آیا جرم گیری به ایمپلنت دندان آسیب می‌رساند؟

جرم گیری ایمپلنت دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان-بهترین جراح لثه اصفهان-بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان | دکتر حسین برجیان

آیا جرم گیری سبب آسیب رسیدن به مینای دندان می شود؟

برخی افراد این تصور را دارند که جرم گیری می‌تواند به ایمپلنت دندان آسیب برساند. این باور اشتباه است و آنچه که خطر دارد، جرم و پلاک‌های دندانی است که تجمع آنها می‌تواند به مرور پوسیدگی دندان و بیماری لثه را به دنبال داشته باشد.
علاوه بر این، توجه داشته باشید که همین تجمع جرم، می‌تواند سبب شکست درمان ایملپنت شما شود.

جرم گیری دندان چه اهمیتی دارد؟

این اقدام درمانی مؤثر به دلایل زیر اهمیت دارد:

• جلوگیری از بروز بیماری‌های دهان

باکتری‌های موجود در دهان با فعالیت‌های خود به تشکیل جرم و پلاک دندان می‌پردازند. از بین نبردن آنها به مرور می‌تواند دلیلی برای بروز عفونت‌های پریودنتال یا بیماری‌های لثه باشد. این عفونت می‌تواند به دیگر بخش‌های بدن از طریق جریان خون انتقال پیدا کند.
برخی از تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته‌اند، بیانگر این هستند که عفونت‌های لثه می‌توانند نقشی در بروز برخی بیماری‌های قلبی و عفونت‌های ریه داشته باشند.
حال فرقی نمی‌کند این جرم روی دندان تشکیل شده باشد یا روی درمانی مثل ایمپلنت به وجود آید.
به همین دلیل جرمگیری ایمپلنت دندان با حذف باکتری‌های دهان می‌تواند از انتقال عفونت به دیگر قسمت‌های بدن پیشگیری نماید.

• محافظت کردن از دندان

در صورت نفوذ بیش از حد پلاک به زیر خط لثه، التهاب مزمن و از بین رفتن بافت لثه ایجاد خواهند شد. تجمع باکتری‌های عفونت زا با نفوذ به استخوان فک می‌تواند منجر به لق شدن پایه ایمپلنت گردد. همچنین امکان از بین رفتن بافت لثه و استخوان نیز وجود دارد.
اگر ایمپلنت دندان به موقع جرم گیری شود، عفونت و باکتری در اطراف آن شکل نخواهد گرفت.

جرم دندان و عفونت‌های ناشی از آن با ایجاد بیماری‌های پریودنتال سبب بوی بد دهان می‌شوند. این جرم‌ها ممکن است به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان فرد پس از قرار دادن ایمپلنت در دهان شکل بگیرند. جرمگیری کردن ایمپلنت نقش مؤثری در درمان این عارضه دارد.

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر حسین برجیان را مشاهده نمایید.

تفاوت جرمگیری ایمپلنت دندان با جرم گیری معمولی

برای جرم گیری دندان‌های معمولی از قلم‌هایی با جنس فولاد ضد زنگ استفاده می‌شود، اما برای جرم گیری ایمپلنت قلم‌هایی از جنس تیتانیوم مورد استفاده قرار می‌گیرند.
علت این تفاوت این است که تیتانیوم واکنشی با بدنه سرامیکی ایمپلنت ایجاد نمی‌کند.

نحوه انجام جرم گیری ایمپلنت دندان چگونه است؟

به طور کلی برای انجام این درمان از سه روش جرمگیری دستی، اولتراسونیک و لیزر استفاده می‌شود. در ادامه به طور دقیق‌تر به بررسی آنها می‌پردازیم:

• روش دستی

از این روش با استفاده از ابزارهای ساده و دستی، برای از بین بردن جرم‌های جزئی دندان استفاده می‌شود.

• روش اولتراسونیک

دندانپزشک برای این کار در ابتدا با استفاده از قلموی دستگاه جرم گیری اولتراسونیک لرزشی روی جرم‌های دندان ایجاد می‌کند.
منتهی توجه داشته باشید که برای انجام جرم گیری ایمپلنت با اولتراسونیک، دیگر از نوک‌های فلزی استفاده نمی‌شود.
در این حین برای جلوگیری از داغ شدن بیش از اندازه ایمپلنت‌ها از اسپری آب در دهان نیز کمک گرفته خواهد شد.
در آخر ممکن است از Airflow برای از بین بردن برخی لکه‌های روی تاج دندان استفاده شود.

• روش لیزر

‌از این روش معمولاً در کنار دو روش قبلی استفاده می‌شود. استفاده از لیزر، آسیبی به ایمپلنت دندانی وارد نخواهد کرد و دندانپزشک می‌تواند‎ با رعایت اصول آن، به راحتی جرم‌ها را بردارد.

توجه : این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر حسین برجیان را مشاهده نمایید.

مطالب پیشنهادی دکتر حسین برجیان (بهترین دندانپزشک اصفهانبهترین جراح لثه اصفهانبهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان):

مزایای جرمگیری دندان با لیزر

جرم گیری دندان با لیزر چیست؟

دستگاه‌های لیزر جرمگیری دندان‌ها