خطرات و عوارض باقی ماندن ریشه در لثه

خطرات و عوارض باقی ماندن ریشه در لثه | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی خطرات و عوارض باقی ماندن ریشه در لثه

در این مقاله از سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان خطرات و عوارض باقی ماندن ریشه در لثه را مورد بررسی قرار می دهیم. معمولا شکستن دندان و باقی ماندن آن در لثه یک موضوع نگران کننده می باشد. برخی از افراد ممکن است در زمان استخراج باقی مانده دندان ها دچار دلهره و وحشت شوند. علت های گوناگونی وجود دارد که موجب شکستن دندان و باقی ماندن ریشه می شود. این دلایل شامل: پوسیدگی دندان، ضربه، خطای دندانپزشک می باشد. در این حالت از جای خود بیرون می آید اما ریشه همچنان درون دهان باقی می ماند.

در برخی موارد ممکن است فرد نسبت به ریشه باقی مانده درون لثه اطلاعی نداشته باشد پس از گذشت یک مدت زمان کوتاه جای دندان بهبود پیدا می کند و لثه روی ریشه را می پوشاند. اما سوال مهمی که در این جا وجود دارد خطرناک بودن یا نبودن ریشه در لثه است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

پیامدهای باقی ماندن ریشه در لثه

باقی ماندن ریشه در لثه خطرناک است و پیامدهای ناگواری را به دنبال دارد. این امر موجب درد، عفونت و حساسیت می شود. در صورت بروز این اتفاق باید ریشه توسط دندان پزشک معاینه شده و خارج گردد. اغلب دندان ها به علل گوناگونی مانند عدم رشد و شکستگی در زیر لثه ها پنهان شده اند برای خارج کردن ریشه ها به جراحی نیاز است. بیرون آوردن ریشه ها در زیر لثه ها به کمک جراحان انجام می گیرد. در برخی موارد برای بیرون آوردن ریشه از لثه تنها به ایجاد یک برش کوچک نیاز است. در صورتی که ریشه در لثه به صورت پنهان باشد باید ریشه مورد نظر با استفاده از جراحی های پیچیده تر خارج شود.

دندانپزشکان برای انجام این نوع عمل جراحی از وسایل و ابزار مخصوص استفاده می کنند. برای بیرون کشیدن ریشه از لثه امکان دارد مقداری اعمال فشار نیاز باشد که ممکن است بیمار کمی ناراحتی را تحمل کند. اما بعد از بیرون آوردن ریشه مشکل حل خواهد شد. در برخی موارد که بسیار کم اتفاق می افتد امکان دارد که بخشی از ریشه در لثه باقی بماند که تکه باقی مانده پس از گذشت یک پروسه زمانی به طرف قسمت خالی دندان حرکت می کند. وجود این استخوان موجب تحریک شدن زبان و به مرور زمان موجب ایجاد عفونت در لثه نیز می گردد.

روش های درمان عفونت دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

عوارض و خطرات بیرون آوردن دندان

در برخی موارد اقداماتی مانند عصب کشی نیز برای دندان ها هیچ فایده ای ندارند و تنها راهکار برای درمان بیرون آوردن دندان از لثه است. البته امروزه خالی ماندن جای دندان هیچ گونه نگرانی ندارد زیرا با استفاده از روش هایی مانند ایمپلنت می توانید دندان را جایگزین کنید. استفاده از ایمپلنت بهترین روش جایگزین کردن دندان از دست رفته می باشد. به این دلیل که از لحاظ ظاهری به هیچ عنوان قابل تشخیص با دندان های اصلی نبوده و از نظر عملکردی نیز کاملا جای دندان طبیعی را پر می کند.

خارج کردن دندان یا ریشه باقی مانده در لثه نیز خطرات خاص خود را به دنبال دارد. یکی از متداول ترین مشکلاتی که افراد پس از خارج کردن دندان دچار آن می شوند بروز سوکت خشک می باشد. این اتفاق ممکن است برای 3 الی 4 درصد از افرادی که دندان خود را خارج می کنند اتفاق بیفتد. زمانی که سوکت خشک اتفاق می افتد استخوان زیرین در فک بیمار در معرض هوا قرار می گیرد که این امر بسیار دردناک می باشد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

ایجاد این عارضه موجب می شود که فرد در دهان خود بوی بد و طعم بد را احساس کند. اغلب عارضه سوکت خشک در 2 تا 3 روز پس از جراحی دندان اتفاق می افتد. این موضوع معمولا در مواقعی بروز پیدا می کند که کشیدن دندان یا ریشه باقی مانده در لثه به سختی انجام گرفته باشد. دلیل ایجاد این مشکل این است که خون در سوراخ لخته نمی شود. بنابراین خون باقی مانده در حفره دندان سریع تجزیه می شود.

استعمال سیگار در روز جراحی می تواند خطر ایجاد سوکت خشک را به میزان زیادی افزایش دهد. همچنین موجب بروز عفونت پس از بیرون آوردن دندان می شود. یکی دیگر از مواردی که پس از کشیدن دندان یا ریشه باقی مانده در لثه وجود دارد این است که فرد باید این اشکال را برطرف کنند تا درد و ناراحتی در هنگام استفاده از پروتز یا دندان مصنوعی بروز نکند. ریشه های باقی ماند در لثه برای انجام ایمپلنت خطرناک هستند و باید قبل از انجام این کار ریشه باقی مانده در لثه بیرون آورده شود.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، مسترشیپ پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

روش های درمان عفونت دندان

تفاوت های پوسیدگی و تغییر رنگ دندان

درمان های خانگی برای زخم های دهان

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ