روشهای درمانی برای لق شدن دندان دائمی

روشهای درمانی برای لق شدن دندان دائمی | بهترین ایمپلنت اصفهان

بررسی روشهای درمانی برای لق شدن دندان دائمی

در مطلب امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان روشهای درمانی برای لق شدن دندان دائمی را مورد بررسی قرار می دهیم. درمان برای دندان‌های لق اغلب شامل درمان‌های مرسوم در مطب دندانپزشکی است. این درمان‌ها عبارتند از:

  • تمیز کردن عمقی دندان‌ها
  • درمان با آنتی‌بیوتیک
  • پیوند استخوان
  • پیوند لثه
  • کشیدن دندان
  • جایگزینی دندان با ایمپلنت

علاوه بر این روش ها از اسپلینت یا آتل بندی دندان لق شده استفاده می شود.

درمان با آنتی‌بیوتیک

درمان بیماری لثه بسیار مهم است زیرا باکتری‌هایی که باعث این بیماری می‌شوند می‌توانند وارد بدن شده و منجر به بیماری‌های دیگر گردند. بیماری‌های پریودنتال می‌توانند در ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی، عفونت در تمام بدن و زایمان زودرس نقش داشته باشند. بیماری لثه در کنار لقی دندان‌ها می‌تواند باعث دردناک شدن لثه‌ها و بوی بد دهان شود که در اثر غذا نمی‌باشد. اولین مرحله کنترل عفونت است و در برخی موارد ممکن است نیاز به قرار دادن مستقیم آنتی‌بیوتیک روی لثه باشد.

تمیز کردن دندان‌ها

هنگامی که باکتری‌ها باعث عفونی شدن استخوان‌ها و لثه‌ها می‌شوند ممکن است پاکت‌هایی ایجاد شود. در صورتی که این مشکل زودهنگام تشخیص داده نشود، ممکن است نیاز باشد که دندانپزشک ابتدا با روش تمیز کردن عمقی دندان‌ها به نام جرم‌گیری (تراشیدن جرم از خط لثه) باکتری‌ها را از پاکت‌ها خارج کند. سپس می‌توان از پروتئین‌های تحریک کننده‌ی بافت یا غشاها برای تحریک لثه‌ها و استخوان‌ها به منظور بهبود و سفت شدن مجدد در اطرف دندان‌ها استفاده کرد. پس از این درمان، باید اقدامات مناسب بهداشت دهان و دندان را رعایت کرده و بطور منظم برای معاینه به دندانپزشک مراجعه شود.

تسطیح ریشه

تسطیح ریشه روشی است که می‌توان از آن در مراحل اولیه بیماری لثه که دندان‌ها شروع به لق شدن کرده‌اند استفاده کرد. هدف کمک به تغییر شکل دندان‌ها برای رهایی از لکه‌های زبر است بطوری که جرم‌ها نتوانند تجمع پیدا کنند. پس از آن، می‌توان از لیزر به منظور جدا کردن هر گونه پلاک و جرم باقیمانده استفاده کرد. این روش در صورتی که با بهداشت مناسب دندان ترکیب شود می‌تواند در کاهش پیشرفت بیماری لثه موثر باشد و امکان تقویت و شکل‌گیری لثه‌ها در اطراف دندان‌ها را فراهم کند. همچنین ترک سیگار نیز ضروری می‌باشد، زیرا تنباکو می‌تواند در روند بهبودی خلل ایجاد کند و باعث افزایش خطر عفونت در آینده شود.

علل لق شدن دندان دائمی در کودکان و بزرگسالان | بهترین جراح لثه اصفهان

پیوند استخوان

پیوند استخوان شامل جدا کردن لثه‌ها از دندان‌ها است بطوری که ریشه‌ها قابل تمیز شدن باشند و تمام پاکت‌ها پر شوند. این پر کردن شامل پیوند استخوان گرفته شده از استخوان و بافت‌های بدن خود شخص است. سپس لثه‌ها بخیه زده می‌شوند. پس از چند ماه، استخوان و بافت جدید شکل می‌گیرند بطوری که دندان مجدداً به لثه‌ها متصل می‌شود.

پیوند لثه

پیوند لثه شامل قرار دادن مقدار کمی از بافت جدید در ناحیه‌ای است که در حال حاضر بافت لثه بسیار کمی وجود دارد و این امر برای پوشاندن سطوح ریشه‌های دندان‌هایی که آشکار شده‌اند یا پیشگیری از تحلیل بیشتر لثه انجام می‌شود. بافت مورد استفاده در این روش ممکن است از نواحی مختلفی گرفته شود اما معمولاً از کام دهان و پس از اینکه تحت بی‌حسی قرار گرفت، برداشته می‌شود. سپس با ظرافت در جای مورد نظر بخیه زده خواهد شد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان

تعویض دندان با ایمپلنت

از دست دادن یک دندان به دلیل بیماری بدین معنی است که به دلیل تاثیراتی که بر دندان‌های اطراف و عملکردهای طبیعی مانند جویدن می‌گذارد، باید گزینه‌های جایگزین دندان را نیز در نظر بگیرید. در این صورت ایمپلنت دندان بهترین روش می‌باشد.

کشیدن دندان

کشیدن دندان باید آخرین گزینه احتمالی در مراقبت از دندان‌ها باشد. هیچ چیزی مانند دندان‌های طبیعی خوب نیست. بسته به شدت لقی دندان، ممکن است امکان حفظ آن وجود نداشته باشد. دندان‌ها با لقی شدید معمولاً منجر به افتادن دندان و آسیب احتمالی به دندان‌های مجاور می‌گردند. بنابراین درمان باید با کشیدن دندان مشکل‌دار و از بین بردن هر گونه باکتری موجود در دهان به منظور پیشگیری از افتادن دندان‌های دیگر به اتمام برسد.

 

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

مقایسه تفاوت های لومینیرز و لامینت دندان

معرفی دستگاه‌های رایج فانکشنال ارتودنسی

روشهای درمان کیست لثه و دندان

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ