نحوه پیشگیری و درمان فلوئوروزیس در سنین مختلف

نحوه پیشگیری و درمان فلوئوروزیس در سنین مختلف | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی نحوه پیشگیری و درمان فلوئوروزیس در سنین مختلف

در بسیاری از موارد، فلوروزیس بسیار خفیف است و نیازی به درمان نیست. یا ممکن است فقط در مواردی که دیده نمی‌شود روی دندانهای پشتی تأثیر بگذارد. قصد داریم تا در ادامه مطلب امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان  به بررسی نحوه پیشگیری و درمان فلوئوروزیس در سنین مختلف بپردازیم.

با تکنیک‌های مختلف می‌توان ظاهر دندان‌هایی را که تحت تأثیر فلوروز متوسط تا شدید قرار گرفته‌اند، بهبود بخشید. بیشتر آنها با هدف پوشاندن لکه‌ها است.

تکنیک‌های بهبود ظاهری دندان ها:

  • سفید کردن دندان و روش‌های دیگر برای از بین بردن لکه‌های سطح از این قبیل اقدامات است. توجه داشته باشید که سفید شدن دندان‌ها ممکن است به طور موقت ظاهر فلوروزیس را بدتر کند.
  • باندینگ کردن، که دندان را با یک رزین سخت که به مینا می‌چسبد، می‌پوشاند.
  • استفاده از تاج‌ها که روکش ها و پوسته‌هایی ساخته شده به صورت سفارشی هستند که قسمت جلوی دندان ها را می‌پوشانند تا ظاهر آنها بهتر شود. این موارد در موارد فلوروزیس شدید استفاده می‌شود.
  • MI Paste ، یک محصول فسفات کلسیم است که گاهی اوقات با روشهایی مانند میکروابریشن ترکیب می‌شود تا تغییر رنگ دندان را به حداقل برساند.

مطلب پیشنهادی : پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان و نوجوانان

نحوه جلوگیری از بروز فلوئوروزیس

هوشیاری والدین عامل اصلی جلوگیری از فلوئوروزیس است. اگر آب شما از یک سیستم عمومی تأمین می‌شود ، پزشک یا دندانپزشک – و همچنین اداره آب محلی یا بخش بهداشت عمومی – می‌توانند مقدار فلوراید موجود در آن را به شما بگویند. اگر به آب چاه یا بطری آب اعتماد کنید، اداره بهداشت عمومی یا یک آزمایشگاه محلی می تواند محتوای فلوراید آن را تجزیه و تحلیل کند. هنگامی که دانستید فرزند شما از نوشیدن آب و سایر منابع مانند آب میوه و نوشیدنی های غیر الکلی فلوراید دریافت می‌کند، می توانید با دندانپزشک خود تصمیم بگیرید که آیا کودک شما باید یک مکمل فلوراید داشته باشد یا خیر.

در خانه، تمام محصولات حاوی فلوراید مانند خمیر دندان، دهانشویه و مکمل‌ها را از دسترس کودکان خردسال دور نگه دارید. اگر کودک در مدت زمان کوتاهی مقدار زیادی فلوراید مصرف کند، ممکن است علائمی مانند:

  • حالت تهوع
  • اسهال
  • استفراغ
  • درد شکم
  • در او یروز کند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان 

اگرچه مسمومیت با فلوراید معمولاً عواقب جدی ندارد، اما سالانه چند صد کودک را به اورژانس می فرستد. همچنین مهم است که استفاده از خمیر دندانهای حاوی فلوراید توسط کودک خود را کنترل کنید. فقط مقدار خمیر دندان به اندازه نخود را روی مسواک کودک خود قرار دهید. این کار برای محافظت از مسمومیت با فلوراید کافی است. همچنین به فرزند خود بیاموزید تا بعد از مسواک زدن به جای قورت دادن، خمیردندان را بیرون بریزد. برای تشویق کودک خود، از خمیردندان‌های حاوی طعم دهنده‌هایی که ممکن است کودکان آن را ببلعند، خودداری کنید.

بررسی عوامل و علائم فلوئوروزیس دندانی | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

احتمال ابتلا به فلوروز تا حدود هشت سالگی وجود دارد زیرا دندان‌ها هنوز در زیر لثه‌ها تشکیل می‌شوند. در نهایت، دریافت مقدار مناسب فلوراید بهترین کار است. دندانپزشک، متخصص اطفال یا پزشک خانواده می ‌وانند در تعیین مقدار مناسب فلوراید برای کودک به شما کمک کنند. در اینجا برخی از کارهایی که والدین می توانند در خانه برای جلوگیری از فلوئوروز انجام دهند وجود دارد:

نوزادان تا 3 سال:

به کودک خود شیر دهید. آكادمی اطفال آمریكا استفاده از شیر مادر را برای همه نوزادان (به استثنای تعداد معدودی كه شیردهی برای آنها مضر است) تا 6 ماهگی توصیه می‌کند، سپس غذاهای جامد اضافه كنید و تا زمان رسیدن كودك به ۱۲ ماهگی به او شیر دهید. اگر کودک شما در درجه اول از شیرخشک تغذیه می‌کند، در مورد بهترین نوع شیرخشک برای کودک خود با پزشک خود مشورت کنید. هنگامی که دندان‌های کودک شما شروع به درآمدن می‌کند، دو بار در روز یا طبق دستور دندانپزشک یا پزشک، دندان‌های آنها را کاملا مسواک بزنید.

3-8 ساله‌ها:

مسواک زدن دندان ها را به طور کامل دو بار در روز یا طبق دستور دندانپزشک یا پزشک ادامه دهید. برای کودکان زیر شش سال از دهانشویه های حاوی فلوراید استفاده نکنید، مگر اینکه توسط دندانپزشک یا متخصص بهداشت دیگر توصیه شود. انجمن دندانپزشکی آمریکا آنها را در این سن توصیه نمی‌کند زیرا بسیاری از کودکان کمتر از شش سال رفلکس بلع خود را به طور کامل رشد نداده‌اند و ممکن است بیش از آنچه که بیرون میریزند، ببلعند.

مصرف مکمل‌های غذایی حاوی فلوراید:

مکمل‌های غذایی حاوی فلوراید را فقط طبق دستور پزشک یا دندانپزشک استفاده کنید. مکمل های حاوی فلوراید برای کودکان بین 6 ماه تا 16 سال که در مناطق بدون فلوراید و در معرض خطر پوسیدگی دندان زندگی می‌کنند، توصیه می شود. نسخه باید طبق برنامه مکمل‌های حاوی فلوراید غذایی تأیید شده باشد.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ