ترمیم دندان های شیری کودکان

ترمیم دندان های شیری کودکان | بهترین جراح لثه اصفهان

آشنایی با ترمیم دندان های شیری کودکان

در بسیاری از مواقع افراد با چالش جدی در ارتباط با درمان و ترمیم دندان شیری پوسیده مواجه می شوند. والدین اغلب هنگامی که متوجه پوسیدگی دندان کودک خود می شوند بسیار تعجب می کنند و به خاطر اینکه کودک دندان موقتی شیری دارد. به سادگی فکر می کنند که امکان کشیدن این دندان ها وجود دارد. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان ترمیم دندان های شیری کودکان را مورد بررسی قرار می دهیم.

همانطور که می دانیم دندان های شیری کودک از اهمیت اساسی برای حفظ فضای لازم برای رشد دندان های دائمی برخوردار هستند. در این حالت معمولاً تعداد بیست عدد دندان شیری کودکان با بیست دندان دائمی جایگزین می شوند. اگر دندان های شیری قبل از آماده شدن دندان های دائمی برای در آمدن از بین بروند. دندان های مجاور از محل خود حرکت کرده و به سمت فضای خالی منحرف می شوند.

این مسئله می تواند مشکلات جدی برای برای رشد دندان های دائمی در این فضای خالی ایجاد کند. بنابراین این نکته اهمیت پیشگیری و درمان پوسیدگی دندان شیری را پررنگ تر می کند. دندانپزشکان اطفال توصیه می‌کنند که نخستین ویزیت دندانپزشکی کودکان قبل از یک سالگی انجام شود. این ویزیت‌های زودهنگام بیشتر جنبه آموزشی دارد. و زیربنای داشتن دندان‌هایی سالم را شکل می‌دهد. البته هیچ‌گاه برای نخستین مراجعه به دندانپزشکی دیر نیست. چه فرزندتان چند ماهه است چه چند ساله تعلل را کنار بگذارید و هر چه سریع‌تر به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید.

نکاتی برای قبل از اصلاح طرح لبخند

دندان شیری باید برای قرارگیری مناسب دندان های دائمی و رشد مناسب این دندان ها تا قبل از آماده شدن دندان های دائمی برای رشد، وجود داشته باشند. دندان های شیری جلوی دهان معمولاً بین سنین 5 تا 6 سالگی می افتند. هشت دندان آسیاب تا سنین 9 تا 13 سالگی آماده رشد نمی شوند. اگر دندان آسیاب شیری دوم به خاطر پوسیدگی از بین برود. دندان آسیاب دائمی که در سن شش سالگی رشد می کند در عمل نمی تواند موقعیت مناسب خود را در دهان کودک پیدا کند. در این حالت دندان مورد نظر فضای دندان های دائمی مجاور را که هنوز رشد آنها شروع نشده به خود اختصاص می دهد. و به این ترتیب مسیر رشد این دندان ها را مسدود می نماید.

فضا نگهدار دندان شیری جا را برای رویش دندان‌های دائمی حفظ می‌کند. اگر دندان شیری کودک زودتر از آن که دندان دائمی برای خارج شدن از لثه آمده شود. بیفتد یا از دست برود، باید از فضا نگهدارنده به جای دندان شیری استفاده کرد. اگر دندان شیری زودتر از موعد بیفتد، ممکن است دندان آسیاب دائمی به جای درآمدن در فضای مختص به خود در این فضای خالی دربیاید. به این ترتیب زمانی که دندان‌های دائمی بیشتری آماده جوانه زدن باشد. فضای کافی برای درآمدن آن‌ها وجود نخواهد داشت. چون دندان آسیاب جای آن‌ها را پر کرده است. دندانپزشکان برای جلوگیری از نامرتب شدن دندان‌ها توصیه می‌کنند که از فضا نگهدار دندان شیری برای باز نگه داشتن فضای دندان غائب استفاده شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

اگر یک دندان شیری پوسیده شود. دندانپزشک به شما پیشنهاد می دهد برای جلوگیری از رشد و پیشرفت پوسیدگی، آن دندان را پر نمایید. اگر پوسیدگی دندان بسیار وسیع باشد و امکان ترمیم دندان با استفاده از پر کردن دندان وجود نداشته باشد. دندان پزشک اطفال ممکن است از یک روکش فلزی در محل دندان مورد نظر استفاده کند. به این ترتیب روکش فلزی می تواند از دندان حمایت کامل کند. و تا زمان آماده شدن دندان دائمی جایگزین، از آن محافظت کند.

هنگامی که پوسیدگی به مرکز دندان یعنی محل اعصاب و رگ های خونی برسد. از پالپوتومی می توان برای برداشتن پوسیدگی و درمان عصب دندان استفاده کرد. اگر این عفونت به استخوان برسد. و علت آبسه دندان شود. برای درمان آبسه دندان احتمالاً نیاز به کشیدن دندان شیری وجود خواهد داشت پس از کشیدن دندان اضافی باید از ابزار مخصوص به نام نگهدارنده فضا برای حفظ فضای خالی ایجاد شده برای رشد دندان های دائم استفاده شود. نگهدارنده فضا ابزاری است که به صورت سفارشی برای دهان بیمار می سازند. و فضای خالی را برای رشد دندان های دائمی حفظ می کند. این ابزار از حرکت کردن دندان های مجاور و متمایل شدن آنها به سمت فضای خالی جلوگیری می نماید.

دلایل ترمیم و پر کردن دندان های شیری

• طرح لبخند کودک می تواند بر اعتماد به نفس و شکل گیری شخصیت وی تاثیر گذار باشد
  • دندان شیری به این دلیل اهمیت دارند که به عنوان راهنما برای رشد دندان های دائم در دهان عمل می کنند
  • دندان های شیری به حفظ رژیم غذایی مناسب با جویدن صحیح غذا کمک می کند
  • دندان های شیری به بهبود مهارت صحبت کردن کودک کمک می کند
  • عوارض پوسیدگی دندان شیری درمان نشده می توانند بر رشد دندان های دائمی تاثیر منفی داشته باشند
  • درمان نکردن دندان های شیری می تواند باعث ایجاد درد شدید و احتمالاً تشکیل آبسه شود.
  • شکستگی دندان شیری گاهی همراه با درد می باشد. یا دندان به صورت نوک تیز بشکند و خطر پارگی زبان کودک وجود دارد. در این حالت باید دندان را ترمیم کرد تا زمانی که دندان دائمی رشد کند.

آبسه یک کیسه تشکیل شده از چرک است که به خاطر ایجاد پوسیدگی در محل بافت دندان تشکیل می شود آبسه یک واکنش التهابی به عفونت ایجاد شده در نتیجه فعالیت باکتری های دهان می باشد. تشکیل آبسه می تواند بسیار دردناک باشد و باعث ایجاد التهاب و درد جدی شود.

• صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.

مزیت های کاشت ایمپلنت دندان برای سالمندان

روش های ترمیم غیر مستقیم دندان