دلایل احساس درد دندان هنگام جویدن

دلایل احساس درد دندان هنگام جویدن | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی دلایل احساس درد دندان هنگام جویدن

در اغلب موارد، درد هنگام گاز گرفتن، ناشی از عوارض بهداشت نامناسب دهان یا آسیب به دندان است. همچنین می تواند از فشار سینوسی ناشی از عفونت ناشی شود. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان دلایل احساس درد دندان هنگام جویدن را مورد بررسی قرار می دهیم.  به طور کلی، شایع ترین علل درد دندان در هنگام گاز گرفتن، عبارتند از:

ترک خوردن دندان یا آسیب های دیگر

درد دندان هنگام گاز گرفتن نیز می تواند ناشی از آسیب فیزیکی باشد. لق شدن یا ترک خوردن دندان ها دلایل زیادی دارد، از جمله:

  • ضربه
  • دندان قروچه
  • تصادف یا سقوط
  • جویدن یخ یا غذاهای بسیار سفت

حفره

با توجه به مراکز کنترل بیماری (CDC)، تقریبا 90٪ از بزرگسالان بالای 20 سال حداقل یک حفره (سوراخ‌های روی دندان‌ها ناشی از پوسیدگی دندان) داشته اند. این مشکل زمانی رخ می دهد که پوسته خارجی سخت دندان (مینای دندان) فرسایش می یابد. حفره ها می توانند هر بخشی از دندان را تحت تاثیر قرار دهند. این وضعیت نیاز به درمان فوری دارند. زیرا در صورت عدم درمان ممکن است به مسائل جدی تر از جمله عفونت و از دست دادن دندان تبدیل شود.

پریودنتیت

پریودنتیت یا بیماری پریودنتال، شکل پیشرفته‌ای از التهاب لثه است که در آن عفونت باعث جدا شدن لثه از دندان‌ها می‌شود و استخوان زیرین شروع به از دست دادن جرم و ضعیف شدن می‌کند. درد دندان ناشی از لق شدن دندان ها و پوسیدگی است که معمولاً ناشی از این وضعیت است. پریودنتیت بسیار شایع است و تقریبا نیمی از بزرگسالان آمریکایی بالای ۳۰ سال را تحت تاثیر قرار می دهد.

مال اکلوژن

دندان های بالایی باید روی مجموعه پایین متصل شوند و دندان های آسیاب باید به هم متصل شوند. اگر آنها در یک ردیف قرار نگیرند، به عنوان وضعیتی به نام مال اکلوژن شناخته می شود. در این وضعیت ممکن است دندان های شما فرسوده شوند و آسیب ببینند و پایداری آنها تحت تأثیر قرار گیرد. این وضعیت می تواند منجر به لق شدن دندان ها، ترک خوردن، پوسیدگی دندان و افزایش خطر ابتلا به التهاب لثه و پریودنتیت شود که همگی با درد دندان هنگام گاز گرفتن مرتبط هستند.

بهترین دارو برای تسکین درد دندان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

شل شدن تاج و پر کننده ها

پرکردن دندان برای ترمیم حفره ها یا روکش های دندانی – کلاهک های تخصصی که روی دندان های آسیب دیده قرار می گیرد – نیز می تواند باعث دندان درد باشد. در صورت شل شدن و یا نامناسب بودن پر کننده ها و یا تاج ها، ساختارهای زیرین ممکن است تحت تاثیر قرار گرفته و باعث ناراحتی و درد هنگام گاز گرفتن شوند. این به دلیل سایش و پارگی طبیعی، تناسب نامناسب، عفونت دندان، پوسیدگی دندان در زیر تاج یا دندان قروچه ایجاد می شود.

نکروز پالپ

یکی از عوارض احتمالی پوسیدگی دندان پالپیت است، عفونت پالپ، عصب و بافت پر از عروق خونی اطراف ریشه دندان است. این وضعیت می تواند منجر به مرگ این بافت ها شود، وضعیتی به نام نکروز پالپ شناخته می شود. نکروز پالپ می تواند باعث درد در هنگام گاز گرفتن و منجر به آبسه دندان، از جمله سایر مشکلات جدی دندانی شود.

درد دندان هنگام گاز گرفتن نیز می تواند از عوارض بیماری لثه یا التهاب لثه باشد. با خونریزی و التهاب در لثه ها و بوی بد دهان مشخص می شود، این یک عفونت باکتریایی بافت های اطراف استخوان ها و دندان ها است.

آبسه

پوسیدگی دندان، پریودنتیت و آسیب به دندان ها می تواند باعث ملتهب شدن پالپ دندان و مرگ آن شود. این وضعیت می تواند منجر به تشکیل آبسه شود. این وضعیت دردناک و جدی در صورت عدم درمان می تواند عفونت را به استخوان، دندان و بافت های اطراف انتشار دهد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

زمان مراجعه به دندانپزشک

اگر هنگام گاز گرفتن غذا احساس درد می کنید، باید  علائم خود را بررسی کرده و در صورت بروز علائم زیر به دندانپزشک مراجعه کنید:

  • درد و علائمی که ۴۸ ساعت یا بیشتر طول بکشد.
  • داروهای مسکن درد را کاهش نمی دهند.
  • تب و التهاب و قرمزی لثه ها
  • التهاب در گونه یا فک

اگر دندان درد شما همراه با تورم در اطراف چشم، گردن یا دهان است یا در تنفس مشکل دارید، به اورژانس مراجعه کنید.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

تشخیص و درمان سندرم سوزش دهان

بهترین دارو برای تسکین درد دندان

کاربرد انواع بی حس کننده‌های دندان

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ