علل کاشت ایمپلنت دندان جلویی

علل کاشت ایمپلنت دندان جلویی | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی علل کاشت ایمپلنت دندان جلویی

ایمپلنت‌های دندانی، یکی از بهترین گزینه‌ها برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته جلوی دهان هستند. در مقایسه با یک بریج دندان که برای روکش دندان به دندان‌های مجاور نیاز دارد. برای ایمپلنت‌ دندان های جلو به هیچ وجه به وجود دندان‌های دیگر شما نیازی نیست. علاوه بر این، آنها استحکام و ثبات جویدنی بسیار بیشتری نسبت به پروتز پارسیل دارند. و در حفظ استخوان فک عملکرد بهتری دارند. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان علل کاشت ایمپلنت دندان جلویی را مورد بررسی قرار می دهیم.

ناگفته نماند که در صورت مراقبت درست از ایمپلنت‌های دندان تا ۳۰ سال یا بیشتر دوام می‌آورند. که طول عمری بسیار بیشتر از سایر گزینه‌ها است. با این اوصاف، یکی از نگرانی‌ها درباره قرارگیری ایمپلنت دندان در جلو، میزان استخوانی است که در آن ناحیه وجود دارد. ایمپلنت‌ها به مقدار زیادی استخوان فک سالم برای حمایت نیاز دارند. و در برخی موارد، این ناحیه نسبت به آنچه در اطراف دندان‌های عقب وجود دارد، «ارتفاع» استخوانی کمتری دارد. برای ارزیابی نیازهای شما، دندانپزشک تصاویر دقیقی از دندان‌ها و فک‌های شما می گیرد. در صورت لزوم، ممکن است پیوند استخوان را برای تقویت فک قبل از کاشت ایمپلنت توصیه کند.

ایمپلنت‌ دندان چگونه کار می‌کنند؟

در ایمپلنت‌های دندانی با جایگزین کردن ریشه و تاج دندان از دست رفته، جای دندان خالی را پر می‌کنند این ویژگی مهم، آن‌ها را از گزینه‌هایی مانند بریج های دندانی و پروتزهای جزئی که تنها جایگزین تاج دندان‌های از دست رفته می‌شوند متمایز می‌کند. علاوه بر این، نتیجه بهتر و عالی استفاده از ایمپلنت‌ها و همچنین ظاهر و احساس طبیعی آنها از دیگر دلایل برای انتخاب این گزینه است.

بخش “ریشه” ایمپلنت یک پایه تیتانیومی با درجه جراحی است که در فک شما در جایی که ریشه دندان شما قبلا قرار داشت قرار می‌گیرد. پس از این روش اولیه، چند ماه به پست فرصت می دهند تا با استخوان فک شما یکپارچه شود. این کار پست را بسیار محکم کرده و به آن اجازه می‌دهد تا درست مانند ریشه دندان‌های طبیعی عمل کند.

پس از آن، با توجه به تعداد دندان‌هایی که از دست دادید. ایمپلنت با یک تاج، بریج یا پروتز دندان ترمیم می‌شود. رنگ و شکل دندان‌های جدید شما دقیقاً با بقیه دندان‌های شما مطابقت دارد. به طوری که کمتر کسی حدس می‌زند که دندان‌های جایگزین واقعی نیستند.

دلایل ایمپلنت دندان جلویی

با وجود اینکه روش‌های مختلفی برای بهبود ظاهر دندان‌های جلویی وجود دارد. ولی مهمترین دلایلی که باعث می‌شود برای پوشش آسیب‌ها یا شکستگی‌های دندان جلویی، از ایمپلنت استفاده شود، شامل موارد زیر هستند:

 ضربه شدید

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود شما به ایمپلنت دندان شکسته جلویی نیاز داشته باشید، ضربۀ شدید یا یک تصادف است. یک ضربه شدید به دندان، از همان ابتدا باعث ایجاد پوسیدگی یا آلودگی دندان نمی‌شود، اما ساختار دندان را ضعیف خواهد کرد. این ضربه باعث می‌شود ریشه دندان، عملکرد سابق را نداشته باشد و حتی امکان لق شدن یا کج شدن دندان وجود دارد. از طرفی ممکن است این ضربه بر استحکام و قدرت لثه نیز تاثیرگذار باشد.

شل شدن بافت لثه باعث می‌شود ریشه دندان، نتواند تاج دندان را سر جای خود نگه دارد. برای برطرف کردن این مشکل باید به طور کامل دندان آسیب دیده را خارج کرد و یک پایه ایمپلنت قوی درون لثه قرار داد.

 ترک شدید دندان ‌ها

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و عدم توجه به مصرف غذاهای داغ یا سرد، به مرور زمان باعث ترک برداشتن دندان‌ها می‌شود. در این حالت ریشه دندان عملکرد صحیحی دارد و کاملا سالم است، اما تاج دندان آسیب دیده است. زمانی که تاج دندان آسیب ببیند، پیوند آن با ریشه دندان سست می‌شود.

به همین دلیل ممکن است لق یا جابجا شود. یکی از مشهودترین نشانه‌های ترک برداشتن دندان‌ها این است که به مرور زمان، بخش‌های کوچکی از دندان می شکند. این شکستگی می‌تواند تا جایی ادامه پیدا کند که کل ساختار تاج دندان از بین برود. بنابراین قبل از این اتفاق، باید برای کاشت یا ایمپلنت دندان اقدام کنید.

پوسیدگی زیاد دندان

همانطور که می‌دانید، دندان شکسته شده منبع مناسبی برای تجمع باکتری‌ها و عوامل آلوده است. همین موضوع باعث می‌شود دندان ، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بپوسد و این پوسیدگی دندان به بخش‌های عمیق دندان، یعنی پالپ دندان برسد. به همین دلیل استفاده از روکش‌های دندانی مثل کامپوزیت یا لمینت دندان، برای دندانی که بخش زیادی از آن شکستگی دارد، مناسب نیست.

شاید بتوان از کامپوزیت دندان برای درمان شکستگی‌های جزئی دندان استفاده کرد. ولی گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم به علت ضربه یا فشار، حدود ۸۰ درصد تاج دندان می شکند. آسیب به ریشه و پالپ دندان باعث ایجاد درد هنگام صرف غذا یا حساسیت دندان نسبت به سرما و گرما می‌شود. و این موضوع برای شخص آزاردهنده است. به همین دلیل برای اینکه از ایجاد درد و حساسیت جلوگیری شود. باید بخش شکسته دندان به همراه ریشه دندان، خارج شود و شخص از ایمپلنت استفاده کند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

 عدم دریافت نتیجه مناسب از فرآیند اندو

اگر ریشه دندان عملکرد ضعیفی داشته باشد. شاید مجبور باشید چندین مرتبه فرآید اندو را انجام دهید. زمانی که شما یک مرتبه به درمان ریشه یا پالپ دندان می‌پردازید. کانال یا حفره دندان را با استفاده از مواد پر کننده قوی، پوشش می دهند. تا امکان آسیب رسیدن به ریشه دندان وجود نداشته باشد. اما ممکن است به دلایل مختلفی که مهمترین آنها دلایل ژنتیکی است. ریشه دندان عملکرد ضعیفی داشته باشد و فرآیند اندو یا درمان ریشه، نتیجه مناسبی نداشته باشد.

در این حالت تنها کاری که می‌توان انجام داد. کشیدن دندان طبیعی و جایگذاری یک دندان مصنوعی است. عملکرد ضعیف ریشه دندان به مرور زمان باعث آسیب به تاج دندان می‌شود. در نهایت ممکن است چندین مرتبه پوسیدگی و حساسیت دندانی را تجربه کنید. به عنوان مثال، در زمان صرف غذا نسبت به غذاهای سرد یا داغ واکنش نشان دهید.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

ماندگاری ایمپلنت دندان

باندینگ دندان و انواع آن

علت تغییر رنگ دندان

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ