معرفی دستگاه‌های رایج فانکشنال ارتودنسی

معرفی دستگاه‌های رایج فانکشنال ارتودنسی | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی و معرفی دستگاه‌های رایج فانکشنال ارتودنسی

در مطلب امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان به معرفی دستگاه‌های رایج فانکشنال ارتودنسی می پردازیم.

ابزار ارتودنسی تویین بلاک (Twin Block)

ارتودنسی تویین بلاک از لحاظ عملکردی با بیوناتور مشابه است، اما به جای یک قطعه از دو قطعه ساخته می‌شود. این امر باعث می‌شود تا ارتودنسی زیاد بزرگ نباشد و راحت تر قابل استفاده شود. نیمه بالایی ارتودنسی تویین بلاک توسط سیم های قابل انعطاف به دندان‌های فوقانی متصل و نگه داشته می‌شود و با یک روش مشابه نیمه پایینی به دندان‌های پایینی متصل می‌شوند. هنگامی که فک‌ها به هم بسته شده‌اند، دو نیمه دستگاه جمع می‌شوند و سطوح شیب دار در محل اتصال باعث می‌شود که فک پایین به سمت جلو حرکت کند.

ارتودنسی تویین بلاک معمولاً قابل جابجایی هستند، اما در صورت لزوم می‌توانند در جای خود ثابت شوند. آن‌ها به گونه ای طراحی شده اند که 24 ساعت در روز پوشیده شوند. این وسایل همه کاره می‌توانند به گونه ای طراحی شوند که شامل مؤلفه‌هایی مانند دستگاه‌های انبساط، بست و فنر باشند، بنابراین می‌توان آن‌ها را برای نیازهای شخصی تنظیم کرد.

بیوناتور

“بیوناتور” اصطلاح عمومی برای خانواده ای از وسایل قابل جابجایی است که برای جابجایی فک پایین به حالت جلوتر استفاده می‌شوند. این حالت معمولاً زمانی مطلوب است که دندان‌های بالا به نسبت دندان‌های پایین خیلی جلوتر قرار می‌گیرند، در نتیجه نوعی مال اکلوژن (مشکل نیش) به شما اضافه می‌شود. مانند یک نگهدارنده، بیوناتور قابل جابجایی است و با استفاده از سیم به دندان‌های فوقانی نگه داشته می‌شود. بیوناتور ساخته شده از آکریلیک (پلاستیک)، به طور کلی دارای یک قسمت فوقانی است که در پشت دندان‌های جلویی قرار دارد و قسمت پایینی که با دندان‌های زیر تماس دارد. هنگامی که فک بسته است، شکل شیب قسمت پایین باعث می‌شود دندان‌های پایین به سمت جلو حرکت کند. با گذشت زمان، این موقعیت یابی مجدد باعث ایجاد تغییرات اسکلتی و عضلانی در فک می‌شود که می‌تواند نیش دندانی را در تراز بهتری قرار دهد.

مراقبت‌های قبل و بعد از ارتودنسی | بهترین ایمپلنت اصفهان

ارتودنسی هربست

دستگاه هربست به طور کلی بر روی مولارها (دندان‌های پشتی) در فک بالا ثابت می‌شوند. از آنجا، یک لوله و میله کوچک، تا حدودی مانند یک کمک فنر کوچک، تا یک نقطه ثابت روی دندان‌های پایین امتداد می‌یابد. این مکانیزم فشار جزئی ثابت را روی فک تحتانی وارد می کند و باعث می‌شود در موقعیت رو به جلو تری گسترش یابد. پوشیدن دستگاه هربست معمولاً در مدت زمان نسبتاً کوتاهی اثر قابل توجهی را ایجاد می کند. به طور معمول، دستگاه حدود 12 ماه پوشیده می‌شود.

از آنجا که این دستگاه غیر قابل جابجایی است، سازگاری با دستگاه هربست مشکلی ندارد، زیرا ممکن است با هدگییر یا دستگاه قابل جابجایی باشد. غذا خوردن و صحبت کردن معمولاً با دستگاه امکان پذیر است. با این حال، مانند بسیاری از لوازم ثابت، پوشیدن دستگاه هربست در ابتدا ممکن است باعث ناراحتی جزئی شود. این امر معمولاً با خوردن غذاهای نرم تر، شستشو با آب نمک و استفاده از موم دندان کاهش می‌یابد و بیشتر افراد در مدت زمان کوتاهی به دستگاه عادت می‌کنند.

استفاده از ابزار ارتودنسی فانکشنال

شما چه یک دستگاه فانکشنال ثابت یا جداشونده داشته باشید، هنوز هم باید بهداشت دهان و دندان را در حین درمان حفظ کنید. دندان‌های شما باید پس از درآوردن وسایل قابل جابجایی باید به طور معمول با مسواک زدن و نخ دندان زدن تمیز شوند. شما همچنین باید خود دستگاه را مطابق دستور کار تمیز کنید و بسته به میزان استفاده از آن، در برنامه‌های معین آن را بشویید در غیر این صورت، نمی‌تواند کاری را که باید انجام دهد، انجام دهد!

دستگاه‌های ثابت بعضی اوقات چالش بیشتری برای تمیز کردن دارند. با این حال، بسیاری از محصولات موجود مانند نگهدارنده نخ و برس‌های بین دندانی وجود دارد که می‌تواند به شما در انجام کار کمک کند. اگر در مورد نحوه تمیز نگه داشتن دندانهای خود با وسایل دهانی سؤالی دارید، در قرار ملاقات بعدی خود نکات و مربوط به آن و همچنین سوالات خود را بپرسید.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بعد از اتمام پوشیدن یک دستگاه فانکشنال، ممکن است برای تکمیل درمان ارتودنسی شما به وسایل سنتی مانند بریس یا تراز کننده احتیاج داشته باشید. با این وجود، ابزار فانکشنال ممکن است زمان لازم برای پوشیدن بریس را کاهش دهند، و اغلب می‌توانند مشکلاتی را اصلاح کنند که در غیر این صورت به درمان‌های پیچیده‌تری مانند جراحی دهان نیاز دارند. این وسایل می‌توانند به شما کمک کنند لبخندی زیبایی داشته و دندان‌های شما همان طور که باید، عمل کنند.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

راه های ترمیم و درمان دندان پوسیده

کاربرد انواع مختلف دندان مصنوعی

مقایسه تفاوت های لومینیرز و لامینت دندان

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ