علل افزایش احتمال پوسیدگی دندان در ارتودنسی

علل افزایش احتمال پوسیدگی دندان در ارتودنسی | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی علل افزایش احتمال پوسیدگی دندان در ارتودنسی

بریس یک روش ارتودنسی ارزشمند برای کودکان و بزرگسالان است. چه برای بهبود سلامت دندان و یا فقط برای ایجاد لبخند بهتر، میلیون‌ها نفر از این بریس‌ها‌ نتیجه بسیار خوبی دریافت کرده‌اند. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان علل افزایش احتمال پوسیدگی دندان در ارتودنسی را بررسی خواهیم کرد.

اگرچه نکات مثبت زیادی در مورد بریس‌ها وجود دارد، اما باید گفت اشکالاتی نیز در رابطه به آن‌ها وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از چالش‌های کسانی که این نوع ارتودنسی را انتخاب می‌کنند، رعایت بهداشت مناسب دهان است. به زبان ساده، براکت‌ها و سیم‌هایی که یک مجموعه بریس را تشکیل می‌دهند تمیز نگه داشتن دندان‌ها را دشوارتر می‌کنند. اگر در طی استفاده از بریس، بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نکنید، احتمال ایجاد پوسیدگی بیشتر می‌شود. آیا شما فکر می‌کنید دندان شما در طی دوره ارتودنسی دچار پوسیدگی شده است؟ در این صورت، احتمالاً از خود می‌پرسید که قدم بعدی چیست. دندانپزشک درمانی را ارائه می‌دهد که برای شما مناسب است و از گسترش پوسیدگی و آسیب رساندن به لبخند شما جلوگیری می‌کند.

میزان احتمال افزایش پوسیدگی دندان در ارتودنسی

هدف از ارتودنسی جابجایی دندان‌ها در یک موقعیت مناسب است. برای رسیدن به این هدف، از براکت و سیم برای ایجاد یک چارچوب استفاده می‌شود که دندان‌ها را به تدریج به سمت مکان مورد نظر حرکت می‌دهد. این یک سیستم عالی است. اما محیطی ایجاد می‌کند که ذرات غذا می‌توانند در دهان محبوس شوند. اجازه می‌دهد ذرات غذا در دهان باقی بمانند که به مرور باعث پوسیدگی دندان می‌شود و ممکن است نتیجه نهایی آن ایجاد حفره در دندان باشد.

تاثیر پر کردن بر روی بریس‌ها

جای نگرانی نیست. حتی اگر از قبل دندان‌های شما پر از حفره بوده‌اند، باز هم می‌توانید لبخند صاف و زیبایی داشته باشید. در واقع، انجام کارهای ارتودنسی می‌تواند از ایجاد حفره‌های دندانی در آینده و پر شدن آن‌ها جلوگیری کند. چنانچه دندان‌های شما کج و نامرتب باشد، ممکن است نتوانید با مسواک به برخی از شکاف‌ها دسترسی پیدا کنید. در نتیجه امکان رشد باکتری و ایجاد حفره در دندان‌های شما فراهم می‌شود. در این شرایط دندانپزشک شما وارد عمل شد و حفره‌ها را پر می‌کند تا از پوسیدگی بیشتر دندان جلوگیری کند. بعد از ارتودنسی باید با دقت بیشتری مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و احتمال ایجاد حفره‌های آینده را کاهش دهید.

گاهی اوقات، پر شدن بزرگ دندان ممکن است مانعی برای براکت‌ها و سیم‌ها ایجاد کند. متخصص ارتودنسی شما با فاصله دادن دندان‌ها در این زمینه کار می‌کند تا براکت‌ها به درستی تراز شوند. نوارهایی که برای فاصله دادن استفاده می‌شوند فلزی یا لاستیکی هستند و در طول درمان بین دندان‌های شما باقی می‌مانند. این کار اطمینان می‌دهد که زمانی که شما بریس‌های خود را خارج می‌کنید، فاصله بین دندان‌ها حفظ می‌شود. عوامل زیادی در ایجاد لبخند سالم نقش دارند.

انواع ارتودنسی برای دندان‌های فک بالا | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

درمان حفره‌های دندانی در طی درمان ارتودنسی

متأسفانه ممکن است در طی درمان ارتودنسی حفره‌هایی در دندان‌های شما ایجاد شود، حتی اگر در بهداشت دهان و دندان خود کوشا باشید. در ابتدا می‌توان بریس و حفره‌های دندانی را ترکیبی کاملاً بد دانست. خوشبختانه در اینجا خبرهای خوبی وجود دارد. زمانی که از بریس استفاده می‌کنید می‌توانید سوراخ‌های دندان خود را پر کنید. برای پر کردن این سوراخ‌ها نیازی به صبر کردن تا انتهای درمان نیست، زیرا گزینه‌های زیادی برای انجام سریع آن وجود دارد.

در بسیاری از موارد، بدون نیاز به تغییر در موقعیت بریس‌ها، می‌توان حفره‌ها را پر کرد. البته این کار به محل حفره یا حفره‌ها بستگی خواهد داشت. اگر بریس‌ها مانع از انجام صحیح کار شوند، بعضی از بیماران باید موقتاً بخشی از بریس‌های خود را بردارند. با این حال، اندکی بعد از درمان بریس‌ها دوباره وصل می‌شوند. بسیار بهتر است که در طی درمان ارتودنسی، دندان‌های خود را پر نکنید. اما در صورت نیاز، این کار قطعاً امکان‌پذیر است.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

استفاده ارتودنسی نامرئی

اگر نگران احتمال پوسیدگی دندان‌های خود در نتیجه استفاده از بریس هستید، باید توجه داشته باشید که گزینه دیگری نیز وجود دارد. به جای بریس‌های فلزی، می‌توانید نوع نامرئی را انتخاب کنید. این‌ها الاینرهای شفافی هستند که بدون داشتن عوارض منفی بریس‌ها، برای صاف کردن دندان‌ها به کار می‌روند. در این روش نه تنها می‌توانید از گیر افتادن ذرات غذا در دهان خود جلوگیری کنید، بلکه مجبور نیستید برای مدت زمان طولانی از بریس‌های فلزی قابل توجه استفاده کنید. از آنجا که الاینرهای نامرئی عملاً قابل مشاهده نیستند، می توانید آن را در طول زندگی روزمره خود بپوشید بدون اینكه بیشتر افراد حتی متوجه آن شوند.

قبل از انتخاب این نوع الاینر باید به چند نکته دقت کنید. اول، شما باید متعهد باشید که آن‌ها را بیش از 22 ساعت در روز در طول دوره درمان خود استفاده می‌کنید. مزیت بزرگ الاینرهای نامرئی این است که هر زمان که بخواهید می‌توانید آن‌ها را از دهان خود خارج کنید. در صورت عدم نظم و انضباط، این مزیت به یک مشکل بالقوه تبدیل می‌شود. اگر می‌خواهید در انتهای درمان به نتایج دلخواه خود برسید، باید آن را مرتباً بپوشید. بسیار خوب است که بتوانید الاینرها را برای خوردن غذا از دهان خود خارج کنید، اما پس از اتمام کار باید آن‌ها را دوباره بپوشید.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ