انواع آبسه دندان

انواع آبسه دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی انواع آبسه دندان

در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان انواع آبسه دندان را مورد بررسی قرار می دهیم. آبسه دندان به چند گروه کلی طبقه‌بندی می‌شود:

آبسه پری‌آپیکال (Periapical Abscess)

این آبسه در قسمت انتهایی ریشه دندان شما رخ می‌دهد. به‌گونه‌ای که برخی اوقات، چرک ناشی از عفونت دندان از نوک ریشه و به‌وسیله استخوان به درون لثه پخش می‌شود. به همین دلیل لثه‌ها در مجاورت ریشه دندان ورم می‌کنند. ورم ناشی از چرک، معمولاً دلیل درد شدید همیشگی است که در زمان جویدن بدتر می‌شود.

در این زمان، با توجه به‌جای دندان، عفونت احتمال دارد به بافت‌های نرم برسد. و موجب تورم در فک، کف دهان یا قسمت گونه‌ها شود. در آخر، بافت احتمال دارد باز شود و چرک را تخلیه کند.

لازم به ذکر است که عفونت‌هایی که برای اثرگذاری بر مسیر هوایی گسترش‌ یافته‌اند می‌توانند جدی و حتی تهدیدکننده زندگی محسوب شوند؛ به همین خاطر در این مدل از آبسه دندان باکتری از پالپ (درونی‌ترین بخش دندان) رد می‌شود و می‌تواند تا ریشه دندان برود و آبسه پری اپیکال را به وجود آورد.

آبسه پریودنتال (Periodontal Abscess)

آبسه پریودنتال که همین‌طور تحت عنوان آبسه جانبی یا آبسه پاریتال هم معروف است بر استخوان پیرامون دندان شما اثر می‌گذارد. این ضایعه، یک موقعیت دندانی شایع و دردناک است. که به خاطر تجمع باکتری یا گیر کردن یک جسم بیرونی در کیسه‌های پریودنتال به وجود می‌آید. این مسئله بیشتر بیماران دارای بیماری پریودنتال فعال را درگیر خود و احتیاج به اداره سریع و طولانی‌مدت خواهد داشت.

علل انواع عفونت دندان و لثه | بهترین جراح لثه اصفهان

آبسه دندان عقل (Wisdom Tooth Abscess)

دندان‌های عقل، آخرین دسته از دندان‌های آسیاب عقب هستند که در بسیاری از مواقع نه‌تنها هیچ کارایی مؤثری ندارند بلکه موجب بروز مسائل سلامت دهان و دندان می‌شوند.

مسواک و نخ دندان کردن این دندان‌ها به علت وضعیت آن‌ها در پشت دهان هم معمولاً سخت است. به همین خاطر، دندان‌های عقل، هم به خاطر نهفته بودنشان و هم سلامت پایین دهان، برخی اوقات می‌توانند باعث بروز عفونت شوند که با بدتر شدن این مسئله، احتمال دارد آبسه دندان رخ دهد.

اگر در زمان صرف غذا احساس سختی و درد می‌کنید یا دهانتان بوی بدی می‌دهد، احتمال دارد آبسه دندان عقل داشته باشید. اگر چنین است، باید سریعاً نزد دندان‌پزشک بروید. زیرا اگر آبسه مخصوص دندان عقل را نادیده بگیرید، می‌تواند مشکل‌ساز باشد و موجب بروز عوارضی مانند دندان‌درد و تورم غدد در گردن و … شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

آبسه دندان عصب‌کشی شده (Nervous tooth abscess)

پس از عصب‌کشی دندان احتمال دارد به خاطر نفوذ متریال باقیمانده از عصب به نوک ریشه دندان و درون بافت دندان و وجود داشتن ضایعه و عفونت در استخوان و لثه پیرامون دندان عصب‌کشی شده، تورم و آبسه را مشاهده کنید. در این موارد هم بهتر است فوراً به دندان‌پزشک متخصص خود مراجعه کنید.

آبسه ژنژیوال (Gingival Abscess)

آبسه ژنژیوال یا لثه، یکی از مدل‌های آبسه دندان است که میان لثه و دندان به وجود می‌آید. این مسئله به خاطر عفونت باکتریایی که به دلیل پوسیدگی دندانی، مسواک زدن غلط، شکستگی دندان، گیرکردن غذا در میان لثه و یا هنگامی‌که خونریزی در خط لثه ایجاد می‌شود، به وجود می‌آید.

آسیب تروماتیک یا وارد شدن قدرت بیش‌ازحد تحمل روی دندان – به خاطر ارتودنسی – هم می‌تواند موجب بروز این مدل آبسه شود.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

علت تغییر رنگ دندان

مراقبت از ایمپلنت دندان های جلو

علل انواع عفونت دندان و لثه

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ