درمان های خانگی برای زخم های دهان

درمان های خانگی برای زخم های دهان | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی درمان های خانگی برای زخم های دهان

ممکن است افراد انواع و اقسام زخم ها را تجربه کنند. ایجاد زخم در دهان به عنوان یک پدیده منحصر به فرد نمی باشد بلکه به اشکال مختلفی می تواند نمود پیدا کند. این زخم ها ممکن است در هر کجای دهان شما ظاهر شود که با رنگ های سفید و بعضا زرد مشاهده می شوند. در این مقاله از سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان درمان های خانگی برای زخم های دهان را مورد بررسی قرار می دهیم.

زخم های دهان ممکن است در نواحی زیر دیده شوند که شامل:

  • • لثه
  • • زبان
  • • سقف دهان (کام)
  • • گونه های داخلی
  • • لب های داخلی

این زخم ها اغلب دردناک هستند و می توانند در هنگام خوردن، نوشیدن و صحبت کردن باعث ناراحتی افراد شوند. زخم های دهان تا حدودی می توانند نگران کننده باشند. با این حال، آنها مانند یک عفونت مقاربتی (STI) نیستند و شما نمی توانید آنها را از طریق بوسیدن یا به اشتراک گذاشتن غذا و نوشیدنی آلوده به دیگران سرایت دهید. جدا از هر گونه درد و ناراحتی، زخم های دهان معمولاً بی ضرر هستند و در عرض یک یا دو هفته خود به خود از بین می روند. اما در برخی موارد انواع زخم‌های دهان می‌توانند به بیماری‌های زمینه‌ای مانند ویروس‌ها، بیماری‌های خودایمنی یا مشکلات گوارشی اشاره کنند که نیاز جدی به درمان دارند.

درمانهای خانگی زخم دهان

اغلب اوقات زخم دهان در داخل لب ها، گونه ها، زبان و سایر قسمت های دهان ظاهر می شود. علت ابتلا به این بیماری می تواند خوردن بیش از حد مواد غذایی ناسالم، عدم تعادل هورمونی، یبوست، اسیدیته، استرس، وراثت و تغذیه و کمبود مواد مغذی و ویتامین‌هایی مانند B کمپلکس، آهن و ویتامین C باشد. در صورتی که زخم های دهانی به موقع درمان نشوند ممکن است باعث بروز مشکلات و نگرانی های عمده ای شوند.

با توجه به اینکه تعداد زیادی دارو نظیر ژل های موضعی زخم دهان، کرم و پمادها وجود دارند اما برخی افراد ترجیح می دهند به دنبال درمان خانگی زخم دهان باشند. در ادامه برخی از روش های درمانی را که در منزل می توانید انجام دهید را به شکل مختصر بررسی خواهیم کرد.

جوش شیرین

جوش شیرین یا بی کربنات سدیم نیز یک درمان خانگی برای زخم های دهان است. این عنصر را می توانید در هر آشپزخانه ای پیدا کنید. بنابراین لازم نیست برای یافتن آن به تکاپو بیفتید. جوش شیرین حاوی خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است که به کاهش اثر سوزش کمک می کند و زخم دهان شما را در طی چند روز از بین می برد. جوش شیرین همچنین برای از بین بردن باکتری ها و میکروب های دهان مفید است و همچنین سطح اسیدی را خنثی می کند.

رویکرد کوتاه مدت و درمان فوری آفت دهان | بهترین دندانپزشک اصفهان

شستشو با محلول آب نمک برای درمان زخم دهان

نمک دارای خواص ضد باکتری، ضد عفونی کننده و ضد میکروبی است که برای از بین بردن باکتری ها و بهبود سریع زخم دهان ضروری است. معمولا توصیه می شود برای درست کردن محلول آب نمک، برای درمان زخم های دهانی از نمک دریا استفاده شود. بنابراین آب نمک ساده برای زخم های دهان نیز مفید است. می توانید در هر آشپزخانه ای مقداری نمک را پیدا کنید و با آن محلول آب نمک را درست کنید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا یک مسکن طبیعی است که می تواند برای التیام و درمان سریع و طبیعی زخم های دهان استفاده شود.  مقداری آلوئه ورا تازه را برش دهید، ژل شفاف را استخراج کنید، آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و آن را به همین صورت بگذارید. همچنین می توانید مقداری عسل را با آلوئه ورا مخلوط کنید. این درمان را سه بار در روز تکرار کنید.

یخ

قرار دادن مقداری یخ روی زخم دهان نیز می تواند اثر شفابخش و تسکین دهنده داشته باشد و التهاب را کاهش دهد در برخی موارد وجود تورم باعث ایجاد زخم دهان می شود. دو بار در روز مقداری یخ روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

خمیر دندان

خمیردندان خاصیت ضد باکتریایی دارد. خمیردندان ها یکی از لوازم ضروری در هر خانه ها هستند که دسترسی به آن ها آسان است. استفاده از آن می تواند التهاب و زخم های دهان را کاهش داده و به سرعت درمان کند. مقداری خمیر دندان را با انگشت خود بزنید و به محل زخم بمالید. بگذارید مدتی بماند سپس دهان خود را بشویید. این درمان را دو بار در روز تکرار کنید.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

روغن گل میخک

وقتی در مورد مشکلات دهان مانند زخم و دندان درد صحبت می کنیم، روغن میخک یکی از تاثیرگذارترین راه حل های خانگی برای درمان همه آنها در نظر گرفته می شود. استفاده از این ماده در بهبود دردهای دهان و دندان تاثیری شگفت انگیز دارد. مقداری روغن میخک بردارید و یک تکه پنبه را در آن آغشته کنید و آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. این درمان را سه بار در روز تکرار کنید. اطمینان حاصل کنید که قبل از استفاده از روغن میخک، دهان خود را به درستی بشویید.

تمام داروهای خانگی برای درمان زخم های دهان می توانند موثر باشند. بهتر است در صورت ابتلا به زخم دهان خوردن، از انواع غذاهای تند و ترش پرهیز کنید. دهان خود را تمیز نگه دارید. اگر احساس ناراحتی شدیدی دارید و مشکل رفع نشد، لازم است با پزشک خود مشورت کنید.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، مسترشیپ پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

روش های جرمگیری دندان های لمینت شده

روش های درمان عفونت دندان

تفاوت های پوسیدگی و تغییر رنگ دندان

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ