روش های قالب گیری ایمپلنت دندان

روش های قالب گیری ایمپلنت دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی روش های قالب گیری ایمپلنت دندان

در این مقاله از سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان روش های قالب گیری ایمپلنت دندان را مورد بررسی قرار می دهیم. قالب گیری ایمپلنت بر اساس مراحل مختلفی انجام می شود. با توجه به قیمت بالای درمان ایمپلنت دندان یا کاشت دندان، باید این مرحله با دقت بالایی انجام شود. نکته مهم این که متریال مود استفاده در این مرحله و سایر متریال ها به همراه اقدامات، مانند پایه، روکش، پیوند استخوان، جراحی لثه همه این موارد باعث می شوند که در قیمت نهایی ایمپلنت تاثیر داشته باشند. برای مرحله قالب گیری اجزای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

سینی قالب گیری

سینی های قالب گیری به عنوان اجزایی شناخته می شوند که مواد قالب گیری درون آن ها قرار گرفته و حمل می شود. مهمترین کاربرد سینی های قالب گیری عملکرد تکیه گاه مانند آن ها است. این سینی ها می توانند به صورت سفارشی ساخته شده باشند یا از قالب های استوک استفاده شده باشد.

مواد قالب گیری ایمپلنت

موادی که برای قالب گیری دندان نیاز است را به درون سینی ها تزریق می کنند، این مواد را درون دهان قرار می دهند و پس از انجام مراحل قالب گیری که به صورت کاملا دقیق از بافت ها و دندان ها انجام گرفته است آن را از دهان خارج می کنند. معمولا برای قالب گیری از موادی مانند پلی اتر یا وینیل پلی سیلوکسان استفاده می کنند. دقت داشته باشید که سفتی ویسکوزیته باید به حدی باشد که هنگام بیرون آمدن از دهان دچار پارگی نشود و همچنین میزان سفت بودن آن به حدی نباشد که جزییات را ثبت نکند.

انواع روش قالب گیری ایمپلنت دندان

قالب گیری ایمپلنت دندان به دو روش انجام می شود. دندانپزشک انتخاب قالب ها را بر اساس نوع اباتمنت انجام می دهد و یک از انواع قالب ها را استفاده می کند. هر کدام از این تکنیک های قالب گیری به صورت نسبی دارای مزایا یا معایبی هستند. نوع موادی که برای قالب گیری ایمپلنت استفاده می شود نیز به نوع قالب ایمپلنت بستگی خواهد داشت.

انواع قالب گیری عبارتند از:

  • تری باز (مستقیم)
  • تری بسته (غیرمستقیم)

مقایسه کامپوزیت دندان با روکش دندان | بهترین ایمپلنت اصفهان

قالب گیری با سینی بسته

یکی از رایج ترین نوع قالب گیری که در دندانپزشکی انجام می شود، قالب گیری با سینی بسته است. در این شیوه نخست اباتمنت قالبی بر روی ایمپلنت قرار می گیرد سپس فرایند قالب گیری انجام می شود. هنگامی که قالب گیری با دقت انجام شد مواد را از دهان بیمار خارج می کنند. در این شرایط اباتمنت ها همچنان درون دهان باقی مانده اند. در مرحله بعد آن ها را از روی ایمپلنت ها جدا کرده و به شکل آنالوگ بر روی ایمپلنت قرار می دهند. فراموش نکنید که جهت چرخش اباتمنت ها باید به صورت صحیح انجام بگیرد.

ویسکوزیته مواد قالب گیری باید تا اندازه ای باشد که هنگام خروج از دهان همچنین برای قرار گیری مجدد قالب گیری دچار پارگی نشود. در صورتی که مواد بسیار سنگین باشند هنگامی که درون دهان قرار می گیرند یا در زمان قرار دادن اباتمنت به علت سفت شدن باعث می شود که دقت کار پایین بیاید.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

قالب گیری با روش سینی باز

قالب گیری به شیوه سینی باز به عنوان دقیق ترین نوع قالب گیری به شمار می رود. در این نوع قالب گیری اباتمنت از پین بلندی برخوردار بوده و از سینی قالب گیری بیرون می زند. دندانپزشکان قبل از اینکه قالب را بردارند قفل مربوط به اباتمنت را باز کرده و پین را از آن جدا می کنند. این اباتمنت ها دارای شیارهای قالب گیری عمیقی هستند و باعث می شوند مواد قالب گیری به خوبی جفت و جور شوند.

در این شیوه قالب گیری لازم است مواد قالب گیری به شکل کاملا دقیقی در یک جهت دقیق قرار گرفته و در تکیه گاه سینی باز قفل شوند. به همین دلیل است که از مواد ویسکوزیته بالا با ساختار نسبتا سفت استفاده می کنند. درست است که این ماده باید از ویسکوزیته بالایی برخوردار باشد اما در عین حال باید سبک باشد به این دلیل که مواد سنگین باعث چین خوردگی می شوند و بر روی دندان های کناری تاثیر زیادی می گذارند.

در شیوه ی قالب گیری سینی باز امکان دارد که از سینی های استوک یا سینی های سفارشی که در آزمایشگاه ساخته می شوند استفاده شود. سوراخی بر روی این سینی ها ایجاد می شود تا بعد از قرار گرفتن آن در داخل دهان پین از آن خارج شود.

 

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، مسترشیپ پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

درمان های خانگی برای زخم های دهان

خطرات و عوارض باقی ماندن ریشه در لثه

نکات مراقبتی برای داشتن لثه ای سالم

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ