. در عین حال در این روش از بخیه استفاده نمی‌شود.

برداشتن فرنوم لب

اتصالات فرنوم لب می‌توانند حرکات لب را مهار کنند و گاهی اوقات بافت می‌تواند از بسته شدن فاصله بین دندان‌ها حین درمان ارتودنسی جلوگیری کند. در فرنکتومی‌های مرسوم برش مکانیکی فرنوم و بخیه زدن انجام می‌شود و اغلب ناراحتی قابل توجهی بعد از عمل به وجود می‌آید. با لیزر دیود پیش از آن که لیزر محل جراحی را بسوزاند و منعقد کند، می‌توان اتصال فرنوم را به ملایمت از بین برد.

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ