راه های جایگزینی دندان های کنار هم

راه های جایگزینی دندان های کنار هم | بهترین دندانپزشک اصفهان

بررسی راه های جایگزینی دندان های کنار هم

با توجه به وضعیت استخوان فک و لثه‌های بیمار گاهی‌اوقات می‌توان از یک ایمپلنت برای حمایت از دو دندان مجاور استفاده کرد. البته معمولاً از چند ایمپلنت به عنوان پایه بریج ثابت یا دندان مصنوعی تکه‌ای متحرک استفاده می‌شود. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان راه های جایگزینی دندان های کنار هم را مورد بررسی قرار می دهیم.

بریج بر پایه ایمپلنت

می‌توان از بریج بر پایه ایمپلنت برای جایگزینی دو یا چند دندان در یک قوس فک استفاده کرد. بدین‌منظور چند ایمپلنت در فک جای‌گذاری می‌شود تا به عنوان پایه‌های بریج عمل کند. بریج بر پایه ایمپلنت نسبت به بریج‌های ثابت قدیمی مزایای متعددی دارد:

  • به نظر بسیاری از بیماران بریج بر پایه ایمپلنت راحت‌تر، بادوام‌تر و محکم‌تر است و لثه را تحریک نمی‌کند؛
  • بیمارانی که استخوان فکشان برای نگه داشتن ایمپلنت‌های مجزا کافی نیست، می‌توانند از این روش استفاده کنند؛
  • بریج بر پایه ایمپلنت به حمایت دندان‌های طبیعی مجاور نیاز ندارد؛
  • چون ایمپلنت مانند ریشه دندان عمل می‌کند، استخوان فک بهتر حفظ می‌شود؛
  • چون استخوان فک کمتر تحلیل می‌رود، بریج بر پایه ایمپلنت عملکرد و ظاهر را برای مدتی طولانی‌تر حفظ می‌کند؛
  • لازم نیست بریج را هنگام خواب یا برای تمیز کردن از دهان دربیاورید و نیازی به استفاده از چسب نیست.

دندان مصنوعی تکه‌ای بر پایه ایمپلنت

دندان مصنوعی متحرک بر پایه ایمپلنت عملکردی مشابه بریج دارد، با این تفاوت که متحرک است و ثابت نیست. افرادی که در گذشته از دندان‌های مصنوعی تکه‌ای قدیمی استفاده کرده‌اند، به دندان مصنوعی متحرک بر پایه ایمپلنت راحت‌تر از بریج ثابت عادت می‌کنند. همچنین دندان مصنوعی متحرک بر پایه ایمپلنت می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای بیمارانی باشد که شب‌ها دندان‌قروچه می‌کنند، چون به این ترتیب می‌توانند دندان مصنوعی را شب‌ها بیرون بیاورند تا از پروتز در برابر آسیب احتمالی محافظت کنند. این نوع پروتز جایگزینی کارآمد برای چند دندان و مناسب افرادی است که نخ کشیدن دندان‌ها و مسواک زدن برای‌شان سخت است، چون دندان مصنوعی را به راحتی می‌توانید از دهان بیرون بیاورید و تمیز کنید.

همه روی چهار

اگر تمام دندان‌های یک قوس را از دست داده باشید، می‌توان تمام دندان‌ها را با فقط چهار ایمپلنت جایگزین کرد. این جایگزینی فوق‌العاده به لطف عمل خاصی موسوم به همه روی چهار (All-on-4) ممکن شده است. دندانپزشک مجرب ایمپلنت‌ها را در نقاط راهبردی و مهمی داخل استخوان فک فرومی‌کند. دو ایمپلنت به سمت جلوی دهان قرار دارند و دو ایمپلنت دیگر با زاویه‌ای به سمت عقب دهان قرار می‌گیرند، دندانپزشک ایمپلنت‌ها را در نقاطی از فک قرار می‌دهد که به‌طور طبیعی ضخیم و قوی است. جای‌گذاری دقیق باعث می‌شود که جراحی کاشت ایمپلنت با حداقل تهاجم ممکن شود و در عین‌حال پایه محکمی برای ترمیمی که روی ایمپلنت قرار می‌گیرد، ایجاد شود.

برخی بیماران نمی‌توانند متقاضی روش چهار روی همه باشند یا ترجیح می‌دهند دندان‌های جدیدشان پایه‌های حمایت‌کننده بیشتر با توزیع یکنواخت‌تری نسبت به آن‌چه All-on-4 در اختیار می‌گذارد، داشته باشند. در این صورت دندانپزشک شش ایمپلنت یا بیشتر را در نقاط مختلف در سراسر استخوان فک قرار می‌دهد.

روشهای درمانی برای لق شدن دندان دائمی | بهترین ایمپلنت اصفهان

بریج معلق

اگر بیمار نیاز داشته باشد که دو دندان کنار هم را جایگزین کند، گاهی اوقات می‌توان این جایگزینی را با استفاده از یک ایمپلنت با دندان دومی که به آن تکیه دارد، انجام داد. اگر دندان‌ها کنار هم نباشد، لازم است دو ایمپلنت در استخوان فک قرار داده شود.

عمل کاشت ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت دندان عملی چندمرحله‌ای است که با معاینه شروع می‌شود تا دندانپزشک متخصص جراحی ایمپلنت بررسی کند که آیا کاشت ایمپلنت درمانی متناسب با نیازهای بیمار به شمار می‌آید یا خیر. مرحله بعدی جایگزینی، کشیدن یا ترمیم ساختارهای دندانی آسیب‌دیده است. سپس دندانپزشک رادیوگرافی سه‌بعدی دیجیتال و قالب‌گیری را برای تهیه طرح درمان انجام می‌دهد و مدل تهیه شده را برای ساخت پروتز به لابراتوار می‌فرستد.

سپس دندانپزشک یک یا چند ایمپلنت را زیر خط لثه قرار می‌دهد. پیوند استخوانی پس از دو تا شش ماه ایجاد می‌شود و ایمپلنت به استخوان فک جوش می‌خورد، در نتیجه پایه محکمی برای بریج یا دندان مصنوعی تکه‌ای به وجود می‌آید. در نهایت بیمار برای جای‌گذاری بریج یا دندان مصنوعی به کلینیک مراجعه می‌کند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان

عوارض جانبی کاشت ایمپلنت

جراحی کاشت ایمپلنت مانند هر جراحی دیگری با خطرهایی همراه است. پس از کاشت ایمپلنت عوارض نیز معمولاً جزئی است. خطرهای مربوط به کاشت ایمپلنت عبارت است از:

  • عفونت محل کاشت ایمپلنت؛
  • آسیب یا صدمه دیدن ساختارهای اطراف، مانند رگ‌ها یا دندان‌های دیگر؛
  • آسیب عصبی که به نوبه خود درد، بی‌حسی یا گزگز دندان‌های طبیعی، لثه‌ها، لب‌ها یا چانه را به دنبال دارد؛
  • مشکلات سینوسی: وقتی ایمپلنت کاشته شده در استخوان فک بالا وارد یکی از حفره‌های سینوسی می‌شود.

در صورت بروز عوارض زیر با دندانپزشک معالجتان تماس بگیرید:

  • مشکل در جویدن، حرف زدن یا باز کردن دهان؛
  • ورم کردن صورت؛
  • درد دندان یا دهان؛
  • نشانه‌های عفونت مانند بدبو بودن مداوم دهان، متورم و دردناک شدن لثه‌ها، لق شدن دندان یا ایجاد شدن فاصله‌های جدید بین دندان‌ها یا ترشح چرک.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

غذاهای مناسب بعد از جراحی دندان عقل

روش های اصلاح طرح لبخند

نکات مراقبتی بعد از لمینت دندان

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ