تفاوت های پوسیدگی و تغییر رنگ دندان

تفاوت های پوسیدگی و تغییر رنگ دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

بررسی تفاوت های پوسیدگی و تغییر رنگ دندان

در برخی موارد تشخیص پوسیدگی و تغییر رنگ دندان برای افراد سخت می باشد. یکی از مهمترین علل تغییر رنگ در دندان ها پوسیدگی دندان ها می باشد. پوسیدگی دندان معمولا بر اثر اسیدهایی است که توسط متابولیسم مکیروب ها بر روی برخی مواد قندی ایجاد می گردد. در این مقاله از سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان تفاوت های پوسیدگی و تغییر رنگ دندان را مورد بررسی قرار می دهیم.

این اسیدها املاح معدنی و پس از آن بافت دندان را خراب می کنند. بر اساس این فرایند بافت طبیعی دندان و نسوج آلی آن دچار تخریب شده و به بافتی ضعیف و نرم تبدیل می گردد. تنها یک فشار کم باعث شکستگی دندان و ایجاد حفره در آن می شود. همانطور که می دانید مواد رنگی مختلفی در دهان افراد وجود دارد. مولکول های این مواد رنگی در بافت دندان ها نفوذ کرده و باعث تغییر رنگ دندان می شوند.

تفاوت تغییر رنگ دندان با پوسیدگی دندان

تغییر رنگ دندان به لکه دار شدن یا تیره شدن دندان های شما اشاره دارد. دندان ها به دلایل مختلفی می توانند تغییر رنگ دهند. برخی از علل تغییر رنگ دندان ها اجتناب ناپذیر هستند – مانند پیری، تروما یا بیماری. اما دلایلی وجود دارند که قابل پیشگیری هستند – مانند سیگار کشیدن و بهداشت نامناسب دهان که موجب تغییر رنگ دندان افراد شده است.

انواع مختلف تغییر رنگ دندان

تغییر رنگ دندان به دو شکل مختلف وجود دارد:

تغییر رنگ خارجی:

این نوع تغییر رنگ روی سطح خارجی دندان (مینای دندان) شما تأثیر می گذارد. قرار گرفتن در معرض برخی عوامل محیطی مانند برخی غذاها و نوشیدنی ها – باعث تغییر رنگ دندان ها می شود.

تغییر رنگ درونی:

این نوع تغییر رنگ از داخل دندان شما شروع می شود و عاج شما (لایه زیر مینای دندان) را تحت تاثیر قرار می دهد. علت آن ضربه های دندانی و برخی داروها می باشد.

عوارض و معایب بلیچینگ دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی شایع ترین دلایل تغییر رنگ دندان ها

دلایل مختلفی برای تغییر رنگ دندان ها جود دارد که برخی از آن ها غیر قابل اجتناب هستند و برخی از آن ها را می توانید پیشگیری کنید. در ادامه قصد داریم به برخی از موارد قابل اجتناب اشاره کنیم.

مصرف غذاها و نوشیدنی های تیره رنگ:

چیزهایی مانند قهوه، چای، انواع توت ها، شراب قرمز و سس سویا می توانند به مرور زمان دندان های شما را لکه دار کنند.

استعمال دخانیات :

تحقیقات نشان می دهد که تغییر رنگ دندان در میان افرادی که سیگار می کشند در مقایسه با افرادی که سیگار نمی کشند، شایع تر است.

بهداشت نامناسب دهان و دندان:

لکه ها به پلاک دندان می چسبند. اگر پلاک را با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم پاک نکنید، احتمال ایجاد تغییر رنگ در دندان‌ها بیشتر است.

مصرف فلوراید بیش از حد:

مصرف فلوراید در مقادیر مناسب، به عنوان یک راه عالی برای محافظت از دندان های شما در برابر پوسیدگی است. با این حال، افرادی که در دوران کودکی سطوح بالایی از فلوراید مصرف می کنند ممکن است به فلوئوروزیس مبتلا شوند – وضعیتی که منجر به ایجاد لکه های سفید روی مینای دندان شما می شود. همانطور که قبلا اشاره کردیم برخی از علت های رنگ گرفتن دندان ها اجتناب ناپذیر است که شامل:

ژنتیک رنگ طبیعی دندان، روشنایی و شفافیت دندان در افراد مختلف متفاوت است.

ترومای دندان:

زمین خوردن، تصادف اتومبیل و آسیب های ورزشی می تواند باعث ضربه ای شود که منجر به تغییر رنگ دندان می شود.

سالخوردگی:

با افزایش سن، مینای دندان شما نازک تر می شود. این بیشتر عاج زیرین را که رنگ مایل به زردی دارد، آشکار می کند. در نتیجه، ممکن است با افزایش سن، دندان های شما کمی تغییر رنگ به نظر برسند.

درمان های دندانپزشکی:

برخی از مواد دندانی مانند آمالگام نقره که برای پرکردگی های دندان ها استفاده می شوند به دلیل جنس فلزی که دارند می توانند رنگ دندان های شما را خاکستری نشان دهند. درمان ریشه نیز می تواند در برخی موارد باعث تغییر رنگ دندان شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

بیماری های خاص:

برخی از شرایط سلامتی باعث تغییر رنگ دندان ها می شوند، از جمله بیماری کبد، بیماری سلیاک، کمبود کلسیم، اختلالات خوردن و بیماری های متابولیک.

داروهای خاص برخی از داروها، مانند برخی آنتی هیستامین ها و داروهای فشار خون بالا، می توانند منجر به تغییر رنگ دندان ها شوند. علاوه بر این، بزرگسالانی که تتراسایکلین یا داکسی سایکلین (هر دو آنتی بیوتیک) در دوران کودکی مصرف کرده اند ممکن به تغییر رنگ دندان دچار شوند.

درمان های مربوط به سرطان:

شیمی درمانی یا پرتودرمانی سر و گردن می تواند باعث تغییر رنگ دندان شود.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، مسترشیپ پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

ارتباط بهداشت دهان و سلامت کبد

روش های جرمگیری دندان های لمینت شده

روش های درمان عفونت دندان

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ