روشهای درمان کیست لثه و دندان

روشهای درمان کیست لثه و دندان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی روشهای درمان کیست لثه و دندان

کیست‌های کوچک که باعث هیچ علائمی نمی‌شوند ممکن است نیاز به درمان فوری نداشته باشند. هرچند از آنجایی که کیست‌ها می‌توانند در طول زمان بزرگ‌تر شوند، اغلب برداشتن زودهنگام آنها به منظور پیشگیری از آسیب ساختاری به دهان و دندان‌ها توصیه می‌شود. در مطلب امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان روشهای درمان کیست لثه و دندان را مورد بررسی قرار می دهیم.

اگر کیست ناراحت کننده یا تحریک شود، در جویدن خلل ایجاد کند، یا پس از چند هفته برطرف نشد، به یک دندانپزشک مراجعه نمایید. ممکن است دندانپزشک از یک سوزن استریل برای باز کردن بالای کیست جهت تخلیه مایع از آن استفاده کند. اگر کیست تبدیل به آبسه شده باشد، آنتی‌بیوتیک به منظور توقف عفونت تجویز خواهد شد.

برداشتن کیست

بسته به اندازه و محل و علت کیست دندان ، موثرترین درمان کیست دندان معمولاً برداشتن آن با عمل جراحی است. در صورتی که کیست فقط تخلیه شود، ممکن است مجدداً پر شود. در حقیقت بسیاری از کیست‌ها عود می‌کنند. بنابراین، هدف برداشتن کل کیسه غشایی و محتویات درون آن است. این کار به بافت‌های اطراف امکان بهبودی و پر کردن فضای ایجاد شده توسط کیست را می‌دهد. در موارد نادر، ممکن است از پیوند استخوان به منظور پر کردن فضای باقیمانده پس از برداشتن یک کیست بزرگ در استخوان فک استفاده شود.

برداشتن کیست در مواردی که بسیار شدید نیستند را می‌توان با استفاده از روش‌های زیر انجام داد:

• لیزر درمانی: یک پرتوی کوچک و مستقیم نور برای برداشتن کیست لثه استفاده می‌شود.
  • سرما درمانی: کیست از طریق منجمد کردن حذف می‌شود.
  • تزریق کورتیکواستروئید به داخل ضایعه: استروئید به منظور کاهش التهاب و تسریع بهبودی به داخل کیست تزریق می‌شود.

بهبودی کیست‌ها پس از درمان می‌تواند از یک هفته تا دو سال طول بکشد که بستگی به نوع و شدت کیست دارد.

علائم و عوامل بروز بیماری آبسه دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

امکان درمان خانگی کیست لثه و دندان

در اغلب اوقات بهبودی کیست لثه و دندان زمان‌بر است. شما باید گهگاه کیست را کنترل کنید تا مطمئن شوید که عفونی نشده و بزرگ‌تر نمی‌شود. شستن کیست با آب نمک گرم ممکن است به تسریع روند بهبودی کمک کند. اگر بطور مکرر لب یا گونه خود را گاز می‌گیرید، بهتر است سعی کنید که این نوع عادات را ترک کنید. جویدن یک آدامس بدون قند یکی از روش‌هایی است که می‌توانید بدون آسیب رساندن به خود برای ارضاء نیاز به گزیدن در نظر بگیرید.

با اینکه درمان‌های خانگی ممکن است در بهبود برخی کیست‌ها موثر باشند، اما پرهیز از خود تشخیصی مهم است. پزشک می‌تواند مطمئن شود که برآمدگی‌ها مرتبط با یک مشکل جدی مانند سرطان دهان نیستند.

هزینه درمان کیست لثه و دندان

هزینه برداشتن کیست بر اساس محل انجام درمان، اندازه و موقعیت کیست تعیین می‌شود. در برخی موارد، بیمه بخشی از هزینه‌ی چنین عمل‌های جراحی را می‌پردازد.

• صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.

کاربرد انواع مختلف دندان مصنوعی

مقایسه تفاوت های لومینیرز و لامینت دندان