پیشگیری و درمان جرم و پلاک دندانی

پیشگیری و درمان جرم و پلاک دندانی | بهترین ایمپلنت اصفهان

پیشگیری و درمان جرم و پلاک دندانی

در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان پیشگیری و درمان جرم و پلاک دندانی را مورد بررسی قرار می دهیم.

روش های پیشگیری از ایجاد جرم و پلاک دندانی

  • برای پیشگیری از جمع شدن پلاک دندان‌ها را دو بار در روز با مسواک نرم و با سر گرد مسواک بزنید. فضای بین دندان‌ها و لثه‌ها را نیز تمیز کنید. از خمیردندان فلوراید استفاده کنید.
  • بین دندان‌ها را روزی یک بار نخ بکشید تا باکتری‌ها و ذرات غذا بین دندان‌ها باقی نماند.
  • برای کم کردن باکتری‌های عامل رشد پلاک و بیماری لثه از دهانشویه آنتی باکتریال استفاده کنید.
  • هر 6 ماه یک بار برای جرم‌گیری و معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • از دندانپزشک بخواهید تا لزوم فیشورسیلانت دندان‌ها را بررسی کند. سیلانت پوشش نازک پلاستیکی است که روی سطوح جویدن دندان‌ها زده می‌شود تا در برابر پوسیدگی و سوراخ شدن دندان‌ها از آنها محافظت کند.
  • رژیم غذایی متعادل داشته باشید و تعداد میان ‌وعده‌ها را کاهش دهید. اگر باید میان وعده مصرف کنید، مواد مغذی مانند ماست ساده، پنیر، میوه یا سبزیجات خام میل کنید. سبزیجاتی مانند کرفس کمک می‌کند تا ذرات غذا از بین دندان‌ها خارج شود و در ترکیب با آب دهان اسید تولید شده توسط پلاک را خنثی می‌کند.

مزیت های جرم‌گیری دندان

جرم‌گیری مزایای مهم و مشخصی دارد. جرم انباشته شده روی دندان مکانی مناسب برای رشد باکتری‌هایی است که عامل بیماری‌های لثه هستند. همان‌طور که اشاره شد بیماری لثه عارضه مهمی است که آثار مخرب آن فقط به حفره دهان محدود نمی‌شود. بنابراین بهتر است به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا مشکلات دهان و دندان در مراحل اولیه تشخیص داده شود و قبل از تبدیل شدن به مسائل جدی درمان شود.

فواید پاک کردن جرم و پلاک از روی دندان‌ها فقط رفع بوی بد دهان نیست. رشد پلاک روی دندان‌ها بخش لاینفکی از بروز مشکلات جدی‌تر مانند بیماری لثه است. همان طور که اشاره شد بیماری لثه خود مولد عوارض بی‌شمار دیگری چون ناراحتی‌های قلبی ـ عروقی است.

نحوه تشکیل جرم و پلاک دندانی | بهترین جراح لثه اصفهان

رو شهای جرم‌گیری دندان‌ها

وسایل اولتراسونیک

در روش اولتراسونیک از ارتعاش‎هایی با فرکانس بالا برای جرم‌گیری استفاده می‌شود. دندانپزشک سر دستگاه را که صدای بلندی تولید می‌کند، روی دندان‌ها حرکت می‌دهد و به این ترتیب ذرات جرم از روی دندان‌ها جدا می‌شود، بدون آن که کمترین آسیبی به دندان‌ها وارد شود. مدت زمان جرم‌گیری به ضخامت جرم بستگی دارد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان

وسایل ظریف دستی

پس از اتمام کار با دستگاه اولتراسونیک از وسایل دستی ظریفی برای تراش دادن و پاک کردن ذرات کوچکتر جرم استفاده می‌شود. این وسایل مطابق با شکل دندان‌ها طراحی شده‌اند و سطح دندان‌ها را صاف می‌کنند. دندانپزشک در نهایت دندان‌ها را پولیش می‌زند و فلوراید درمانی را نیز انجام می‌دهد تا دهان خوشبو و دندان‌ها صاف و تمیز شود.

لازم به ذکر است که اگر جرم روی دندان‌ها زیاد باشد و جرم تا زیر خط لثه پخش شده باشد، بی‌حسی موضعی اعمال می‌شود تا بیمار کاملاً راحت باشد. درهر حال جرم‌گیری معمولاً تجربه ناراحت کننده‌ای نیست.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

معرفی دستگاه‌های رایج فانکشنال ارتودنسی

روشهای درمان کیست لثه و دندان

روشهای درمانی برای لق شدن دندان دائمی

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ