دلایل انواع نامرتبی دندان‌ها

دلایل انواع نامرتبی دندان‌ها | بهترین دندانپزشک اصفهان

بررسی دلایل انواع نامرتبی دندان‌ها

اکلوژن اصطلاحی است که به ردیف و منظم بودن دندان‌ها اطلاق می‌شود. دندان‌ها در حالت ایده‌آل باید به راحتی روی هم قرار گیرند و به‌هم‌ فشرده یا فاصله‌دار نباشند. همچنین هیچ یک از دندان‌ها نباید چرخیده یا کج باشد. دندان‌های فک بالا باید اندکی روی دندان‌های فک پایین را بپوشاند. به گونه‌ای که برجستگی‌های دندان‌های آسیاب پایین داخل شیارهای دندان‌های آسیاب بالا قرار بگیرد. در ادامه این مطلب سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان دلایل انواع نامرتبی دندان‌ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

انحراف از اکلوژن ایده‌آل، مال‌اکلوژن نامیده می‌شود. این انحراف انواع گوناگونی دارد. در هر حال انحراف از هر نوعی که باشد عوارض متعددی را در پی دارد. مرتب بودن دندان‌های بالا برای جلوگیری از گاز گرفتن گونه‌ها و لب‌ها ضروری است. حال آن که مرتب بودن دندان‌های پایین برای جلوگیری از گاز گرفتن زبان ضروری است.

دلایل نامرتبی دندان‌ها

نامرتبی و بی‌نظمی دندان‌ها معمولاً ارثی است، به این معنا که از نسلی به نسل بعد منتقل می‌شود. عارضه‌ها یا عادت‌هایی از قبیل موارد زیر وجود دارد که شکل و ساختار فک را تغییر می‌دهد:

  • شکاف لب و کام (لب شکری)
  • مکیدن مداوم پستانک پس از 3 سالگی
  • استفاده طولانی مدت از شیشه شیر در دوران خردسالی
  • مکیدن انگشت در دوران خردسالی
  • آسیب‌هایی که منجر به کجی و انحراف فک شود.
  • تومور در دهان یا فک
  • دندان‌های بدشکل یا نهفته
  • ترمیم نامناسب که باعث می‌شود دندان‌های پر کرده، روکش شده یا سیم‌کشی شده به خوبی روی هم قرار نگیرد.
  • انسداد مجرای هوا (تنفس از راه دهان) که آلرژی یا بزرگ شدن لوزه‌ها یا لوزه سوم از علل آن است.

انواع مختلف نامرتبی دندان‌ها

در ادامه انواع مشکلات مربوط به بی‌نظمی و نامرتبی دندان‌ها را بررسی می‌کنیم.

اپن بایت

اپن بایت به حالتی گفته می‌شود که دندان‌های بالا و پایین به خوبی روی هم قرار نمی‌گیرد. این مشکل معمولاً در کودکانی مشاهده می‌شود که انگشت شست خود را می‌مکند یا زبانشان را همیشه به دندان‌هایشان فشار می‌دهند.

آندربایت

به جلوتر بودن فک پایین از فک بالا آندربایت گفته می‌شود. در این حالت دندان‌های پایین دندان‌های بالا را می‌پوشاند. این مشکل نه تنها حالت ناخوشایندی به صورت می‌دهد. بلکه باعث می‌شود بیمار هنگام جویدن و صحبت کردن احساس درد و ناراحتی در فک داشته باشد.

نامرتبی دندان‌ها با اوربایت

اوربایت برعکس آندربایت است، یعنی این بار فک بالا جلوتر از فک پایین است. اوربایت در بعضی موارد آن‌قدر شدید است که دندان‌های پایین به سقف دهان می‌خورد و به درد و مشکلات مختلف هنگام جویدن دامن می‌زند.

نامرتبی دندان‌ها با کراس بایت

کراس بایت عارضه‌ای است که دندان‌های بالا داخل دندان‌های پایین قرار می‌گیرد. کراس بایت غالباً به انحراف فک و عوارضی چون اختلال مفصل گیجگاهی ـ فکی منجر می‌شود.

مشکلات مرتبط با دندان‌های کج و نامرتب | بهترین دندانپزشک اصفهان
جلو بودن دندان‌های پیشین بالا

دندان‌های پیشین فک بالا بسیار جلوتر از دندان‌های پایین است. دندان‌های پایین گاهی آن‌قدر که باید جلو نیست.

فاصله‌دار بودن دندان‌ها

دندان‌های بیماران گاهی به دلیل دندان غائب یا زیاد بودن فضا در دهان فاصله‌دار است. متخصص ارتودنسی می‌تواند مشکل فاصله بین دندانی را با درمان‌های زیبایی اصلاح کند، چنانچه مشکل برطرف نشد، دندان‌ها معمولاً سیم‌کشی می‌شود.

شلوغی و به‌هم‌فشردگی دندان‌ها

به‌هم‌فشردگی و شلوغی دندان ها مشکل بسیاری از بیماران است، در این حالت دندان‌ها روی هم می‌افتد یا کج می‌شود. برای اصلاح مشکل دندان‌ها معمولاً سیم‌کشی انجام می‌شود تا فضای دهان افزایش یابد و دندان‌ها مرتب شود. گاهی نیز لازم است برای ایجاد فضا دندان کشیده شود.

مشکلات مربوط به هم‌ترازی خط میانی دندان‌ها

متناسب بودن میدلاین (خط وسط دندان‌ها) به شیوه روی هم قرار گرفتن دندان‌های عقب دهان اشاره دارد و چندان بر بایت دندان‌های پیشین متمرکز نیست. مشکلات مربوط به هم‌ترازی میدلاین عوارضی را برای فک و عملکرد مناسب دندان‌ها ایجاد می‌کند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان

کلاس بندی مشکلات فک و دندان

مال اکلوژن به سه نوع اصلی به شرح زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

کلاس یک

مال اکلوژن کلاس 1 به حالتی گفته می‌شود که دندان‌های بالا جلوتر از دندان‌های پایین قرار بگیرد. بایت در این نوع مال اکلوژن مناسب و عادی است و میزان همپوشانی اندک است. مال اکلوژن کلاس 1 شایع‌ترین نوع است.

کلاس دو

مال اکلوژن کلاس 2 حالتی است که اوربایت شدید وجود داشته باشد. این اختلال که رتروگناتیسم نیز گفته می‌شود. به معنای جلوتر بودن بیش از حد فک و دندان‌های بالا از فک و دندان‌های پایین است.

کلاس سه

مال اکلوژن کلاس 3 حالتی است که آندربایت شدید وجود داشته باشد. این اختلال که پروگناتیسم نیز گفته می‌شود به جلوتر بودن فک پایین اشاره دارد. در این حالت دندان‌های پایین فک و دندان‌ها بالا را می‌پوشاند.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

نحوه ساخت پروتزهای دندانی

مقایسه ایمپلنت دندان و دندان مصنوعی

کاربرد انواع جراحی لثه

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ