نحوه جوش خوردن ایمپلنت دندان به بافت استخوان طبیعی

نحوه جوش خوردن ایمپلنت دندان به بافت استخوان طبیعی | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی نحوه جوش خوردن ایمپلنت دندان به بافت استخوان طبیعی

کشف رابطه میان پیوند استخوان با تیتانیوم در سال ۱۹۷۰ بود که سبب به وجود آمدن ایده استفاده از ایمپلنت دندان شد. تیتانیوم و آلیاژ های آن مشهورترین و پرکاربرد ترین فلزاتی هستند که در انجام ایمپلنت دندان مورد استفاده قرار می گیرند. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان نحوه جوش خوردن ایمپلنت دندان به بافت استخوان طبیعی را مورد بررسی قرار می دهیم.

در بسیاری از وسایل و تجهیزات پزشکی نیز از تیتانیوم استفاده می شود همچنین در مفاصل و استخوان ران نیز از همین فلز استفاده می شود. شباهت های بسیار زیادی بین عملکرد دندان طبیعی فرد و ایمپلنت دندانی وجود دارد و تفاوت های آن بسیار اندک است. دندان های طبیعی و ایمپلنت هر دو به استخوان آلوئولار متصل می شوند که دقیقا زیر لثه و بالای استخوان فک قرار دارد.

اهمیت دوران نقاهت سینوس لیفت

دندان های طبیعی با استفاده از رباط های پریودنتال که از داخل ریشه دندان عبور می کنند. و به برجستگی آلوئول می رسند و سپس به توده استخوانی متصل می شوند. این رباط ها که از الیاف کلاژن ساخته شده اند. از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. ریشه ایمپلنت به هر ترتیب از نظر فیزیکی و شیمیایی با بافت استخوان پیوند برقرار می کند و به محکم ترین شکل ممکن با آن جوش می خورد و پس از این برقراری پیوند است که مانند یک ریشه دندان معمولی عمل می کند و سپس یک تاج مصنوعی با شباهت بسیار زیاد به دندان های واقعی روی آن قرار می گیرد.

نکته ای که وجود دارد این است که پروسه ایمپلنت دندان قدری طولانی است که همین امر موجب شده است که افراد برای کاشت ایمپلنت دیرتر اقدام کنند که متاسفانه باعث تحلیل لثه شان خواهد شد. از طرفی لثه سالم از شرایط ایمپلنت دندان می باشذ. خوشبختانه با کمک ابزارهای دیجیتال شرایط برای ایمپلنت یک روزه دندان فراهم است و در صورت  داشتن شرایط لازم می توانید در طی یک روز ایمپلنت دندان خود را انجام دهید.

همجوشی استخوان با ایمپلنت دندان

انسئواینتگریشن اصطلاحی است که در هنگام بحث در مورد درمان ایمپلنت دندان استفاده می شود اما این یک اصلاح کم تر شناخته شده برای بیماران است. استخوان سازی یک اصلاح پزشکی است که برای توصیف فرآیند پیوند میان استخوان و ایمپلنت برای بیمارانی که در حال بهبودی هستند استفاده می شود.

زمانی که استخوان سازی اتفاق می افتد، ایمپلنت به بخشی از بدن تبدیل می شود و با استخوان فک و لثه یکی می شود. بافت های فک اطرف ایمپلنت رشد می کنند و ثبات بسیار بیش تری را ایجاد می کنند. استخوان سازی فرایندی است که برای موفقیت در درمان ایمپلنت دندان ضروری است. بدون پیوند استخوان، ایمپلنت دندان هرگز امنیت کافی را نخواهد داشت و با شکست روبرو می شود.

قبل از پیوند استخوان فک برای کاشت ایمپلنت دندان بخوانید | بهترین دندانپزشک اصفهان

افزایش مصرف کالری برای زودتر جوش خوردن ایمپلنت

پس از انجام عمل ایمپلنت دندان، برای ترمیم بافت های لثه در ناحیه ای که عمل جراحی بر روی آن انجام شده است. بدن به صرف انرژی بیشتری نیاز دارد. در دوره بهبودی، درصد قابل توجهی از کالری که روزانه مصرف می کنید برای ترمیم بافت لثه مصرف می شود. از طرف دیگر بخشی از انرژی نیز صرف ترمیم استخوان های فک و البته سایر بافت های آسیب دیده خواهد شد.

بهترین کمکی که می توانید به بدن خود داشته باشید آن است که مصرف کالری روزانه خود را افزایش دهید تا بدن شما بتواند انرژی لازم برای ترمیم را داشته باشد. تعیین اینکه چه مقدار کالری بیشتر باید مصرف کرد کار ساده نیست اما به طور میانگین می توان گفت که اضافه کردن ۴۰۰ تا ۵۰۰ کالری در روز نسبتا می تواند در تامین انرژی مورد نیاز کافی باشد.

در نظر داشته باشید که معمولا این افزایش میزان مصرف کالری به اضافه وزن منجر نخواهد شد چراکه بدن شما بدون نیاز به تحرک، فعالیت بیشتری برای ترمیم بافت آسیب دیده انجام می دهد و از همین رو متابولیسم بدن افزایش پیدا می کند. بهترین راه برای افزایش کالری آن است که اطمینان داشته باشید به طور نسبی کالری را در زمان های مختلف روز تقسیم کنید. بنابراین بهتر است که در هر وعده غذایی ۱۰۰ تا ۲۰۰ کالری اضافه به صبحانه، ناهار و شام خود اضافه کنید.

علل درد گرفتن دندان روکش شده

استفاده از برخی خوراکی هایی که انرژی مناسبی ایجاد می کنند نیز می تواند به شما در این مسیر کمک کند. گرانولا، آووکادو، آجیل، میوه خشک، کره بادام زمینی و پنیر از جمله این موارد هستند. زمانی که از افزایش میزان کالری روزانه صحبت می کنیم. منظور آزادی کامل در مصرف نیست. باید دقت داشته باشید که استفاده از مواد قندی زیاد می تواند منجر به افزایش شانس ابتلا به دیابت شود و این مسئله خود یکی از عواملی است که می تواند باعث کاهش قدرت بدن در ترمیم بافت ها و همچنین جوش خوردن ایمپلنت شود.  از طرفی فرد بیمار در طول مدت درمان باید چربی خون خود را نیز کنترل کند چراکه این افراد نیز با مشکل پیوند خوردن استخوان و ایمپلنت دندان روبرو خواهند شد.

نکته دیگر در رابطه با این موضوع آن است که باید ایمنی داخلی بدن خود را در بالاترین سطح ممکن نگه دارید و از خوراکی هایی که ایمنی بدن را به هر ترتیب به خطر می اندازند دوری کنید. ضعف سیستم ایمنی بدن یکی از مواردی است که به شدت جوش خوردن ایمپلنت را تحت تاثیر قرار می دهد.

افزایش مصرف پروتئین برای زودتر جوش خوردن ایمپلنت

درحالی که بسیاری از مردم بر این باور هستند که افزایش مصرف کلسیم در استخوان سازی اهمیت بسیار زیادی دارد. باید به این نکته اشاره کرد که کلسیم تنها ماده مغذی برای استخوان سازی نخواهد بود. استخوان برای رشد و تراکم بیشتر به ویتامین D، منیزیم و فسفر نیز نیاز خواهد داشت. پروتئین نیز به همین مقدار برای استخوان سازی لازم است. به طور خاص کلسیم با کمک پروتئین در بدن جذب می شود. لیزین را می توان اسید آمینه ای دانست که در جذب کمک بسیار زیادی می کند بنابراین باید اطمینان داشته باشید که حداقل یک وعده غذایی شما حاوی اسید آمینه باشد. ماهی تن، پنیر سویا (توفو)، گوشت گاو، بوقلمون و پنیر پارمزان چند ماده غذایی سرشار از لیزین هستند.

پروتئین نه تنها به بدن در جذب کلسیم کمک می کند. بلکه به ساخت بافت های بدن نیز کمک می کند. این بدان معنی است که پروتئین به عنوان یک عنصر سازنده برای تشکیل لثه و سلول های جدید در ساختار استخوان فک مورد استفاده قرار می گیرد. ایمپلنت دندان با نرخ موفقیت ۹۵% یکی از بهترین روش های جایگزینی دندان های از دست رفته است. دوام ایمپلنت دندان، در صورتی که به خوبی از آن مراقبت شود تا ۲۰سال هم تخمین زده می شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

افزایش پروتئین می تواند به انتشار مواد شیمیایی مورد نیاز برای رشد نیز کمک کند. در حالی که گوشت و پنیر منابع مناسبی برای دریافت پروتئین هستند، ماست، تخم مرغ، پنیر کوکتی و کینوا نیز همین خصوصیت را دارند. بهتر است یک وعده غذایی سرشار از پروتئین داشته باشید. زمانی که عمل ایمپلنت دندان را انجام دادید. زمان آن خواهد رسید که به بدن خود کمک کنید تا هرچه سریع تر بهبودی شما حاصل شود.

یک دندانپزشک حرفه ای و مطمئن می تواند به شما این اطمینان را بدهد که پروسه عمل به خوبی انجام شده است و عمل جوش خوردن ایمپلنت و استخوان فک به خوبی انجام خواهد شد. از طرف دیگر شما نیز موظف هستید تمامی نکاتی که پس از عمل جراحی به شما توصیه می شود را به دقت انجام دهید.

استفاده از کالری بیش تر در زمان بهبودی و همچنین افزایش مصرف پروتئین روزانه سبب خواهد شد تا پروسه جوش خوردن ایمپلنت با سرعت بیش تری انجام شود. به طور متوسط شما به ۳ تا ۵ ماه زمان نیاز خواهید داشت تا ایمپلنت به طور کامل در لثه شما جوش بخورد و آماده پذیرش دندان تازه شما باشد.

 

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

علل آسیب‌ دیدن روکش دندان

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ