چند سوال درمورد مصرف دهان شویه

چند سوال درمورد مصرف دهان شویه | بهترین دندانپزشک اصفهان

پاسخ به چند سوال درمورد مصرف دهان شویه

در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان چند سوال درمورد مصرف دهان شویه را مورد بررسی قرار می دهیم.

آیا مصرف دهان شویه عوارضی هم دارد؟

باور های غلط زیادی در مورد اثرات منفی و عوارض دهان شویه وجود دارد. این در حالی است که مانند بسیاری از محصولات مراقبت از خود، همه دهان شویه ها یکسان ساخته نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و برخی از آنها واقعا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند اثرات منفی و عوارض جانبی بر سلامت دهان و دندان شما داشته باشند. به عنوان مثال، برخی از دهان شویه ها حاوی الکل هستند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش دهد. برای جبران این عواقب، سعی کنید یک دهان شویه بدون الکل یا کاملا طبیعی انتخاب کنید. علاوه بر این، دهان شویه اگر بلافاصله پس از مسواک زدن استفاده شود، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند اثرات خمیر دندان شما را از بین ببرد. همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند دندان های شما را محافظت نشده و حساس تر کند.

دهان شویه می‌تواند باعث خشکی دهان شود؟

اگر از خشکی دهان (زیروستومی) رنج می‌برید، استفاده از دهان شویه حاوی الکل ممکن است علائم را بدتر کند. خشکی دهان وضعیتی است که در آن غدد بزاقی بزاق کافی تولید نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و منجر به پوسیدگی دندان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند که دهان شویه حاوی فلوراید ممکن است در این مورد بهتر باشد.

چه زمانی نباید از دهان شویه استفاده کرد؟

به کسانی که زخم های دهانی دارند، سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا در حال حاضر تحت شیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درمانی هستند، توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود از دهان شویه استفاده نکنند. علاوه بر این، اگر به هر نوع ترکیب دهان شویه واکنش آلرژیک، سوزش یا درد سوزشی داشتید، برچسب آن را به دقت بررسی کنید. توجه به این نکته مهم است که انجمن دندانپزشکی آمریکا استفاده از دهان شویه را برای کودکان زیر ۶ سال توصیه نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. بنابراین، در حالی که دهان شویه مزایا و معایب خود را دارد، فقط به یاد داشته باشید که دهان شویه نباید به عنوان جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دو بار در روز استفاده شود.

آیا دهان شویه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به دندان های شما آسیب برساند؟

بستگی به نوع دهان شویه ای دارد که استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید. همانطور که در بالا ذکر شد، آنهایی که حاوی الکل هستند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند مشکل ساز باشند. علاوه بر این، برخی از دهان شویه‌های قوی‌تر دارای عوارض جانبی مانند لکه‌کردن دندان‌ها هستند.

بهترین دهانشویه برای التهاب لثه چیست؟ | بهترین جراح لثه اصفهان

آیا دهان شویه باکتری های خوب را از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد؟

متأسفانه، دهان شویه به اندازه کافی هوشمند نیست که بتواند تفاوت بین باکتری های خوب و بد را تشخیص دهد. برخی از محصولات آنتی باکتریال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باکتری های خوب را با باکتری های بد پاک کنند. در انتخاب بهترین دهان شویه به این موضوع هم باید توجه داشته باشید نوع دهان شویه که شاید برای شما مفید باشد ممکن است برای فرد دیگری مناسب نباشد. بنابراین مهم است برای انتخاب گزینه مناسب حتما با دندانپزشک مشورت کنید.

از کدامیک اول استفاده کنیم؟ دهان شویه یا مسواک!

اغلب توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود قبل از استفاده از دهان شویه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. اگر از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، قبل از استفاده از دهان شویه باید کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صبر کنید تا فلوراید را از بین نبرد.

آیا استفاده از دهان شویه قبل از مسواک زدن اشکالی ندارد؟

در واقع، بله. برخی از افراد در واقع ترجیح می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند ابتدا از دهان شویه استفاده کنند زیرا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند پلاک ها را بشکند و بقایای آن نقاط سخت را از بین ببرد. این کار مسواک زدن شما را برای انجام بقیه کارها راحت تر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان

برای استفاده از دهان شویه بعد از مسواک زدن چه مدت باید صبر کنم؟

بسته به نوع دهان شویه، بهتر است حدود ۳۰ دقیقه بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صبر کنید.

آیا بعد از استفاده از دهان شویه باید دهان خود را آبکشی کرد؟

خیر، تا ۳۰ دقیقه پس از استفاده از دهان شویه دهان را آبکشی نکنید.

آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانم به جای مسواک زدن در شب از دهان شویه استفاده کنم؟

متاسفانه دهان شویه جایگزین مسواک و نخ دندان نیست. این می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مراقبت روزانه شما را بهبود بخشد، اما جایگزین آن نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

نکات مراقبتی در جراحی برداشتن دندان عقل

مزایا و عوارض فلوراید تراپی

مزایا و عوارض باندینگ دندان

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ