انواع رنگ روکش دندان

انواع رنگ روکش دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی انواع رنگ روکش دندان

در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان انواع رنگ روکش دندان را مورد بررسی قرار می دهیم. قبل از آن به معرفی روکش دندان می پردازیم.

روکش دندان

روکش دندان یا Dental Crown نوعی پروتز مصنوعی شبیه به تاج دندان است. که از جنس سرامیک، فلز و ترکیبی از فلز و سرامیک (PMF) ساخته می‌شود و بر روی دندان ترمیم شده (ایمپلنت یا دندان عصب کشی شده) قرار می‌گیرد. و با موادی به نام سمان دندان یا چسب روکش، به دندان می‌چسبد.

لایه‌های کامپوزیتی (ونیر کامپوزیت) یا سرامیکی (لمینت دندان) نیز نوعی روکش محسوب می‌شوند. و به منظور اصلاح طرح لبخند و برطرف کردن ایرادهای ظاهری مانند فاصله بین دندانی، شکستگی، ترک خوردگی و تغییر رنگ بر روی دندان قرار می‌گیرد. روکش دندان را پس از قالب گیری از دندان در مطب، به لابراتوار دندانسازی می فرستند. و توسط تکنیسین دندانسازی ساخته می‌شود.

معرفی انواع رنگ روکش دندان

رنگ روکش دندان به چهار دسته A, B, C, D تقسیم می‌شود که در ادامه به شرح هر یک خواهیم پرداخت.

  • رنگ a: مایل به قهوه‌ای
  • رنگ b: مایل به زرد
  • رنگ c: مایل به خاکستری و زرد
  • رنگ d: مایل به زرد و قرمز

هر کدام از این طیف‌های رنگی دارای چهار درجه روشن بودن از ۱ تا ۴ هستند. شماره ۱ روشن‌ترین و شماره ۴ تیره‌ترین از لحاظ روشنایی و براقیت است.

آشنایی با روکش زیرکونیا دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

روشهای انتخاب بهترین رنگ روکش دندان

انتخاب رنگی که متناسب با دندان‌های شما باشد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دندانپزشک در مرحله اول می‌بایست رنگ مشابه دندان‌های طبیعی شما را بر اساس رنگ‌های کد گذاری شده انتخاب کند.

در این مرحله دندانپزشک هر نمونه از رنگ‌ها را بر روی دندان‌ها قرار می‌دهد تا رنگ آن را با رنگ دندان‌های شما تطبیق دهد و بهترین انتخاب رنگ را داشته باشد. رنگ روکش باید طوری باشد که جلوه طبیعی به لبخند شما بدهد و بیش از حد سفید و غیر نرمال نباشد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی معیارهای مهم در انتخاب روکش دندان

در انتخاب رنگ روکش دندان حتما می‌بایست مواردی را رعایت کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را در این زمینه داشته باشید.

رنگ طبیعی دندان:

بهترین رنگ روکش دندان، رنگ طبیعی دندان است. در صورتی که رنگ طبیعی دندان‌های شما متمایل به رنگ زرد است از رنگ سفید ملایم استفاده کنید. و اگر رنگ دندان‌هایتان تیره است، روکش با رنگ مات را انتخاب کنید.

رنگ پوست:

بهتر است رنگ روکش با رنگ طبیعی پوست کمی متفاوت باشد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که تضاد بیش از حد می‌تواند باعث غیر طبیعی دیده شدن رنگ دندان‌ها شود. رنگ طبیعی برای افراد دارای پوست تیره مناسب‌تر است. و این اشخاص نباید از رنگ‌های خیلی روشن استفاده کنند.

رنگ چشم:

توجه به سفیدی چشم (صلبیه) یکی دیگر از روش‌های کاربردی جهت انتخاب رنگ روکش مناسب است. رنگ روکش دندان نباید از رنگ سفیدی چشم روشن‌تر باشد. در برخی موارد ممکن است این اتفاق اثرات مثبتی را به همراه داشته باشد و باعث جوان‌تر نشان دادن چهره افراد شود. اما این موضوع برای همه یکسان عمل نمی‌کند و باید نهایت دقت خود را در انتخاب رنگ مناسب را به کار بگیرید.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

روش های ترمیم غیر مستقیم دندان

ترمیم دندان های شیری کودکان

علل پوسیدگی دندان

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ