عوامل سیاه شدن دندان اطفال

عوامل سیاه شدن دندان اطفال | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

آشنایی با عوامل سیاه شدن دندان اطفال

حتی اگر کودکان شما در مراقبت از دندان‌های خود بسیار خوب عمل کنند، باز هم ممکن است لکه‌های سیاه در اثر مصرف برخی غذاها و نوشیدنی‌ها به وجود بیایند. روش‌هایی وجود دارند که می‌توانید از این لکه‌ها جلوگیری کرده و دندان‌هایی که از قبل لکه‌دار شده‌اند را درمان کنید. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان به بررسی عوامل سیاه شدن دندان اطفال خواهیم پرداخت.

عوارض لکه‌های سیاه بیشتر از خراب کردن لبخند سفید و زیبای کودک شما هستند. برخی از لکه‌های سیاه ممکن است نشانه پوسیدگی دندان باشند. دانستن دلایل مختلف ایجاد لک‌های سیاه بر روی دندان‌ها می‌تواند از کودک شما در برابر درد دندان خراب محافظت کند. خوشبختانه شما می‌توانید با اقدامات ساده برای جلوگیری و از بین بردن لکه‌های سیاه روی دندان، دندان کودک خود را درخشان نگه دارید. یک دندانپزشک قابل اعتماد می‌تواند به شما کمک کند تا علت سیاهی دندان کودک خود را تشخیص دهید.

علت تفاوت رنگ دندان‌ها

اگرچه ما معمولاً فکر می‌کنیم دندان‌ها سفید هستند. اما رنگ دندان‌ها به طور طبیعی در هر فردی با دیگری متفاوت است. دندان‌ها از چند لایه تشکیل شده‌اند. لایه زیرین در واقع زرد رنگ است و لایه فوقانی که مینا نامیده می‌شود سایه‌ای سفید مایل به آبی است. لایه مینای دندان کمی نفوذ پذیر است، بنابراین رنگ زرد در زیر آن باعث می‌شود دندان‌ها تیره به نظر برسند.

دندان‌های کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر سفید به نظر می‌رسند زیرا دندان‌های شیری کلسیم بیشتری دارند. دندان‌های هر کودک با دیگری متفاوت است و دندان‌های یک کودک ممکن است به طور طبیعی زردتر از دندان‌های کودک دیگر باشد. با این حال، لکه‌های سیاه دندان بسیار تیره‌تر از این سایه‌های طبیعی است.

مطلب پیشنهادی : عوامل بروز عفونت در روکش دندان

دلایل سیاه شدن دندان‌ها

دندان‌های شیری در کودکان به دلایل مختلفی می‌توانند قهوه‌ای تیره یا سیاه شوند. لکه‌های سیاهی که ممکن است در قسمت خارجی دندان وجود داشته باشند، به دلیل مصرف برخی غذاها و نوشیدنی‌ها و همچنین برخی از داروها ایجاد می‌شوند. دندان‌ها همچنین ممکن است به دلیل پوسیدگی داخلی حفره‌ها یا سایر مشکلات جدی بهداشت دندان، سیاه شوند.

هر فرد مقدار متفاوتی از رنگ سفید تا زرد را در دندان‌های خود دارد. حتی ژنتیک نیز می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان شود. به چند دلیل ممکن است دندان‌ها سیاه شوند. تغییر رنگ دندان‌ها می‌تواند نشانه آن باشد که کودک بهداشت دهان و دندان، از جمله مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، را رعایت نمی‌کند. عوامل دیگر نیز از جمله برخی بیماری‌های دهان و دندان می‌توانند باعث ایجاد لکه‌های سیاه شوند.

دو دلیل برای ایجاد لکه‌های سیاه روی دندان وجود دارد. یا عوامل خارجی باعث تغییر رنگ خارج دندان می‌شوند یا لکه‌های داخلی از داخل بر بیرون دندان تأثیر می‌گذارند. تغییر رنگ دندان‌ها در کودکان ممکن است به معنای خراب شدن دندان‌ها باشند. دندانی که در اثر پوسیدگی سیاه شده است می‌تواند به سرعت دردناک شود.

دلایل ایجاد فاصله بین دندان ها در کودکان | بهترین دندانپزشک اصفهان

عوامل خارجی تغییر رنگ دندان‌ها

لکه‌های سیاه روی دندان اغلب به دلایل خارجی ایجاد می‌شوند. این لکه‌های سیاه روی دندان‌ها که به عنوان لکه‌های خارجی شناخته می‌شوند، بر لایه خارجی دندان که مینا نام دارد تأثیر می‌گذارند. با تغییر در سبک زندگی، به راحتی‌ می‌توان از ایجاد لکه‌های سیاه جلوگیری کرد.

ممکن است با خوردن چندین منبع غذایی یا نوشیدنی، لکه‌های سیاهی بر روی دندان کودکان ایجاد شوند. غذاهایی مانند شکلات، توت و ترشی باعث ایجاد لکه‌های سیاه می‌شوند. خوردن و نوشیدن غذاهای اسیدی مانند میوه‌ها یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانند مینای دندان را از بین ببرند. با ضعیف شدن مینای دندان، احتمال سیاه شدن آن نیز بیشتر می‌شود.

سایر دلایل خارجی ایجاد لکه‌های سیاه روی دندان، سس‌های تیره مانند سس سویا یا کاری است. ممکن است سس گوجه فرنگی خیلی تیره به نظر نرسد اما با گذشت زمان می‌تواند دلیل ایجاد لکه‌های سیاه روی دندان‌ها باشد. لکه‌های سیاه ناشی از منابع خارجی با کمک دندانپزشک قابل اعتماد اطفال قابل اصلاح است.

عوامل داخلی لکه‌های سیاه روی دندان

لکه‌های سیاه روی دندان‌ها نیز ممکن است از داخل به بیرون ظاهر شوند. از بین بردن این لکه‌های داخلی و تغییر رنگ دندان‌ها بسیار دشوار است. به این دلیل که لکه‌های ذاتی در لایه‌های دندان بسیار عمیق‌ترند. به طور کلی این لکه‌های عمیق در دندان اغلب در دوران رشد و کودکی فرزند شما ایجاد می‌شوند.

لکه‌های ذاتی ممکن است در اوایل تشکیل دندان ایجاد شوند. دلایل اولیه ایجاد لکه‌های سیاه بر روی دندان‌ها شامل داروهایی هستند که برای کودک تجویز می‌شوند و حاوی آنتی بیوتیک خاصی است. فلوراید زیاد نیز در هنگام تشکیل مینای دندان کودک می‌تواند باعث ایجاد لکه داخلی شود.

همچنین، آسیب به دندان می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های داخلی سیاه شود. از آسیب دیدگی دندان‌ها می‌توان به زمین خوردن دندان و یا آسیب دیدگی اعصاب دهان اشاره کرد. وقتی دندان آسیب می‌بیند، بدن خون بیشتری را به منطقه می‌فرستد تا به روند بهبود کمک کند. جریان خون اضافی می‌تواند لکه‌های قرمز تیره یا سیاه روی دندان ایجاد کند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

تارتار سیاه بر روی دندان

بروز تارتار روی دندان‌ها می‌تواند به صورت لکه‌های سیاه ظاهر شود. تارتار سیاه در اثر تجمع پلاکی ایجاد می‌شود که به درستی تمیز نشده است. اگرچه این پلاک‌ها می‌توانند در بالای لثه ظاهر شوند، اما لکه‌های سیاه تارتار معمولاً در سطح دندان ظاهر می‌شوند.

با گذشت زمان، پلاک که یک ماده چسبنده روی دندان و حاوی باکتری است، روی دندان سفت می‌شود و به اسیدهای موجود در غذاها واکنش نشان داده و تبدیل به تارتار می‌شود. در صورت عدم درمان، تارتار سیاه روی دندان‌ها به مرور رشد خواهد کرد. با اینکه با مسواک زدن می‌توان پلاک را از بین برد، اما پاک کردن تارتار بسیار دشوارتر است.

سیاهی به دلیل پوسیدگی دندان

یکی از رایج‌ترین علل لکه‌های دندان، پوسیدگی دندان است. با گذشت زمان، عادت‌های نامناسب دندان مانند مسواک نزدن و نکشیدن نخ دندان می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان شود. ایجاد حفره نوع متداول پوسیدگی است که می‌تواند در اثر خوردن و نوشیدن مقدار زیادی غذای شیرین یا اسیدی ایجاد شود.

سیاهی دندان پوسیده معمولاً به دلیل عوامل خارجی ایجاد می‌شود اما در قسمت داخلی دندان به سمت خارج تأثیر می‌گذارد. مسواک نزدن و نخ دندان نکشیدن حداقل دو بار در روز یکی از دلایل عمده پوسیدگی دندان است. از آن‌جا که پلاک و تارتار بر روی دندان باقی می‌مانند، لایه خارجی را از بین می‌برند.

هنگامی که لایه مینای دندان آسیب ببیند، باکتری‌ها می‌توانند به داخل دندان راه پیدا کنند. این امر منجر به پوسیدگی دندان سیاه شده و در نتیجه ایجاد حفره و عفونت می‌شود. در صورت عدم درمان پوسیدگی می‌تواند بسیار دردناک باشد.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ