مقایسه پر کردن دندان با کامپوزیت و آمالگام

مقایسه پر کردن دندان با کامپوزیت و آمالگام | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی و مقایسه پر کردن دندان با کامپوزیت و آمالگام

درمان پوسیدگی دندان یا سوراخی که درون دندان به وجود آمده است یکی از اقدامات مراقبتی رایج در عرصه دندان پزشکی می‌باشد. ابتدا دندان پزشک به تمیز کردن دندان می‌‌پردازد که باید ترمیم شود و فضای خالی یا سوراخ را به وجود می‌آورد و پس از آن سوراخ را پر می‌‌کند تا با سطح دندان برابر شود و درون دهان مشکلی را ایجاد نکند و از بروز پوسیدگی بیشتر دندان جلوگیری نماید. در ادامه این مطلب سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان به مقایسه پر کردن دندان با کامپوزیت و آمالگام می پردازیم.

هنگامی ‌که قصد پر کردن دندان خود را دارید فقط یک گزینه انتخابی پیش روی شما وجود ندارد و به لطف پیشرفت‌های به دست آمده در این عرصه چند گزینه در اختیار شما قرار خواهد گرفت. از میان گزینه‌های موجود در دو مورد که فیلینگ کامپوزیت و آمالگام دندان نام دارد بیشتر انتخاب می‌شوند. تفاوت اصلی بین این دو نوع فیلینگ به رنگ آن‌ها ارتباط دارد. فیلینگ کامپوزیت از جنس مواد ساخته می‌‌شود که با رنگ دندان‌های شما مطابقت دارد و فیلینگ آمالگام از جنس فلز ساخته شده است. اگرچه فیلینگ کامپوزیت یک نسخه پیشرفته از فیلینگ قدیمی از قبیل آمالگام دندان است.

گاهی اوقات فیلینگ قدیمی پیروز عرصه میدان خواهد بود. فیلینگ قدیمی در شرایط حساس که جویدن مواد غذایی می‌‌تواند باعث آسیب دیدگی دندان شود دارای قابلیت محافظتی بالا می‌باشد. فقط یک دندان پزشک می‌تواند به شما بگوید که بهترین نوع فیلینگ برای شما کدام است با این حال بهتر است با تفاوت‌های این دو نوع فیلینگ آشنا شوید.

انتخاب کامپوزیت و آمالگام برای پر کردن دندان

انتخاب کامپوزیت یا آمالگام به محل بروز پوسیدگی دندان ارتباط دارد. در صورتی که پوسیدگی دندان در انتهای دندان به وجود آمده باشد فیلینگ آمالگام بهتر است. در حقیقت دندان پزشک در مرحله اول انتخاب این نوع فیلینگ را به شما پیشنهاد می‌دهد. چنانچه پوسیدگی در دندان‌های ردیف جلو به وجود آمده باشد به دلایل مربوط به زیبایی دندان، دندان پزشک فیلینگ کامپوزیت را به شما پیشنهاد خواهد کرد.

چگونگی پر کردن دندان با کامپوزیت و آمالگام | بهترین دندانپزشک اصفهان

ساختار فیلینگ کامپوزیت

از فیلینگ کامپوزیت تحت عنوان فیلینگ کامپوزیت رزین نیز یاد می‌شود که با استفاده از ترکیبات پلاستیکی و سرامیکی ساخته می‌شود. در ابتدا دندان پزشکان نمی‌‌توانستند از فیلینگ کامپوزیت برای دندان‌های ردیف عقب استفاده کنند. زیرا ترکیبات رزین و اندازه کافی قوی نبود که بتواند نیروی حاصل از جویدن مواد غذایی را تحمل کند. و از آن جایی که زیبایی دندان‌ها به دندان‌های ردیف جلو اهمیت بسیار زیادی دارد از این نوع فیلینگ برای این گروه از دندان‌ها استفاده می‌شود اما خیلی سال پیش چنین اقدامی میسر نبود. امروزه دندان پزشکان می‌‌توانند از فیلینگ کامپوزیت برای دندان‌های ردیف عقب استفاده کنند اما برخی از دندان پزشکان به دلایلی از این نوع فیلینگ استفاده نمی‌کنند.

در برخی از برنامه‌های مربوط به ترمیم دندان از فیلینگ کامپوزیت استفاده نمی‌شود. مگر آنکه به منظور حفظ لبخند بیمار برای دندان‌های ردیف جلو مورد استفاده قرار بگیرد. سایر دلایلی که باعث می‌‌شود دندان پزشکان به سراغ این روش نروند این است. که حتی با پیشرفت علم و فناوری طول عمر این نوع فیلینگ خیلی بالا نیست و به راحتی به علت جویدن مواد غذایی دچار تحلیل رفتگی می‌‌شود. به این ترتیب دندان پزشکان ترجیح می‌دهند که به سراغ فیلینگ قدیمی و به عبارتی فیلینگ آمالگام برای پر کردن دندان بروند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

فیلینگ آمالگام دندان

فیلینگ آمالگام دندان در مقایسه با سایر انواع فیلینگ توانسته از در معیار و مقیاس زمان سربلند بیرون می‌آید زیرا طول عمر آن چیزی حدود ۸ تا ۱۰ سال است و در برخی موارد تا مدت بیشتری باقی می‌ماند و تاکنون بهترین گزینه موجود برای پرکردن پوسیدگی دندان‌های ردیف عقب بوده است زیرا به علت غذا خوردن و جویدن مواد خوراکی فشار زیادی به این قسمت وارد می‌شود.

سایر فاکتورهایی که باعث شده است آمالگام دندان به یک گزینه انتخابی مناسب تبدیل شود این است که مقرون به صرفه است و نگهداری آن ساده می‌باشد و تنها عیب این روش این است که رنگ آن باعث جلب توجه دیگران خواهد شد. آمالگام دندان به رنگ نقره ای وجود دارد و هنگامی ‌که فرد صحبت می‌‌کند یا دهانش را باز می‌کند جلب توجه می‌نماید. با این حال هنوز تعداد زیادی از افراد با توجه به مقرون به صرفه بودن آن ترجیح می‌دهند. از این نوع فیلینگ استفاده کنند و هیچ گونه مشکلی در ارتباط با پرکردن دندان خود با این نوع فیلینگ ندارند.

دکتر حسین برجیان متخصص پیوند لثه و استخوان در کلینیک24

دکتر حسین برجیان متخصص پیوند لثه و استخوان در دکتر آف

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

مراحل استفاده از موم ارتودنسی

روشهای مختلف عمل جراحی لثه

آنچه باید در مورد فیشور سیلانت دندان بدانید

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ