بررسی دلایل باز شدن پیچ ایمپلنت دندان

بررسی دلایل باز شدن پیچ ایمپلنت دندان | بهترین ایمپلنت اصفهان

دلایل باز شدن پیچ ایمپلنت دندان چیست؟

بعد از ناسازگاری ایمپلنت با ریشه دندان، باز شدن پیچ ایمپلنت، اصلی‌ترین علت عدم موفقیت ایمپلنت یا شکستن پروتز دندان مصنوعی، شناخته شده است. به همین علت، اهمیت انتخاب قطعات پروتز، پیچ ایمپلنت و اباتمنت در حفظ ایمپلنت و افزایش درصد موفقیت آن اهمیت بسیاری دارد. مقاله امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین متخصص ایمپلنت اصفهان که برای شما خوانندگان عزیز گردآوری شده است. به بررسی و مطالعه دلایل باز شدن پیچ ایمپلنت دندان خواهد پرداخت.

شاید در گذشته باز شدن پیچ ایمپلنت اتفاق رایجی بوده، اما در حال حاضر با پیشرفت در تکنولوژی ساخت ایمپلنت کمتر شاهد باز شدن پیچ ایمپلنت هستیم. عواملی که درگذشته باعث باز شدن پیچ ایمپلنت ها می شدند:

کاشت ایمپلنت با اتصال خارجی:

طراحی ایمپلنت های قدیمی به نحوی بود که اتصالات خارجی ایمپلنت معمولا مقاومت بسیار کمی داشت و وارد اوردن فشار ناچیزی به اتصال خارجی موجب باز شدن پیچ می شد. البته امروزه، اتصال داخلی در بیشترِایمپلنت ها تعبیه شده تا وارد امدن فشار به اتصالات موجب باز شدن پیچ ایمپلنت نشود. درحقیقت طراحی این اتصالات به گونه ای است که دیگر هیچ فشاری به پیچ وارد نمی شود و تمام فشار روی اتصال داخلی است.

مطلب پیشنهادی : روش های جلوگیری از باز شدن پیچ ایمپلنت دندان

کم بودن گشتاورد برای پیچ کردن اباتمنت:

این مسئله تا حدودی به طراحی اباتمنت، مواد سازنده و طراحی سر پیچ بستگی دارد. درگذشته باز شدن پیچ ایمپلنت یا اباتمنت به خصوص برای پیچ ایمپلنت از نوع شکاف دار به استفاده از سیستم گشتاور نامناسب در محکم کردن آن مرتبط بود. اما امروزه، طراحی آن ها به مراتب بهتر از گذشته شده است و سیستم گشتاور نامناسب نمیتواند دلیلی برای باز شدن پیچ ایمپلنت های امروزی باشد.

عدم مدیریت دندان قروچه یا سایش دندان:

مشکل دندان قروچه همیشه برای باز شدن پیچ ایمپلنت نگران کننده بوده است و هنوز هم بحث های زیادی در رابطه با آن وجود دارد و مطالعات مختلفی به تاثیر دندان قروچه روی خراب شدن ایمپلنت می پردازد. اما مشکل باز شدن پیچ ایمپلنت در اثر سایش دندان، برای ایمپلنت هایی صدق می کند که اتصال خارجی داشته باشند. در طراحی های پیشرفته امروزی اجزای اتصال داخلی آنقدر خوب باهم چفت می شوند که سایش دندان دیگر موجب بازشدن پیچ ایمپلنت نمی شود. البته درصورتیکه دندان قروچه فشار زیادی به پایه ایمپلنت وارد کند؛ احتمال شکستن آن وجود دارد.
اگر به تازگی عمل جراحی کاشت ایمپلنت انجام دادید و با مشکل باز شدن پیچ ایمپلنت مواجه شدید حتما این سوال برایتان پیش امده که چرا با وجود پیشرفت در طراحی و ساخت قطعات و اجزای ایمپلنت دندان هنوز هم با مشکل باز شدن پیچ ایمپلنت مواجه می شویم؟

در رابطه با علت باز شدن پیچ ایمپلنت های پیشرفته اطلاعات دقیقی در دست نیست. اما ارزیابی ها و آزمایشات بیومکانیکی نشانگر این هستند که عوامل مختلفی می تواند در سیستم عملکرد ایمپلنت اختلال ایجاد کند. هرچند اختلال در این عملکرد ها با چشم عادی قابل مشاهده نیستند؛ اما اگر اجزای ایمپلنت دندان با هم خوب چفت نشوند ممکن است به دلیل عدم مطابقت از لحاظ طراحی و هماهنگی با یکدیگر مشکلاتی ایجاد کنند. از مهمترین دلایل باز شدن پیچ ایمپلنت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عوامل شایع در لق شدن ایمپلنت دندان | بهترین ایمپلنت اصفهان

پروفیل استخوانی اطراف ایمپلنت

یکی از رایج ترین دلایلی که موجب باز شدن پیچ ایمپلنت ها می شود، پروفیل استخوانی اطراف ایمپلنت است که از قرار گرفتن کامل پیچ در جای خود جلوگیری می کند. بر خلاف اتصالات خارجی که از اولین مدل ها الگو گرفته و سر پهن داشتند، اتصالات داخلی با طراحی امروزی، به شکل قیف هستند. در پروفیل هایی که به شکل قیف هستند، استخوان، از افتادن اباتمنت جلوگیری می کند و موجب جایگیری کامل پیچ در محل کاشت خود می شود. اما از طرفی، وقتی استخوان از طرف پیچ تحت فشار قرار می گیرد، موجب سستی بافت آن و در نتیجه شل شدن یا افتادن پیچ می شود.

شل شدن هیلینگ کپ

درصورت شل شدن هیلینگ کپ، بهتر است فیلر ها و پروفیل استخوانی اطراف ایمپلنت توسط جراح بررسی شود. اگر پیچ اباتمنت موقت یا همان هیلینگ کپ شل شود، باید با تکنیسین خود در میان بگذارید تا در ساخت قطعه دائمی، آن را در نظر گرفته و از پیش آمدن مجدد آن پس از نصب اباتمنت دائمی جلوگیری کند. معمولاً جراح با ارسال یک عکس در کنار گزارش وضعیت فعلی که از نتیجه معاینه پروفیل استخوانی بدست آمده به تکنسین کمک می کند تا پروتز دندان مصنوعی را همراه با اباتمنت به نحوی طراحی کند که پیچ ایمپلنت باز نشود.

انتخاب پیچ ایمپلنت نامناسب

برای هر ایمپلنت، نمونه های پیچ و اباتمنت متنوعی از جنس تیتانیومی، سرامیکی و ایمپرشن کپینگ تولید شده است. پیدا کردن صحیح ترینِ و مناسب ترینِ آن برای کارکرد طولانی مدت، شاید کمی سخت باشد. جراح باید در انتخاب آن ها محتاط باشد چون برخی از پیچ های ایمپلنت شاید از نظر ظاهری، مناسب به نظر برسند اما ممکن است. از نظر طراحی، با برخی اجزای ایمپلنت سازگار نباشند و عوارضی را به همراه داشته باشد. عوارض ناشی از انتخاب پیچ نامناسب ایمپلنت ممکن است موجب باز شدن پیچ ایمپلنت و نقص در کارایی آن شود.

اندازه نامناسب پیچ ایمپلنت

محکم شدن پیچ زمانی اتفاق می افتد که پیچ موقت یا دائمی به خوبی سر جای خود قرار بگیرد. شاید پیچ، ظاهرا محکم بنظر برسد. اما اگر اباتمنت از ایمپلنت بلندتر بوده و وارد استخوان فک شود. پس از مدتی، رشد استخوان فک موجب باز شدن پیچ ایمپلنت می شود. برای جلوگیری از باز شدن پیچ اباتمنت با رشد استخوان، جراح باید پروفیل استخوانی اطراف ایمپلنت را بررسی کرده و در صورت نیاز پیچ اباتمنت را کوتاه تر کند تا بالاتر از پایه ایمپلنت قرار بگیرد.

باز شدن غیر منتظره پیچ اباتمنت

مواردی وجود دارد که پیچ زود به زود باز می شود و بیمار باید به طور مرتب خارج از برنامه مشخص شده برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کند تا پیچ ایمپلنت را محکم کند. بروز این چنین مشکلات غیر منتظره برای بیمار ناخوشایند بوده و از لحاظ بالینی هم صرف زمان برای ترمیم این موارد، اتلاف وقت خواهد بود. بنابراین بهتر است با دقت در انتخاب اجزاء و قطعات ایمپلنت و همچنین نحوه اتصال اباتمنت به پایه ایمپلنت و سوار کردن پروتز دندان مصنوعی از بروز مشکل باز شدن پیچ ایمپلنت جلوگیری کرد تا وقت بیمار و دندانپزشک صرفه‌جویی شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان 

علت زودتر باز شدن پیچ پروتز دندان مصنوعی ایمپلنت

پیچ پروتز دندان مصنوعی ایمپلنت اغلب، بخاطر فاصله پروفیل استخوانی اطراف ایمپلنت یا شل شدن اباتمنت باز می شود. این مشکل حتی ممکن است بعد از جایگزین کردن اباتمنت و محکم کردن پیچ آن مجددا اتفاق بیفتد. در این صورت به احتمال زیاد مشکل از پروتز دندان مصنوعی است که باید مجددا طراحی شود تا نحوه قرارگیری آن روی اباتمنت و پایه ایمپلنت موجب باز شدن پیچ ایمپلنت نشود.

عوارض باز شدن پیچ ایمپلنت

در صورتی که باز شدن پیچ ایمپلنت موجب شود بیمار احساس کند. پروتز دندان مصنوعی لق شده و یا جابجا می شود ممکن است. در خوردن و جویدن غذا ها دچار مشکل شود. احساس درد هنگام جویدن غذا نیز میتواند از عوارض باز شدن پیچ ایمپلنت باشد. در صورتی که باز شدن پیچ ایمپلنت به سرعت تشخیص داده نشود. وارد آوردن فشار بیشتر روی ایمپلنت، احتمال شکستن پروتز دندان مصنوعی و یا خراب شدن پایه ایمپلنت را افزایش می دهد. در صورتی که پایه ایمپلنت ترک بردارد و یا بشکند باید طی یک عمل جراحی از استخوان فک خارج شده و با پایه ایمپلنت دیگری جایگزین شود.

نکته :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم


دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ