کاربرد پالاتال اکسپندر یا وسیع کننده کام

کاربرد پالاتال اکسپندر یا وسیع کننده کام | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی کاربرد پالاتال اکسپندر یا وسیع کننده کام

پالاتال اکسپندر یکی از گزینه ها در دندانپزشکی زیبایی است که باعث گستردگی کام می شود. در واقع پالاتال اکسپندر یک دستگاه است که استفاده از آن باعث می شود سقف دهان یا کام افراد پهن تر شود. برخی از افراد که اغلب بچه ها را شامل می شود بر اساس هر دلیلی دارای سقف کوچکی هستند. این امر موجب بروز ناهنجاری های مال اکلوژن یا مشکلات فک می شود. در این مقاله از سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان کاربرد پالاتال اکسپندر یا وسیع کننده کام را مورد بررسی قرار می دهیم.

معمولا از دستگاه پالاتال اکسپند برای رفع سه ناهنجاری بزرگ در رابطه با دهان و دندان استفاده می شود. این سه ناهنجاری شامل دندان نهفته، کراودینگ دندان، کراس بایت می باشد. در صورتی که کودکان از سقف تکامل نیافته برخوردار باشند برای درمان آن ها از این دستگاه استفاده می کنند.

مهم ترین کاربردهای وسیع کننده دهان یا پالاتال اکسپندر

معمولا از دستگاه وسیع کننده دهان برای رفع سه مشکل فک و دندان ها کمک می گیرند. کاربردهای این دستگاه برای ارتودنسی شامل:

دندان نهفته

یکی از ناهنجاری های بسیار مهم که در افراد وجود دارد و با استفاده از این دستگاه قابل درمان است دندان نهفته می باشد. این فرایند پیش از رسیدن کودک به سن بلوغ و توقف رشد فک انجام می گیرد. امکان دارد در فک افراد دندان های نهفته ای وجود داشته باشد و بنا به دلایلی خارج نشوند مختصصان ارتودنسی برای پیشگیری از این مشکلات با استفاده از دستگاه پالاتال اکسپندر کام یا دهان را گسترش می دهند تا یک فضای مناسب برای خروج دندان ها ایجاد شود.

کراودینگ

زمانی که کودک شما دارای فک کوچکی باشد و مشکل شلوغی یا تراکم دندان داشته باشد به شکلی که دندان ها در روی فک قرار نگیرند در این حالت می گویند که دچار کراودینگ شده است. این واژه در انگلیسی به معنای شلوغ و بهم ریخته است.

کراس بایت

یکی دیگر از مشکلاتی که افراد با آن روبرو می شوند کراس بایت است. در این حالت دندان ها حالت جلو زدگی دارند که در فک پایینی اتفاق می افتد. وجود این ناهنجاری باعث می شود که تراز میان دندان ها به هم بخورد و دندان ها به صورت ناهنجار و به هم ریخته به نظر برسند.

بهترین مواد غذایی برای دندان درد | بهترین ایمپلنت اصفهان

سن مجاز برای استفاده از وسیع کننده کام

افراد در هر سنی می توانند از وسیع کننده کام استفاده کنند. اما در کودکان، به دلیل اینکه استخوان های فک هنوز در حال شکل گیری و رشد هستند. متخصصان ارتودنسی اغلب توصیه می کنند که کودکان از سن 7 یا 8 سالگی شروع به استفاده از دستگاه بازکننده کام کنند. هنگامی که شما در مرحله پیش از بلوغ که رشد فک متوقف نشده به متخصص ارتودنسی مراجعه می کنید، احتمال اینکه فرزند شما در آینده به روش‌های تهاجمی‌تری مانند جراحی فک و دهان نیاز داشته باشد به میزان زیادی کاهش پیدا می کند. استفاده از وسیع کننده کام در بیشتر موارد، دو ماه تا سه ماه طول می کشد تا به نتایج مطلوب برسید.

با توجه به اینکه رشد استخوان‌های نوجوانان و بزرگسالان متوقف شده و فک در حالت تثبیت قرار گرفته است معمولاً رسیدن به نتایج مطلوب در زمان استفاده از وسیع کننده کام بیشتر طول می‌کشد. احتمالاً تا یک سال ممکن است نیاز به استفاده از آن داشته باشید.

تشخیص نیاز کودکان و بزرگسالان به پالاتال اکسپندر

افرادی که دارای کام باریکی هستند که باعث شلوغی دندان و مشکلات دیگر نظیر عدم صحیح صحبت کردن و غذا خوردن باید، به دندانپزشک مراجعه کنند. دندانپزشک در مورد گزینه های درمانی با شما صحبت می کند. پس از بررسی و معاینه ممکن است شما را برای مشاوره به یک متخصص ارتودنسی ارجاع دهد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

میزان درد استفاده از وسیع کننده های کام

استفاده از این وسیله ها برای افراد سالم مشکلی ایجاد نمی کند. افرادی که از بیماری های لثه و دهان رنج می برند بهتر است پیش از استفاده از وسیع کننده های کام با دندانپزشک خود مشورت های لازم را انجام دهند. دقت داشته باشید که تنظیم کردن پالاتال اکسپندر نباید باعث ایجاد درد در افراد شود. البته هنگامی که قصد دارید آن را تنظیم کنید ممکن است در امتداد سقف یا دهان خود کمی احساس فشار داشته باشید و در برخی موارد در دندان های خود احساس سوزن سوزن شدن نیز داشته باشید. ممکن است این حس در قسمت های بینی و چشم خود احساس کنید. اغلب این درد ها تا 5 دقیقه باقی می ماند و پس از آن از بین می رود.

سخت شدن بلع و جویدن غذا در استفاده از وسیع کننده های کام

عملکرد وسیع کننده های کام درست مانند بریس‌ها، نیاز به عادت کردن دارند. برای چند روز، ممکن است بیش از حد در هنگام صحبت کردن، جویدن و بلعیدن غذا آن را احساس کنید و فکر کنید که مزاحم شما است. همچنین ممکن است احساس کنید که زبان شمادر مقابل وسیع کننده قرار گرفته است. داشتن احساس سنگینی یا دو لایه بودن روی سقف دهان برای یک یا دو روز نیز رایج است.

عادت کردن به وسیع کننده ها ممکن است در حدود یک هفته طول بکشد. در طول این مدت، بهتر است به خوردن غذاهای نرم و آسان که به حداقل جویدن نیاز دارند، روی بیاورید. اسموتی ها، تخم مرغ های همزده، توفو و ماست همگی انتخاب های خوبی هستند. از جویدن آدامس، آب نبات های سفت و غذاهای چسبناک یا جویدنی مانند استیک، تافی یا میوه های سفت مانند سیب خودداری کنید.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، مسترشیپ پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

روش های جرمگیری دندان های لمینت شده

روش های درمان عفونت دندان

تفاوت های پوسیدگی و تغییر رنگ دندان

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ