معرفی انواع محافظ دندانی

معرفی انواع محافظ دندانی | بهترین دندانپزشک اصفهان

آشنایی با انواع محافظ دندانی

محافظ‌ها یا گاردهای دهانی که هنگام خوابیدن از آنها استفاده می‌شود. به رفع مشکل خرو پف، وقفه تنفسی (آپنه) در خواب خفیف تا متوسط، دندان قروچه (ساییدن و فشار دادن دندان‌ها روی هم) یا اختلال مفصل فکی ـ گیجگاهی بسیاری از بیماران کمک کرده است. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان انواع محافظ دندانی را مورد بررسی قرار می دهیم.

محافظ دهانی علاوه بر این که برای رفع مشکلات خواب یا خرو پف کاربرد دارد، برای محافظت از دندان‌ها، لثه‌ها و لب‌ها هنگام ورزش کردن نیز توصیه می‌شود.

خصوصیات یک محافظ دندانی خوب

  • استحکام و دوام بالایی دارد و شستشوی آن ساده است.
  • در هنگام فعالیت کردن محکم سر جای خودش باقی می‌ماند.
  • به خوبی روی دندان‌ها فیکس می‌شود و برای شخص کاملا راحت است.
  • می توانید با آن صحبت کنید و تنفس شما را نیز محدود نمی کند.
  • انعطاف‌پذیر است، در برابر پاره شدن مقاوم است، بو و مزه‌ی خاصی نمی‌دهد.

علت ضرورت استفاده از نایت گارد

حدود ۲۰ درصد از بزرگسالان از اثرات مخرب ساییدن یا فشردن دندان‌های خود روی یکدیگر که به آن دندان قروچه در خواب گفته می‌شود رنج می‌برند. علت اصلی دندان قروچه، استرس است. ساییدن و فشردن دندان‌های روی یکدیگر، نه تنها باعث فرسایش بیشتر دندان‌های شما می‌شود، بلکه منجر می‌شود به:

  • ترک یا شکستگی دندان
  • بی‌حسی عضلات گردن و صورت
  • درد و معلولیت ناشی از آرتروز
  • مشکل ناهنجاری مفصل فکی گیجگاهی (TMD)

نایت گارد از روکش‌ها یا بریج‌های دندانی شما نیز محافظت می‌کند و اغلب برای این منظور ارائه می‌شوند. اغلب کارها در دندانپزشکی زیبایی، مانند لامینت یا باندینگ دندان، باید توسط نایت گارد محافظت شوند.

افراد نیازمند به نایت گارد

محافظ‌های دهان بایستی توسط همه ی افرادی– چه کوچک و چه بزرگ- که ورزش‌های پربرخورد مثل فوتبال، بوکس، فوتبال آمریکایی، هاکی روی یخ، بسکتبال، لاکراس و هاکی روی چمن بازی می‌کنند، مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، کسانی که حتی ورزش‌های بدون برخورد (مثل ژیمیناستیک) و هر فعالیت تفریحی (مثل تخته اسکیت، دوچرخه سواری کوهستان) که ممکن است موجب آسیب به دهان شود، انجام می‌دهند نیز می‌توانند از مزایای محافظ دندانی برای جلوگیری از صدمه، بهره مند شوند.

کاربردهای انواع محافظ های دهانی | بهترین جراح لثه اصفهان

کاربرد انواع مختلف گارد دهانی

گاردهای دهانی ورزشی

اصلی‌ترین و متداول‌ترین مورد استفاده‌ی گاردهای دهانی کودکان، هنگام فعالیت‌های ورزشی است. گاردهای دهانی برای ورزش به منظور محافظت از دندان‌ها در هنگام ورزش‌هایی چون هنرهای رزمی، بوکس و فوتبال مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاقه‌مندان به ورزش‌های تناسب اندام و ورزشکاران سایر ورزش‌ها نیز از این نوع گاردها برای جلوگیری از کوبیده شدن یا گاز گرفتن لب‌های خود توسط دندان‌ها و نیز بهبود ظاهر خود استفاده می‌نمایند. گاردهای دهانی ورزشی بیشتر در انواع استاک و بویل اند بایت موجود می‌باشند. این نوع گاردها را می‌توان در فروشگاه‌های لوازم ورزشی تهیه کرد. هر چند این محافظ‌ها ممکن است نامتناسب با دهان، ناراحت‌کننده یا بسیار بزرگ باشند. تهیه گاردهای سفارشی می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

گاردهای دهانی جهت خروپف

خروپف زمانی رخ می‌دهد که راه‌های هوایی بسته شده و موجب ارتعاش می‌گردند. نایت گارد دندان برای خروپف موجب باز شدن مسیر جریان هوا و به کاهش این ارتعاشات و در نتیجه از بین رفتن خروپف کمک می‌کنند. این گاردها فک پایینی را کمی به طرف جلو هدایت کرده و انتهای مسیر هوایی بازتر می‌شود. بهترین نوع این محافظ‌ها بصورت سفارشی ساخته می‌شوند زیرا متناسب با ابعاد دهان شما بوده و بطور دقیق میزان صحیح بازشدگی راه‌های هوایی را تنظیم می‌کنند.

گاردهای دهانی برای زمان خواب

بطور معمول از دو نوع محافظ دهانی برای زمان خواب صحبت می‌شود که یک نوع آن به افراد در صورت خروپف کردن یا داشتن مشکل تنفسی در هنگام خواب کمک می‌کند و نوع دیگر نیز برای محافظت از دندان‌ها در برابر ساییدگی غیر ارادی آنها روی یکدیگر استفاده می‌شود.

گارد دهانی برای جلوگیری از مکیدن انگشت

اگر فرزند شما عادت مکیدن انگشت خود را داشته باشد و این عادت تا بعد از سه سالگی نیز ادامه داشته باشد و در متوقف کردن آن ناموفق بوده‌اید، می‌توانید درمان با ابزار مخصوصی مانند محافظ‌های ثابت کام یا نوع جداشدنی آن را مد نظر قرار دهید. این محافظ برای زمان خواب نمی‌باشد بلکه یک وسیله‌ی فلزی کوچک است که در داخل دهان و متصل به دندان‌های بالایی قرار می‌گیرد.

گاردهای دهانی برای جلوگیری از دندان قروچه

این نوع گاردها تحت عنوان نایت گاردنیز شناخته می‌شوند. و معمولاً بر روی دندان‌های پایینی قرار می‌گیرند. و از ساییده شدن غیر ارادی دندان‌ها روی همدیگر در هنگام خواب جلوگیری می‌کنند. این امر می‌تواند به کاهش نیاز به ابزار ارتودنسی دندان و کم شدن مشکلات دندان‌ها به علت ساییدگی کمک کند. همچنین موجب کاهش درد عضلات و سردردهای مرتبط با درد فک که در اثر دندان قروچه ایجاد می‌شود، می‌گردد. محافظ‌های دهانی برای جلوگیری از دندان سایش دندان‌ها و درمان دندان قروچه بصورت پیش ساخته در فروشگاه‌ها نیز وجود دارند. با این حال بهترین نتایج با استفاده از گاردهای دهانی سفارشی حاصل می‌شوند زیرا انواعی که بصورت انبوه تولید می‌شوند نمی‌توانند بطور دقیق و متناسب در داخل دهان جای بگیرند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان

نکات مراقبتی در استفاده از محافظ دهانی (نایت گارد)

  • نایت گارد آسیب‌دیده را تعویض کنید.
  • گارد دهان را هر چند وقت یک بار با دهانشویه ضدعفونی کنید.
  • از دندانپزشک بخواهید تا نایت گارد را نیز در ویزیت‌های دوره‌ای بررسی کند.
  • قبل از هر بار استفاده از گارد مطمئن شوید که در وضعیت مناسبی قرار دارد.
  • نایت گارد را در جعبه پلاستیکی با تهویه مناسبی نگهداری کنید و چند سوراخ روی آن ایجاد کنید.
  • گارد دهان را پس از هر بار استفاده با آب گرم (نه داغ) و صابون بشویید و بگذارید در معرض هوا خشک شود.
  • نایت گارد را در معرض تابش مستقیم نور خورشید یا در خودرو دربسته یا در جعبه داشبورد قرار ندهید. حرارت به محافظ آسیب می‌زند.
  • نایت گارد کودک را هر 12 تا 18 ماه یک بار عوض کنید. حتی اگر محافظ به ظاهر مشکلی نداشته باشد. دندان‌های جدید و در حال رشد باعث می‌شود که گارد دیگر کاملاً اندازه نباشد.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

روش های رایج درمان درد دندان

موارد انجام جراحی اصلاحی فک بالا

مزایا و معایب استفاده از ارتودنسی فانکشنال

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
error: Content is protected !!
سوالی دارید? چت در واتساپ